ΚΟΣΜΟΣ

Τέλος στη δωρεάν χειραποσκευή: Η ΕΕ επιτρέπει πλέον χρεώσεις από τις αεροπορικές

Την Πέμπτη 5 Ιουνίου, οι χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενέκριναν νέα ρύθμιση που δίνει πλέον επίσημα το δικαίωμα στις αεροπορικές εταιρείες να χρεώνουν για τις χειραποσκευές. Μέχρι τώρα, παρόλο που η υφιστάμενη νομοθεσία δεν το επέτρεπε, αρκετές εταιρείες – όπως η Ryanair, η Vueling, η EasyJet, η Norwegian και η Volotea – ήδη εφάρμοζαν την πρακτική αυτή. Το γεγονός αυτό είχε ως αποτέλεσμα την επιβολή προστίμων ύψους 179 εκατομμυρίων ευρώ μόνο στην Ισπανία.

Σύμφωνα με τη νέα ρύθμιση, οι επιβάτες θα μπορούν να μεταφέρουν χωρίς χρέωση μόνο μία μικρή προσωπική τσάντα – όπως “τσάντα ώμου ή σακίδιο” – υπό την προϋπόθεση ότι πληροί τις προδιαγραφές ασφαλείας. Δηλαδή, θα πρέπει “να χωράει κάτω από το κάθισμα μπροστά και να μην υπερβαίνει τις διαστάσεις 40x30x15 εκατοστά”.

Από την άλλη, οι αεροπορικές εταιρείες υποχρεούνται πλέον να ενημερώνουν ξεκάθαρα το κοινό για τα επιτρεπόμενα όρια βάρους και διαστάσεων, ώστε να μην υπάρχουν “χρεώσεις “έκπληξη” της τελευταίας στιγμής”.

Εξαιρέσεις και νέοι όροι

Η απόφαση δεν επηρεάζει επιβάτες με Golden Cards, όσους ταξιδεύουν σε Bussiness class, ή έχουν εισιτήριο που περιλαμβάνει αποσκευή. Ήδη, πολλές εταιρείες προσαρμόζουν τα πακέτα τους για το καλοκαίρι, προσφέροντας επιλογές με ή χωρίς αποσκευή, με αναλόγως διαμορφωμένο κόστος. Οι χρεώσεις κυμαίνονται από 15 έως 60 ευρώ, ανάλογα με το δρομολόγιο, και αφορούν αποσκευές που υπερβαίνουν τα 8 κιλά.

Η θέση του Συμβουλίου στοχεύει στη διευκρίνιση και ενίσχυση των υπαρχόντων δικαιωμάτων των επιβατών, εισάγοντας ταυτόχρονα και νέες ρυθμίσεις.

Το δικαίωμα αλλαγής δρομολογίου

Οι αεροπορικές υποχρεούνται να προσφέρουν στους επιβάτες αλλαγή δρομολογίου “το συντομότερο δυνατό”, και αυτό μπορεί να περιλαμβάνει εναλλακτικές πτήσεις ακόμη και με άλλες εταιρείες ή άλλες μορφές μεταφοράς. Αν η αεροπορική δεν προσφέρει λύση εντός τρεις ωρών, τότε οι επιβάτες μπορούν να κάνουν μόνοι τους κράτηση και να διεκδικήσουν επιστροφή έως και 400% του κόστους του αρχικού εισιτηρίου.

Το δικαίωμα βοήθειας

Το δικαίωμα σε “αναψυκτικά, φαγητό, διαμονή” ορίζεται πλέον ξεκάθαρα. Αν δεν παρέχεται, οι επιβάτες μπορούν να καλύψουν μόνοι τους τις ανάγκες και να ζητήσουν επιστροφή χρημάτων. Σε καθυστερήσεις στον διάδρομο, η ελάχιστη βοήθεια είναι υποχρεωτική και οι επιβάτες πρέπει να αποβιβάζονται μετά από τρεις ώρες.

Το δικαίωμα αποζημίωσης

Το Συμβούλιο καθορίζει νέα όρια αποζημίωσης σε περιπτώσεις σοβαρών καθυστερήσεων. Οι εταιρείες δεν μπορούν να επικαλεστούν “έκτακτες περιστάσεις” για να αρνηθούν αποζημίωση, εκτός αν αποδείξουν ότι έλαβαν όλα τα απαραίτητα μέτρα.

Για καθυστέρηση άνω των 4 ωρών εντός ΕΕ, η αποζημίωση είναι 300 ευρώ, ενώ για πτήσεις άνω των 3.500 χλμ. και καθυστέρηση πάνω από 6 ώρες, είναι 500 ευρώ.

Παράλληλα, δίνονται αποζημιώσεις σε περίπτωση ακύρωσης εάν ο επιβάτης ειδοποιηθεί λιγότερο από 14 ημέρες πριν την πτήση. Οι εταιρείες υποχρεούνται να δίνουν έγγραφα για την υποβολή αιτήματος αποζημίωσης.

Μπαίνει επίσης φρένο στην πολιτική “μη εμφάνισης”: Όσοι δεν εμφανιστούν στην αναχώρηση αλλά θέλουν να χρησιμοποιήσουν το εισιτήριο επιστροφής, θα δικαιούνται αποζημίωση.

Νέα όρια και προθεσμίες

Οι εταιρείες υποχρεούνται σε περισσότερη διαφάνεια στην κράτηση και στους όρους παραπόνων. Οι επιβάτες έχουν έως 6 μήνες για να καταθέσουν καταγγελία ή αίτημα, ενώ οι εταιρείες πρέπει να απαντούν εντός 14 ημερών, είτε με πληρωμή αποζημίωσης είτε με τεκμηριωμένη απάντηση.

Η απόφαση του Συμβουλίου περνά τώρα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το οποίο μπορεί να την εγκρίνει, να την τροποποιήσει ή να την απορρίψει.