H ανατίναξη τριών γιγαντιαίων εκσκαφέων λιγνίτη στη Δυτική Μακεδονία πυροδότησε σφοδρή πολιτική αντιπαράθεση.
Τι συνέβη
Στις 18 Ιουνίου 2026, η ΔΕΗ προχώρησε σε ελεγχόμενη έκρηξη τριών μεγάλων καδοφόρων εκσκαφέων στο ορυχείο Μαυροπηγής Κοζάνης, στο πλαίσιο απόσυρσης παλαιού εξοπλισμού. Τα μηχανήματα είχαν μήκος περίπου 100 μέτρα, ύψος 50 μέτρα και βάρος άνω των 150 τόνων το καθένα, και για δεκαετίες αποτελούσαν σύμβολο της λιγνιτικής βιομηχανίας της περιοχής.
Ο διευθυντής του Λιγνιτικού Κέντρου της ΔΕΗ, Αντώνης Νίκου, δήλωσε ότι η χρήση εκρηκτικών κρίθηκε απαραίτητη ώστε τα συνεργεία να εργαστούν με μεγαλύτερη ασφάλεια στο έδαφος.
Η θέση Καρυστιανού
Η Μαρία Καρυστιανού χαρακτήρισε την ενέργεια «Άλλη μια Εθνική Προδοσία μπροστά στα μάτια μας», υποστηρίζοντας ότι ανατινάχθηκαν υποδομές εξόρυξης λιγνίτη και παραγωγής φθηνής ηλεκτρικής ενέργειας, στερώντας από τη χώρα μια κρίσιμη εναλλακτική πηγή ενεργειακού εφοδιασμού. Το κίνημά της «Ελπίδα για τη Δημοκρατία» κάνει λόγο για «ολοκλήρωση ενός τεράστιου ενεργειακού εγκλήματος» σε βάρος της Δυτικής Μακεδονίας και προαναγγέλλει αναζήτηση ποινικών και αστικών ευθυνών.
Αναλυτικά η ανάρτηση της Μαρίας Καρυστιανού:
«Η κυβέρνηση ανατινάζει και αφήνει πίσω της καμένη γη.
Άλλη μια ΕΘΝΙΚΗ ΠΡΟΔΟΣΙΑ μπροστά στα μάτια μας!
Με εντολή της κυβέρνησης οι υποδομές εξόρυξης λιγνίτη και παραγωγής φθηνής ενέργειας ανατινάχθηκαν και έτσι εν γνώσει τους αφαίρεσαν από τη χώρα και τους πολίτες κομβική εναλλακτική πηγή εφοδιασμού με φθηνή ενέργεια, που κατοχυρώνει τη μακροχρόνια ασφάλεια εφοδιασμού και τη σταθερότητα των τιμών ανεξαρτήτως γεωπολιτικών ανακατατάξεων, εγκλωβίζοντάς μας στην πολύ ακριβότερη «λύση» της εισαγωγής φυσικού αερίου!
Τέτοιες ανατινάξεις υποδομών έκαναν οι ΚΑΤΑΚΤΗΤΕΣ για να παραλύσουν οι χώρες από τις οποίες αποχωρούσαν ηττημένοι.
Την ίδια στιγμή σήμερα, χώρες της Ευρώπης, όπως η Γερμανία και η Πολωνία, προτάσσοντας το εθνικό τους συμφέρον, συνεχίζουν να αξιοποιούν μονάδες λιγνίτη για παραγωγή φθηνής ηλεκτρικής ενέργειας.
Η ελληνική κυβέρνηση κατέστρεψε ΔΟΛΙΩΣ πανάκριβο εξοπλισμό για να αφήσει πίσω της ΚΑΜΕΝΗ ΓΗ και όλους εμάς στο έλεος όσων θυσαυρίζουν από την ηλεκτρική ενέργεια που μας κοστίζει πανάκριβα!
Διέταξαν την καταστροφή δημόσιας περιουσίας για να νομιμοποιήσουν την κατ’ εξακολούθηση ληστεία όλων μας;
Ακούει η εισαγγελική Αρχή;»
Ευρύτερες αντιδράσεις
Ο ΣΥΡΙΖΑ, εργατικά σωματεία της Δυτικής Μακεδονίας και τοπικοί φορείς κατηγορούν την κυβέρνηση για «βίαιη και πρόωρη απολιγνιτοποίηση» που στερεί από τη χώρα εγχώρια ενεργειακή εφεδρεία. Κεντρικό επιχείρημα είναι η σύγκριση με χώρες όπως η Πολωνία και η Γερμανία, που έχουν δώσει παρατάσεις στην απολιγνιτοποίηση.
Η επίσημη θέση
Η κυβέρνηση και ο Υφυπουργός Νίκος Τσάφος υποστηρίζουν ότι η απόσυρση του εξοπλισμού αποτελεί οικονομικό μονόδρομο και μέρος της πράσινης μετάβασης. Η ΔΕΗ επιμένει ότι πρόκειται για παλαιά μηχανήματα εκτός λειτουργίας, χωρίς ενεργειακή ή εμπορική αξία.
Το ευρύτερο πλαίσιο
Η ανατίναξη των εκσκαφέων στη Μαυροπηγή δεν είναι απλώς μια τεχνική διαδικασία απόσυρσης εξοπλισμού — είναι εικόνα υψηλού συμβολισμού. Η Ελλάδα καλείται να ισορροπήσει ανάμεσα στους ευρωπαϊκούς στόχους για το κλίμα, την ενεργειακή ασφάλεια και την επιβίωση τοπικών κοινωνιών.
Δείτε την ανάρτηση της Μαρίας Καρυστιανού

