Τι συμβαίνει στο έντερο όταν λείπουν οι φυτικές ίνες – Νέα αποκαλυπτική έρευνα

User avatar placeholder
Written by NewsOk Team

16 Αυγούστου 2026

Μια νέα επιστημονική μελέτη ρίχνει φως σε μια άγνωστη πτυχή της σχέσης μας με το πεπτικό μας σύστημα: όταν τα βακτήρια του εντέρου δεν έχουν αρκετές φυτικές ίνες για τροφή, μπορεί να στραφούν στην κατανάλωση πρωτεϊνών από το προστατευτικό στρώμα βλέννας που καλύπτει το εντερικό τοίχωμα.

Η έρευνα και οι επιστήμονες πίσω από αυτή

Η μελέτη πραγματοποιήθηκε από ερευνητική ομάδα του Ludwig Institute for Cancer Research στο Princeton, με επικεφαλής την Jenna AbuSalim και τον διευθυντή Joshua Rabinowitz. Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν σε δύο επιστημονικές εργασίες: μία στο έγκυρο περιοδικό Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) και μία στο Nature Metabolism.

Τι ανακάλυψαν οι ερευνητές

Σύμφωνα με τα ευρήματα, το βλεννώδες στρώμα του εντέρου δεν λειτουργεί μόνο ως λιπαντικό — αποτελεί βασικό μέρος του φραγμού που διαχωρίζει τα δισεκατομμύρια μικρόβια από τα κύτταρα του εντερικού τοιχώματος. Όταν τα βακτήρια στερούνται τις προτιμώμενες θρεπτικές τους πηγές, ορισμένα στρέφονται σε αυτό το υλικό του ξενιστή ως εναλλακτική τροφή.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι φυτικές ίνες αναστέλλουν αυτή τη διαδικασία διάσπασης της εντερικής βλέννας, μειώνοντας έτσι την παραγωγή επιβλαβών φαινολών που προκύπτουν από αυτή την «κατανάλωση» του ξενιστή.

Ο ρόλος των «αγνοημένων» φυτικών πρωτεϊνών

Πέρα από τις ίνες, η έρευνα ανέδειξε έναν παράγοντα που έως τώρα είχε παραμεληθεί: τις μη αφομειώσιμες φυτικές πρωτεΐνες, τις οποίες οι επιστήμονες ονόμασαν «Prif» (proteins imitating fiber). Όπως εξήγησε η AbuSalim, τόσο οι ίνες όσο και οι Prif μετατοπίζουν την ισορροπία των φαινολικών μεταβολιτών από την επιβλαβή μορφή που προέρχεται από την τυροσίνη προς την ωφέλιμη μορφή που προέρχεται από τη φαινυλαλανίνη.

Με άλλα λόγια, οι φυτικές πρωτεΐνες αυτού του τύπου ενισχύουν την ποσότητα διαιτητικής πρωτεΐνης που φτάνει στα βακτήρια, ωθώντας τα να παράγουν περισσότερους «καλούς» μεταβολίτες αντί να καταναλώνουν ιστό του ξενιστή.

Γιατί έχει σημασία

Ο διευθυντής της μελέτης, Joshua Rabinowitz, τόνισε ότι μια σαφέστερη εικόνα του πώς οι διαφορετικές τροφές αλληλεπιδρούν με το μικροβίωμα θα βοηθήσει διατροφολόγους και γιατρούς να δίνουν πιο στοχευμένες οδηγίες για την πρόληψη και τη θεραπεία ασθενειών.

Τα ευρήματα ενισχύουν όσα ήδη γνωρίζαμε για τη σημασία των φυτικών διατροφών στην υγεία του εντέρου, του ανοσοποιητικού, του μεταβολισμού και του καρδιαγγειακού συστήματος, προσθέτοντας όμως μια νέα διάσταση: η αξία δεν βρίσκεται μόνο στις ίνες, αλλά και σε πρωτεΐνες φυτικής προέλευσης που μέχρι σήμερα δεν είχαν μελετηθεί επαρκώς.

Χρηματοδότηση

Οι δύο μελέτες χρηματοδοτήθηκαν από το Ludwig Institute for Cancer Research, τα National Institutes of Health (NIH), το National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases, καθώς και το Princeton Alliance for Collaborative Research and Innovation του Πανεπιστημίου Princeton.

Πηγή: Ludwig Institute for Cancer Research