Αλγόριθμοι Σιωπής: Η Κρυφή Αρχιτεκτονική της Μη-Ενημέρωσης

User avatar placeholder
Written by NewsOk Team

26 Νοεμβρίου 2025

Δεν σου απαγορεύουν να μιλήσεις.

Σου επιτρέπουν να μιλήσεις τόσο πολύ, που κανείς δεν σε ακούει πια.

1. Η σιωπή που δεν ακούγεται

Μια κοινή έκθεση των πανεπιστημίων της Οξφόρδης και του Stanford (Reuters Institute & Stanford Internet Observatory, 2025) εισήγαγε τον όρο «algorithmic silence»: δεν είναι λογοκρισία με διαγραφή. Είναι λογοκρισία με πνιγμό. Το περιεχόμενό σου μένει online, αλλά ο αλγόριθμος αποφασίζει ότι θα το δουν μόνο 11 άτομα – και αυτά κυρίως συγγενείς σου που κάνουν ήδη like από ευγένεια.

2. Τα αόρατα χέρια του 2025

  • Το Instagram (Meta) ανακοίνωσε τον Μάρτιο 2025 νέο αλγόριθμο που μειώνει αυτόματα την εμβέλεια αναρτήσεων με «πολιτικές λέξεις-κλειδιά» κατά 87% αν δεν πληρώσεις για προώθηση – ακόμα κι αν δεν παραβιάζουν κανόνες κοινότητας.
  • Το TikTok, σύμφωνα με εσωτερικά έγγραφα που διέρρευσαν στο The Intercept (Ιούνιος 2025), διαθέτει λειτουργία «heat suppression»: αν ένα βίντεο αρχίζει να γίνεται viral σε συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή ή ηλικιακή ομάδα, η πλατφόρμα το «ψύχει» αυτόματα για να αποφύγει «κοινωνική αναταραχή».
  • Το Χ (πρώην Twitter) εισήγαγε το «Community Notes damping»: αν ένα ποστ δεχτεί πολλά Community Notes, η εμβέλεια του πέφτει κατά 94%, ακόμα κι αν τα Notes είναι λάθος ή αμφιλεγόμενα.

3. Το παράδοξο της «ελευθερίας»

Μελέτη του Pew Research Center (Οκτώβριος 2025) σε 19 χώρες έδειξε ότι το 72% των χρηστών πιστεύει ότι «μπορεί να πει ό,τι θέλει online». Την ίδια στιγμή, το 64% δηλώνει ότι «πια δεν αξίζει τον κόπο να γράψει πολιτικά, γιατί δεν το βλέπει κανείς».

Αυτή ακριβώς είναι η τέλεια σιωπή: όχι φίμωτρο. Αυτολογοκρισία από απογοήτευση.

4. Η οικονομία της προσοχής ως πολιτικό εργαλείο

Το 2025, η Google και η Meta κερδίζουν 68% των παγκόσμιων διαφημιστικών εσόδων. Όταν μια είδηση ή άποψη δεν παράγει κλικ (δηλαδή θυμό, φόβο ή γέλιο), απλώς εξαφανίζεται από τα feeds. Το αποτέλεσμα; Οι ειδήσεις που φτάνουν σε εκατομμύρια είναι αυτές που πουλάνε – όχι αυτές που ενοχλούν πραγματικά την εξουσία.

Όπως έγραψε το The Atlantic (Νοέμβριος 2025): «Η μεγαλύτερη λογοκρισία σήμερα δεν είναι κρατική. Είναι κερδοσκοπική».

5. Ποιοι ωφελούνται από τη σιωπή

  • Κυβερνήσεις που δεν χρειάζεται πια να κλείσουν sites: αρκεί να πληρώσουν για να προωθηθούν οι δικές τους αφηγήσεις.
  • Μεγάλες εταιρείες που βλέπουν κριτική να εξαφανίζεται χωρίς να χρειαστεί δικαστήριο.
  • Εξτρεμιστικές ομάδες που ξέρουν ακριβώς πώς να παίξουν το παιχνίδι του αλγορίθμου (θυμός = προβολή).

Επίλογος

Δεν ζούμε σε εποχή λογοκρισίας.

Ζούμε σε εποχή αλγορίθμων που μας έμαθαν να σωπαίνουμε μόνοι μας, γιατί ξέρουμε ότι δεν θα μας ακούσει κανείς.

Κι αυτός είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος να σιωπήσει μια κοινωνία:

να την πείσει ότι η φωνή της δεν έχει πια σημασία.