«Δυστυχώς δεν υπάρχει κάποια μαγική λύση για το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αθήνας», σημείωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης σε συνέντευξη που παραχώρησε στην ΕΡΤ, σχολιάζοντας παρατηρήσεις των τηλεθεατών. Τόνισε ότι η αντιμετώπιση του προβλήματος προϋποθέτει σταθερή ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς, επισημαίνοντας ότι η δημιουργία νέων δρόμων δεν είναι εφικτή σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Αναφερόμενος στη Γραμμή 4 του Μετρό, τη χαρακτήρισε ως «το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που υλοποιείται σήμερα στη χώρα», υπογραμμίζοντας ότι αποτελεί μακροπρόθεσμη λύση. Για το άμεσο μέλλον, είπε πως «όλη η έμφαση θα πρέπει να πέσει στην ενίσχυση των λεωφορείων». Όπως εξήγησε, «έχουμε ήδη 800 νέα λεωφορεία αλλά ούτε αυτό αρκεί», τονίζοντας ότι απαιτείται και αύξηση της συχνότητας των δρομολογίων. Στόχος, πρόσθεσε, είναι μέσα σε έξι μήνες να πυκνώσουν τα δρομολόγια σε γραμμές υψηλής ζήτησης, όπως το 550 από Κηφισιά προς Φάληρο.
Παράλληλα, επισήμανε: «Οφείλω να επισημάνω βέβαια –χωρίς αυτό να αποτελεί δικαιολογία– ότι σε όλες τις μεγαλουπόλεις του κόσμου το πρωί και ενδεχομένως στην απογευματινή επιστροφή υπάρχει κίνηση, η οποία έχει επιδεινωθεί στην Αθήνα για τους λόγους που σας είπα».
Σχετικά με την ακρίβεια και την κριτική που άσκησε στη Βουλή ο κ. Ανδρουλάκης για προϊόντα που ακριβαίνουν πολλαπλάσια από το χωράφι στο ράφι, ο πρωθυπουργός σχολίασε ότι δεν είναι δίκαιο να βασίζονται επιχειρήματα σε αποσπασματικά παραδείγματα, καθώς η κατάσταση είναι πολύ πιο σύνθετη.
«Ποια είναι η αλήθεια; Υπάρχει πρόβλημα ακρίβειας στη χώρα. Το έχω πει πολλές φορές, το έχω αναγνωρίσει. Ειδικά για τους συμπολίτες μας οι οποίοι είναι στο νοίκι τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα. Όμως θα πρέπει να αναγνωρίσουμε ταυτόχρονα ότι η ακρίβεια είναι σήμερα ένα παγκόσμιο φαινόμενο», ανέφερε.
Τόνισε ότι η πολιτεία μπορεί να αντιδράσει ενισχύοντας το διαθέσιμο εισόδημα και εντείνοντας τους ελέγχους στην αγορά ώστε να περιοριστεί η αισχροκέρδεια. Αναφέρθηκε στη νέα μεταρρύθμιση που θεσμοθετεί «μια ενιαία ανεξάρτητη αρχή καταναλωτή», η οποία θα συγκεντρώσει όλους τους εποπτικούς μηχανισμούς και θα διαθέτει την απαραίτητη ισχύ για την επιβολή προστίμων και την εξασφάλιση τάξης στην αγορά.
Ο κ. Μητσοτάκης υπογράμμισε: «Όμως επιμένω ότι η λύση είναι τελικά ο πολίτης να έχει περισσότερα χρήματα στο πορτοφόλι του. Και αυτό γίνεται με μία πολύ τολμηρή μεταρρύθμιση φορολογική την οποία οι πολίτες θα δουν από τον επόμενο χρόνο και η οποία θα αυξήσει ουσιαστικά το διαθέσιμο εισόδημά τους», ενώ αναφέρθηκε και στο μέτρο της επιστροφής ενοικίου.
Παράλληλα, έκανε γνωστό ότι «Εμείς θα δώσουμε παραπάνω από 2 δισ. ευρώ τους επόμενους μήνες για τη στήριξη του διαθέσιμου εισοδήματος», τονίζοντας ότι έχουν προτεραιοποιηθεί οι νέοι και οι οικογένειες με παιδιά. Ανέφερε επίσης ότι μέχρι το τέλος του έτους θα υπάρξουν νέα μέτρα για το στεγαστικό. Μιλώντας για το ζήτημα της κοινωνικής αντιπαροχής, σημείωσε πως η μεγαλύτερη πρόκληση είναι «πώς θα μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε τα πολλά, εκατοντάδες χιλιάδες κλειστά ακίνητα, ποια είναι τα κίνητρα και τα αντικίνητρα για να πείσουμε τους ιδιοκτήτες να βγάλουν αυτά τα ακίνητα στην αγορά».
