Η κυβέρνηση της Μαλαισίας ανακοίνωσε ότι μέσα στον μήνα θα επαναληφθούν οι έρευνες για τον εντοπισμό της πτήσης MH370 της Malaysia Airlines, περισσότερο από έντεκα χρόνια μετά την ανεξήγητη εξαφάνισή της – ένα από τα μεγαλύτερα αινίγματα στην ιστορία της αεροπορίας.
Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών, οι επιχειρήσεις θα ξεκινήσουν στις 30 Δεκεμβρίου. Η αμερικανική εταιρεία ρομποτικής Ocean Infinity θα αναλάβει την αναζήτηση στον βυθό του Ινδικού Ωκεανού για περίπου 55 ημέρες, με διαλείμματα, εστιάζοντας σε περιοχές όπου θεωρείται ότι υπάρχουν αυξημένες πιθανότητες εντοπισμού του αεροσκάφους. Δεν έχουν δοθεί στη δημοσιότητα λεπτομέρειες για τις ακριβείς τοποθεσίες.
Η πτήση MH370 χάθηκε από τα ραντάρ στις 8 Μαρτίου 2014, κατά τη διάρκεια διαδρομής από την Κουάλα Λουμπούρ προς το Πεκίνο. Στο αεροπλάνο επέβαιναν 239 άνθρωποι – 227 επιβάτες και 12 μέλη πληρώματος. Οι περισσότεροι ήταν Κινέζοι, ενώ υπήρχαν επίσης Μαλαισιανοί, Αυστραλοί, αλλά και πολίτες από πολλές άλλες χώρες, όπως Ινδονησία, Γαλλία, ΗΠΑ, Καναδάς και Ρωσία.
Η Danica Weeks, της οποίας ο σύζυγος Paul βρισκόταν μεταξύ των επιβαινόντων, εξέφρασε δημόσια την ανακούφιση και την ευγνωμοσύνη της για την επανεκκίνηση των ερευνών, λέγοντας ότι η απόφαση αυτή προσφέρει στους συγγενείς μια αχτίδα ελπίδας. Όπως είπε, εύχεται η νέα προσπάθεια να προσφέρει επιτέλους τις απαντήσεις που αναζητούν από το 2014.
Παρά τις εκτεταμένες επιχειρήσεις που έχουν πραγματοποιηθεί όλα αυτά τα χρόνια – τόσο από κρατικές αρχές όσο και από ιδιωτικές εταιρείες – ο κύριος όγκος του αεροσκάφους δεν έχει εντοπιστεί. Μόνο διάσπαρτα κομμάτια έχουν βρεθεί στις ακτές χωρών του Ινδικού Ωκεανού, όπως η Τανζανία και η Μοζαμβίκη.
Πέρυσι, η μαλαισιανή κυβέρνηση είχε δηλώσει ότι θα επανεξετάσει το θέμα εφόσον παρουσιάζονταν νέα στοιχεία. Προχώρησε έτσι σε συμφωνία «no-find, no-fee» με την Ocean Infinity για έρευνα σε νέα έκταση περίπου 15.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων. Σύμφωνα με τη σύμβαση, η εταιρεία θα αμειφθεί μόνο εάν βρεθούν συντρίμμια – με αμοιβή 70 εκατομμυρίων δολαρίων.
Οι πιο πρόσφατες προσπάθειες είχαν διακοπεί τον Απρίλιο λόγω κακοκαιρίας στον νότιο Ινδικό Ωκεανό.
Το Boeing 777-200 είχε απογειωθεί από την Κουάλα Λουμπούρ στις 12:41 π.μ. της 8ης Μαρτίου 2014. Το τελευταίο στίγμα του σε στρατιωτικό ραντάρ ήταν στις 2:14 π.μ., καθώς κινούνταν δυτικά πάνω από το στενό της Μαλάκας. Μισή ώρα αργότερα, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι είχε χαθεί η επικοινωνία με το πλήρωμα.
Οι οικογένειες των θυμάτων δεν σταμάτησαν ποτέ να ζητούν απαντήσεις, υποστηρίζοντας ότι είναι αναγκαίο να αποκαλυφθεί τι συνέβη ώστε να αποφευχθούν αντίστοιχες τραγωδίες στο μέλλον. Κάποιοι μάλιστα ταξίδεψαν μέχρι τη Μαδαγασκάρη το 2016 για να αναζητήσουν μόνοι τους πιθανά συντρίμμια.
Το 2017, μετά από δυόμισι χρόνια ερευνών σε 120.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα, οι αρχές της Μαλαισίας, της Αυστραλίας και της Κίνας ανακοίνωσαν τη λήξη των επιχειρήσεων. Στην τελική έκθεσή τους, Αυστραλοί ερευνητές τόνισαν ότι η αδυναμία να δοθούν απαντήσεις στους συγγενείς αποτελεί «μεγάλη τραγωδία» και «σχεδόν αδιανόητη» στη σύγχρονη εποχή.
Η επίσημη μαλαισιανή έρευνα του 2018 κατέληξε πως η αλλαγή πορείας του αεροσκάφους φαίνεται να έγινε χειροκίνητα και όχι από τον αυτόματο πιλότο, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο ανθρώπινης παρέμβασης τρίτου προσώπου. Ωστόσο, απέκλεισε ως αιτία τη μηχανική βλάβη ή την πιθανότητα αυτοκτονικής ενέργειας από το πλήρωμα.
Το υπουργείο Μεταφορών της Μαλαισίας, στη χθεσινή του ανακοίνωση, υπογράμμισε ότι η επανέναρξη των ερευνών αποτελεί ένδειξη της δέσμευσης της χώρας να προσφέρει επιτέλους ένα τέλος στους ανθρώπους που έχασαν τους δικούς τους σε αυτή την πολύχρονη τραγωδία.
