Μητσοτάκης: Ο Πρώτος Έλληνας Αστροναύτης στο Διάστημα σε 2 Χρόνια – 350 εκατ. από Ταμείο Ανάκαμψης

User avatar placeholder
Written by NewsOk Team

26 Ιουνίου 2026

Σε μια ιστορική στιγμή για την ελληνική διαστημική πολιτική, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης συμμετείχε σήμερα, 26 Ιουνίου 2026, σε εμπνευσμένη συζήτηση με τον Αδριανό Γολέμη, ιατρό διαστημικών αποστολών και εκπαιδευόμενο αστροναύτη, ο οποίος αναμένεται να γίνει ο πρώτος Έλληνας που θα ταξιδέψει στο διάστημα μέσα στα επόμενα δύο χρόνια.

Η εκδήλωση «Greece in Orbit – Η Ελλάδα στο Διάστημα: Η Επόμενη Ημέρα», που διοργάνωσε το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Τεχνητής Νοημοσύνης, φώτισε τις προόδους της χώρας στον τομέα του διαστήματος και τις μεγάλες προοπτικές που ανοίγονται. Τη συζήτηση συντόνισε ο αστροφυσικός Παύλος Καστανάς.

Άλματα στην ελληνική διαστημική πολιτική

Στην εισαγωγική του τοποθέτηση, ο Πρωθυπουργός εξέφρασε τη χαρά του για την εξέλιξη της Ελλάδας από το 2019, όταν λίγοι φαντάζονταν ότι η χώρα θα είχε σήμερα αρκετούς δορυφόρους σε τροχιά, ένα δυναμικό οικοσύστημα τεχνολογιών διαστήματος και σημαντικές χρηματοδοτήσεις. Μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, εξασφαλίστηκαν 350 εκατομμύρια ευρώ για τα επόμενα τέσσερα χρόνια, ώστε να ενισχυθούν περαιτέρω δράσεις.

Ο κ. Μητσοτάκης τόνισε τα πρακτικά οφέλη της διαστημικής τεχνολογίας για την καθημερινή ζωή των πολιτών:

  • Αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών: Ο έγκαιρος εντοπισμός και η real-time παρακολούθηση δασικών πυρκαγιών, πλημμυρών και άλλων φαινομένων, που αποτελούν συχνό πρόβλημα για τη μεσογειακή Ελλάδα.
  • Αγροτική διαχείριση και επιδοτήσεις: Ακριβής οπτική αποτύπωση καλλιεργειών σε συνδυασμό με το Κτηματολόγιο, για διαφανή και δίκαιη διαχείριση.
  • Θαλάσσια επιτήρηση: Κρίσιμη για μια νησιωτική χώρα με εκτεταμένο θαλάσσιο χώρο, ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσεων.
  • Εθνική ασφάλεια: Dual-use εφαρμογές που ενισχύουν την άμυνα (χωρίς λεπτομέρειες για λόγους εμπιστευτικότητας).

Έμπνευση για τη νέα γενιά και «money well spent»

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην εμπνευστική διάσταση του εγχειρήματος. Ο Πρωθυπουργός θυμήθηκε την παιδική του ηλικία και τις ταινίες επιστημονικής φαντασίας, όπως το «Star Wars», και εξέφρασε την πεποίθηση ότι τα προγράμματα δορυφόρων στα σχολεία θα εμπνεύσουν νέους μηχανικούς και αστροναύτες.

«Ο Αδριανός τα επόμενα δύο χρόνια θα είναι στο διάστημα. Είναι μία επένδυση την οποία κάνουμε ως χώρα, η οποία έχει συμβολική και ουσιαστική αξία», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μητσοτάκης. Ο Γολέμης θα μεταφέρει το μήνυμα της σημασίας του διαστήματος στα σχολεία, λειτουργώντας ως καταλύτης έμπνευσης για τη νεολαία. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια της αποστολής του στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, θα πραγματοποιήσει πειράματα που θα ανταποκρίνονται σε ελληνικά ερευνητικά ενδιαφέροντα, σε συνεργασία με την ελληνική ερευνητική κοινότητα και βιομηχανία.

Ο Πρωθυπουργός χαρακτήρισε την επένδυση «money well spent», τόσο για την εικόνα της χώρας όσο και για την ουσιαστική συμβολή σε έρευνα που δεν μπορεί να γίνει στη Γη. Συνέδεσε το εγχείρημα με την ευρύτερη στρατηγική ανάκαμψης της Ελλάδας μέσω τεχνολογίας, τεχνητής νοημοσύνης και διαστήματος, επιτρέποντας στη χώρα να ξεπεράσει παλαιότερες καθυστερήσεις.

Ένα όνειρο που γίνεται πραγματικότητα

Η παρουσία του Αδριανού Γολέμη, γιατρού με εμπειρία σε διαστημικές αποστολές και εκπαιδευόμενου αστροναύτη μέσω του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA), συμβολίζει την επιστροφή ταλαντούχων Ελλήνων και την ανάπτυξη ενός ισχυρού εθνικού οικοσυστήματος. Η Ελλάδα, ως κληρονόμος ενός αρχαίου πολιτισμού με ονόματα όπως Άρτεμις και Απόλλων που η NASA χρησιμοποιεί, έχει πλέον ενεργό ρόλο στη σύγχρονη εξερεύνηση του διαστήματος.

Η σημερινή εκδήλωση δεν είναι απλώς ένα γεγονός – είναι η επιβεβαίωση ότι η Ελλάδα κοιτάζει ψηλά, επενδύει στο μέλλον και εμπνέει τις επόμενες γενιές να ονειρεύονται μεγάλα. Με ρεαλισμό, καινοτομία και ευρωπαϊκές συνεργασίες, η χώρα μας κάνει τα δικά της «άλματα» προς τα αστέρια.