Το άγχος και το ψυχικό τραύμα σας κάνουν πραγματικά να γερνάτε πιο γρήγορα;

 

Η λαϊκή σοφία μας λέει ότι τα μεγάλα άγχη μπορούν να επιταχύνουν τη διαδικασία γήρανσης, με αποτέλεσμα κάποιος που είχε μια δύσκολη ζωή να φαίνεται μεγαλύτερος από τα χρόνια του. Οι άνθρωποι συχνά αποδίδουν το γκριζάρισμα ή την απώλεια μαλλιών σε μια δύσκολη δουλειά ή μια αγχωτική σχέση. Οι φωτογραφίες των προέδρων πριν και μετά τη θητεία τους τείνουν να υπογραμμίζουν ότι το άγχος και η γήρανση πάνε χέρι-χέρι.

Οι βιολογικοί δείκτες συνδέουν την ψυχική υγεία με τη γήρανση

Υπάρχουν τώρα πολλά ερευνητικά στοιχεία που υποστηρίζουν αυτές τις εντυπώσεις, σύμφωνα με ένα νέο άρθρο στο κορυφαίο περιοδικό ψυχικής υγείας JAMA Psychiatry . Ο συγγραφέας της μελέτης, ψυχίατρος και ερευνητής Δρ Άντονι Ζάννας, σημειώνει ότι διάφορα βιολογικά μέτρα συνδέονται με το στρες και τις ψυχικές ασθένειες.

Πολλά από αυτά τα μέτρα είναι επιγενετικές μεταβλητές όπως το μήκος των τελομερών και η μεθυλίωση του DNA που επηρεάζουν τον τρόπο έκφρασης των γονιδίων και όχι την ίδια τη γενετική αλληλουχία. Αυτά τα μέτρα συνδέονται με τη διάρκεια ζωής, τη διάρκεια της υγείας (το ποσό της ζωής που δαπανάται με καλή υγεία), καθώς και με ασθένειες που σχετίζονται με την ηλικία.

Αλλά αποδεικνύεται ότι το αιτιολογικό βέλος μεταξύ βιολογικής ηλικίας και ψυχικής υγείας τρέχει και προς τις δύο κατευθύνσεις, έτσι ώστε η βιολογική γήρανση μπορεί να επηρεάσει την ψυχική υγεία. Άλλες έρευνες έχουν βρει ότι οι δείκτες γήρανσης προβλέπουν σημαντικά εάν ένα άτομο θα αναπτύξει PTSD μετά από ένα τραύμα . Εκείνοι με τα μεγαλύτερα σημάδια γήρανσης είχαν 44 τοις εκατό περισσότερες πιθανότητες να έχουν PTSD κατά την παρακολούθηση από εκείνους με τα λιγότερα σημάδια γήρανσης.

Παρόμοια αποτελέσματα έχουν βρεθεί για το άγχος και την κατάθλιψη , με δείκτες γήρανσης στην αρχή να προβλέπουν κατάθλιψη και άγχος για τα επόμενα 8 έως 9 χρόνια.

Διαδικασίες Αμοιβαίας Ενίσχυσης

Συνολικά, αυτές οι διαδικασίες μπορούν να ενισχύσουν η μία την άλλη με την πάροδο του χρόνου, δημιουργώντας έναν «φαύλο κύκλο», λέει ο Zannas. Η ψυχιατρική ασθένεια οδηγεί σε βιολογική γήρανση, η οποία με τη σειρά της αυξάνει τον κίνδυνο για περισσότερες ψυχικές ασθένειες. Η διαδικασία ξεκινά από το στρες και το τραύμα, που συμβάλλουν τόσο στη βιολογική γήρανση όσο και στην ψυχιατρική ασθένεια (βλ. Εικόνα). Η ψυχιατρική ασθένεια συμβάλλει στην πρόσθετη γήρανση, η οποία αυξάνει επίσης τον κίνδυνο για μελλοντική ψυχική ασθένεια.

Ψυχιατρικές ασθένειες και βιολογική γήρανση, τα οποία στη συνέχεια συμβάλλουν το ένα στο άλλο.

Δεν είναι γνωστό ακριβώς πώς το ψυχολογικό στρες και το τραύμα μεταφράζονται σε φθορά στο σώμα και σημάδια γήρανσης. Ο Zannas υποθέτει ότι «επίμονα αυξημένοι νευροενδοκρινικοί τελεστές», όπως η ορμόνη του στρες, η κορτιζόλη, μπορούν να βλάψουν ευαίσθητα μέρη του γενετικού υλικού και άλλες βιολογικές δομές.

Αυτά τα γονιδιωματικά αποτελέσματα μπορεί στη συνέχεια να οδηγήσουν σε αλλαγές στη δομή του εγκεφάλου, όπως:

  • συρρίκνωση των περιοχών του συναισθήματος και της μνήμης βαθιά στον εγκέφαλο
  • αραίωση των περιοχών του φλοιού υψηλότερου επιπέδου, όπως οι προμετωπιαίες περιοχές
  • ασθένεια των μικρών αγγείων στον εγκέφαλο

Αλλαγές σε αυτές τις περιοχές του εγκεφάλου θα προδιαθέσουν ένα άτομο σε ψυχιατρικές ασθένειες.

Δυνατότητες Πρόληψης

Αν και το μοντέλο του φαύλου κύκλου δίνει μια ζοφερή εικόνα για όσους το βιώνουν, ο Zannas προσφέρει λόγους ελπίδας. Πρώτον, σημειώνει ότι οι θεραπείες που στοχεύουν στην ψυχική υγεία είναι πιθανό να έχουν αποτέλεσμα «δύο», μειώνοντας επίσης τη βιολογική γήρανση. θα μπορούσε να ισχύει και το αντίστροφο. Είναι επίσης πιθανό οι παρεμβάσεις που αποτρέπουν τη γήρανση να έχουν θετικά αποτελέσματα και στην ψυχική υγεία.

Οι παρεμβάσεις θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν φάρμακα και «νευροτροποποίηση» στην οποία μια συσκευή χρησιμοποιείται για να αλλάξει τη δραστηριότητα συγκεκριμένων περιοχών του εγκεφάλου. Για παράδειγμα, η διακρανιακή μαγνητική διέγερση (TMS) χρησιμοποιεί μαγνητικούς παλμούς για να αλλάξει την εγκεφαλική δραστηριότητα στις περιοχές στις οποίες εφαρμόζεται. Ωστόσο, άλλες παρεμβάσεις για την πρόληψη της βιολογικής γήρανσης και την προστασία της ψυχικής υγείας θα μπορούσαν να είναι απλές και φθηνές, όπως η διατροφή και η άσκηση.

Ενώ μένει να γίνει πολλή δουλειά σε αυτόν τον τομέα, ένα μήνυμα είναι ξεκάθαρο: Οτιδήποτε μπορείτε να κάνετε για να προστατεύσετε τη σωματική και συναισθηματική σας υγεία είναι πιθανό να αποδώσει μεγάλα μερίσματα βοηθώντας σας να ζήσετε μια μεγαλύτερη και πιο ευτυχισμένη ζωή.

 

ΠΗΓΗ: PsychologyToday

Scroll to Top