Πόρισμα Hellenic Train για τα Τέμπη: Βραχυκύκλωμα στον μετασχηματιστή προκάλεσε την έκρηξη – “Ατυχής σύμπτωση”
Εισαγωγή στο Πόρισμα
Το πόρισμα της Hellenic Train αναφορικά με το τραγικό ατύχημα στα Τέμπη, το οποίο είχε σοβαρές επιπτώσεις, καταλήγει σε σημαντικά συμπεράσματα. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, το βραχυκύλωμα στον μετασχηματιστή καταγράφηκε ως η κύρια αιτία της έκρηξης που οδήγησε τον θάνατο 57 ανθρώπων.
Όπως αποκαλύπτει το ethnos.gr, στα ηλεκτρικά τόξα και το βραχυκύκλωμα στον εναέριο ηλεκτροφόρο αγωγό που συνέβησαν πολύ κοντά ή πάνω στον μετασχηματιστή της επιβατικής αμαξοστοιχίας, αλλά και σε πρόσθετα βραχυκυκλώματα των πυκνωτών που είχαν ως αποτέλεσμα την ανάφλεξη και έκρηξη του ψυκτικού υγρού το οποίο στη συνέχεια κάηκε, αποδίδει την έκρηξη η Hellenic Train.
Αιτίες της Έκρηξης
Στο συγκεκριμένο πόρισμα, οι ειδικοί συμπεραίνουν ότι αρκετές ενδείξεις δείχνουν ότι το ψυκτικό υγρό, μαζί με τα ηλεκτρικά τόξα και το βραχυκύλωμα, ήταν οι βασικοί παράγοντες που οδήγησαν στην πυρκαγιά και την έκρηξη. Ο βελγικός εμπειρογνώμονας Yves Carton επισημαίνει ότι η έκρηξη ήταν αποτέλεσμα συνδυασμένων γεγονότων που συνέβησαν πολύ κοντά ή πάνω στον μετασχηματιστή.
Συμπεράσματα και Επόμενα Βήματα
Η Hellenic Train εκφράζει την ανάγκη για λεπτομερή ανάλυση και επανεξέταση όλων των διαδικασιών ασφαλείας του σιδηροδρομικού δικτύου. Στην τεχνική έκθεση σημειώνεται πως το βαγόνι Β2 κάηκε εντελώς, επειδή ένα τμήμα του βρισκόταν ακριβώς πάνω από τη ζώνη πυρκαγιάς του μετασχηματιστή. Στη συνέχεια -πάντα σύμφωνα με το πόρισμα- η φωτιά εξαπλώθηκε οριζόντια σε ολόκληρο το βαγόνι μέσω των υλικών (εσωτερικού, καθισμάτων, …) του ίδιου του βαγονιού και τελικά τροφοδοτήθηκε από άλλα εύφλεκτα υγρά από μπαταρίες και ψυκτικά μέσα κλιματιστικών.
Χαρακτηρίζει, μάλιστα, την έκρηξη και την πυρκαγιά ως “μια ατυχή σύμπτωση με το γεγονός ότι η αλυσοειδής γραμμή επαφής βραχυκυκλώθηκε πάνω ή κοντά στον μετασχηματιστή”.
Για το βαγόνι Β3 αναφέρει πως αν και επίσης δεν απέχει πολύ από την εστία προέλευσης, εμφανίζει κάποια σημάδια φωτιάς και εξάπλωσης κοντά στη θέση του μετασχηματιστή, χωρίς όμως να έχει πάρει φωτιά.
Όπως είναι αναμενόμενο στην εν λόγω πραγματογνωμοσύνη δεν υπάρχει αναφορά στην πιθανότητα ύπαρξης κάποιου μη δηλωμένου φορτίου ή στην παρουσία εύφλεκτων υλικών πλην αυτών που δικαιολογούνται από τα εξαρτήματα της αμαξοστοιχίας.