Υπενθύμισε ότι έχουν ήδη θεσπιστεί φορολογικά κίνητρα, προσθέτοντας ότι θα έρθουν και νέες πρωτοβουλίες για την ανακαίνιση κλειστών διαμερισμάτων, με ιδιαίτερα ευνοϊκούς όρους επισκευής, και ότι οι σχετικές ανακοινώσεις αναμένονται πριν από τη λήξη του έτους.
«Όσοι αντιπαλεύουν το σχέδιο εξυγίανσης των ΕΛΤΑ, ουσιαστικά συντάσσονται με τα ιδιωτικά συμφέροντα»
Ερωτηθείς για τα ΕΛΤΑ, ο κ. Μητσοτάκης απάντησε πως «είναι δεδομένο ότι αν δεν προχωρήσουν σε μία διαδικασία εξυγίανσης θα αναγκαστούν να χρεωκοπήσουν και να κλείσουν προς όφελος των ιδιωτικών συμφερόντων». «Αυτοί που αντιπαλεύουν το σχέδιο εξυγίανσης ουσιαστικά συντάσσονται με τα ιδιωτικά συμφέροντα» πρόσθεσε, αποκρούοντας τις σχετικές αιτιάσεις.
Τόνισε ταυτόχρονα ότι έχει αλλάξει η φύση της ταχυδρομικής δραστηριότητας, οπότε, όπως είπε, πρέπει να υπάρξει εξυγίανση του δικτύου των ΕΛΤΑ που πρέπει όμως να λάβει υπόψη τοπικές ιδιαιτερότητες, τη δυνατότητα εξυπηρέτησης με εναλλακτικούς τρόπους σημείων τα οποία βρίσκονται στην περιφέρεια. Σύμφωνα με τον κ. Μητσοτάκη, «ακριβώς αυτήν την άσκηση κάνει τώρα το υπουργείο Οικονομικών μαζί με το Υπερταμείο και εντός των επόμενων μηνών θα καταλήξουμε σε μία λύση η οποία και θα αναγνωρίζει την ανάγκη συρρίκνωσης του δικτύου αλλά ταυτόχρονα θα παρέχει και εναλλακτικές λύσεις ώστε κανένας δήμος να μη βρίσκεται χωρίς σημείο εξυπηρέτησης και να μην αισθάνονται οι πολίτες της περιφέρειας -αυτοί οι λίγοι οι οποίοι ενδεχομένως μπορεί να αναζητούν ακόμη τις υπηρεσίες του φυσικού δικτύου διανομής των ΕΛΤΑ- ότι καθ’ οιονδήποτε τρόπο είναι παραμελημένοι από το κεντρικό κράτος».
Υπογράμμισε επίσης ότι υπάρχουν τεχνικά ζητήματα στην πρόταση για παρουσία στα ΚΕΠ καθώς τα ΕΛΤΑ δεν μπορούν να πάρουν κρατική ενίσχυση. Είπε ότι πρέπει να ληφθούν υπόψη και οι ιδιαιτερότητες της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, ότι υπάρχουν δυνατότητες να φιλοξενηθούν καταστήματα των ΕΛΤΑ και σε άλλους χώρους. «Από τη μια πρέπει να πούμε στους πολίτες ότι τα ΕΛΤΑ πρέπει να εξυγιανθούν, από την άλλη πιστεύω ότι αυτή η άσκηση της συνεννόησης και της διαβούλευσης με τις τοπικές κοινωνίες, κατάστημα – κατάστημα πρέπει να γίνει και όλη αυτή η συζήτηση κατέδειξε την αναγκαιότητα να είχε γίνει ενδεχομένως νωρίτερα αλλά αυτό πια δεν έχει τόσο μεγάλη σημασία. Πρέπει να γίνει αυτή η συζήτηση σε τοπικό επίπεδο και πιστεύω ότι θα καταλήξουμε σε μία λύση η οποία θα είναι ικανοποιητική» ανέφερε.
