Μέγας Αλέξανδρος: Βρέθηκε τελικά ο μωβ «ιερός» χιτώνας του; Τι λένε οι επιστήμονες
Ο «μωβ χιτώνας» από τον βασιλικό τάφο ανήκε στον Μέγα Αλέξανδρο, ισχυρίζεται μελετητής — αλλά δεν συμφωνούν όλοι
Ένα κομμάτι υφάσματος που βρέθηκε σε βασιλικό τάφο στην Ελλάδα πριν από δεκαετίες μπορεί να είναι τα υπολείμματα ενός χιτώνα που φορούσε κάποτε ο Μέγας Αλέξανδρος, ισχυρίζεται μια νέα μελέτη.
Το ένδυμα βρέθηκε σε έναν τάφο που πολλοί μελετητές πιστεύουν ότι ανήκε στον πατέρα του Αλέξανδρου, Φίλιππο Β’. Είναι δίπλα σε δύο άλλους τάφους που πιστεύεται ότι φιλοξενούν άλλα βασιλικά μέλη της οικογένειας του Αλέξανδρου.
Η νέα μελέτη, ωστόσο, υποστηρίζει ότι ο συγκεκριμένος τάφος δεν ανήκει στον πατέρα του Αλέξανδρου, αλλά στον ετεροθαλή αδελφό του Αλέξανδρου, Φίλιππο Γ’ (γνωστός και ως Αρριδαίος). Η μελέτη υποστηρίζει επίσης ότι το βαμβακερό ύφασμα που βρέθηκε στον τάφο ήταν κάποτε μέρος ενός χιτώνα που φορούσε ο Αλέξανδρος που, μετά το θάνατό του, πέρασε στον Αρριδαίο και θάφτηκε μαζί του σε αυτόν τον τάφο.
Ο χιτώνας ήταν ιερός γιατί μόνο ο Μέγας Αλέξανδρος επιτρεπόταν να τον φορέσει, είπε ο Αντώνης Μπαρτσιώκας , ομότιμος καθηγητής φυσικής ανθρωπολογίας και παλαιοανθρωπολογίας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και συγγραφέας της μελέτης, που δημοσιεύτηκε στις 17 Οκτωβρίου στο Journal of Field Archaeology . Μέχρι τον θάνατο του Αλέξανδρου, κάποιοι τον θεωρούσαν θεό, είπε ο Μπαρτσιώκας.
Το ένδυμα βρέθηκε το 1977 σε ένα χρυσό σεντούκι σε έναν τάφο κοντά στην πόλη Βεργίνα (πρώην πρωτεύουσα της Μακεδονίας) στη σημερινή Ελλάδα. Ο τάφος έχει δύο σκελετούς που είναι, σύμφωνα με τον Μπαρτσιώκα, του Αρριδαίου και της συζύγου του Ευρυδίκης.
Μετά το θάνατο του Αλέξανδρου το 323 π.Χ., ο Αρριδαίος έγινε βασιλιάς της αυτοκρατορίας του Αλεξάνδρου. Τα ιστορικά αρχεία δείχνουν ότι ο Αρριδαίος ζούσε με κάποια μορφή νοητικής αναπηρίας και δεν ήταν σε θέση να κυβερνήσει. Οι αξιωματούχοι και οι στρατηγοί του Αλεξάνδρου πολέμησαν για την εξουσία και η αυτοκρατορία διαλύθηκε με τη δολοφονία του Αρριδαίου το 317 π.Χ.
Ο Μπαρτσιώκας υποστηρίζει ότι μετά τον θάνατο του Αλέξανδρου, αυτός ο χιτώνας δόθηκε στον Αρριδαίο και, αφού σκοτώθηκε ο Αρριδαίος, θάφτηκε μαζί του. Στην εργασία του, ο Μπαρτσιώκας παραθέτει στοιχεία για αυτήν την ιδέα, όπως η τέχνη στους τοίχους του τάφου, οι μελέτες των σκελετών που βρέθηκαν στον τάφο και η ανάλυση των αρχαίων ιστορικών αρχείων.
«Υπάρχει πρόσφορο έδαφος για εικασίες, αλλά τέτοιες συζητήσεις είναι αβάσιμες», δήλωσε στην ελληνική εφημερίδα «Πρώτο Θέμα» η Στέλλα Δρούγου, ομότιμη καθηγήτρια Κλασικής Αρχαιολογίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης . Η κ. Δρούγου, η οποία ηγήθηκε της ανασκαφής των τάφων μετά τον θάνατο του κ. Ανδρόνικου, πρόσθεσε ότι οι θεωρίες του κ. Μπαρτσιώκα έρχονται σε αντίθεση με τα δεδομένα που συλλέχθηκαν κατά τις ανασκαφές. Η κ. Δρούγου δεν απάντησε σε αίτημα για σχολιασμό.
Η επαλήθευση αρχαίων ερειπίων και αντικειμένων μπορεί να είναι εξαιρετικά δύσκολη. Για μια φιγούρα όπως ο Αλέξανδρος, που πίστευε ότι ήταν γιος θεού και ήταν τυλιγμένος στη μυθολογία ακόμη και κατά τη διάρκεια της ζωής του, αυτό το έργο είναι ακόμη πιο δύσκολο.
Ο Τζέιμς Ρομ, καθηγητής Κλασικών Σπουδών στο Bard College, είπε ότι πιστεύει πως οι θεωρίες του κ. Μπαρτσιώκα θα μπορούσαν να είναι θεμιτές. Η αντίσταση στις θεωρίες του προέρχεται από «έναν συνδυασμό ευλάβειας για τον Φίλιππο Β’ και σεβασμού για τον Ανδρόνικο», είπε ο κ. Ρομ, ο οποίος είναι ο συγγραφέας του «Ghost on the Throne: The Death of Alexander the Great and the War for Crown and Empire».
«Δεν γίνεται να συζητάς επί μη πραγματικού στην επιστήμη. Και οι τελευταίες θεωρίες που διατυπώθηκαν, παραβιάζουν ακόμη και την στοιχειώδη λογική». Η αρχαιολόγος Αγγελική Κοτταρίδη, επί σειρά ετών βοηθός του Μανόλη Ανδρόνικου στην ανασκαφή της Βεργίνας και για περισσότερο από τριάντα χρόνια αφιερωμένη στις αρχαιότητες της Ημαθίας και της Πέλλας και φυσικά, βασική υπεύθυνη -μεταξύ άλλων- για την έκθεση των θησαυρών στους Βασιλικούς Τάφους της Βεργίνας αλλά και της δημιουργίας του Πολυκεντρικού Μουσείου Αιγών είναι κατηγορηματική, όταν έχει να αντιμετωπίσει θεωρίες χωρίς κανένα επιστημονικό αντίκρισμα.
Κυρίως, γιατί δεν υπάρχουν διόλου επιχειρήματα, όπως λέει, μιλώντας στο mononews. Με αναφορά βεβαίως, στο πρόσφατο δημοσίευμα έλληνα επιστήμονα στο περιοδικό Journal of Field Archaeology για την δήθεν ύπαρξη του «ιερού χιτώνα» του Μεγάλου Αλεξάνδρου μέσα στην χρυσή λάρνακα με τα οστά και το χρυσό στεφάνι, που βρέθηκε στον βασιλικό Τάφο ΙΙ της Μεγάλης Τούμπας στην Βεργίνα. Αυτόν που ανέσκαψε ο Μανόλης Ανδρόνικος το 1977 αποδίδοντάς τον στον Φίλιππο Β΄. Ταύτιση που επίσης αρνείται το δημοσίευμα, αφού κατά την θεωρία του συγγραφέα του, Αντώνιου Μπαρτσιώκα, ομ. καθηγητή Φυσικής Ανθρωπολογίας και Παλαιοανθρωπολογίας στον συγκεκριμένο τάφο βρίσκεται ο Φίλιππος Γ΄ Αρριδαίος. Κι όχι μόνον αυτό, αλλά μαζί του, όπως ισχυρίζεται, βρίσκονται και κτερίσματα που ανήκαν στον Αλέξανδρο!
«Ουδέποτε υπέβαλλε αίτημα ο κ. Μπαρτσιώκας για μελέτη του περιεχομένου του τάφου», δηλώνει η κυρία Κοτταρίδη. «Και χωρίς άδεια από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, έστω από Τοπικό Συμβούλιο δεν θα μπορούσε να προβεί σε καμία εξέταση των ευρημάτων. Εξάλλου, τόσα χρόνια παρούσα στις Αιγές δεν υπάρχει πιθανότητα να μην γνώριζα κάτι σχετικό»