
Intervision 2025: Νίκη για το Βιετνάμ και Πολιτική Ίντριγκα στη Ρωσική Απάντηση στην Eurovision
Σε μια νύχτα γεμάτη πυροτεχνήματα, ενθουσιασμένους θεατές και μια δόση διπλωματικής έντασης, ο Βιετναμέζος τραγουδιστής Duc Phuc αναδείχθηκε νικητής του Intervision 2025, του διαγωνισμού τραγουδιού που διοργάνωσε η Ρωσία ως “συντηρητική” απάντηση στην Eurovision. Ο τελικός, που πραγματοποιήθηκε χθες βράδυ σε αρένα στα προάστια της Μόσχας, μεταδόθηκε ζωντανά σε τηλεοράσεις από την Ασία και την Αφρική μέχρι τη Νότια Αμερική, προσελκύοντας εκατομμύρια θεατές από 23 χώρες. Ωστόσο, η βραδιά δεν έλειψε από εκπλήξεις: Η Αυστραλή τραγουδίστρια ελληνικής καταγωγής Vassy, που εκπροσωπούσε τις ΗΠΑ, αποσύρθηκε την τελευταία στιγμή λόγω πολιτικής πίεσης από την κυβέρνηση της Αυστραλίας.
Η Νίκη του Duc Phuc: Μια Ιστορία Ηρωισμού και Χαράς
Ο 28χρονος Duc Phuc, γνωστός στη Βιετνάμ ως νικητής του “The Voice” και με πάνω από 2 εκατομμύρια followers στο Instagram, σάρωσε το κοινό με το τραγούδι “Phù Đổng Thiên Vương”, εμπνευσμένο από έναν αρχαίο βιετναμέζικο θρύλο για έναν βασιλιά που απέκρουσε εχθρικό στρατό. Με συνδυασμό ποπ, ραπ και dubstep, ο Phuc κέρδισε το βραβείο των 30 εκατομμυρίων ρουβλίων (περίπου 360.000 δολάρια) από κριτική επιτροπή που αποτελούνταν από εκπροσώπους όλων των χωρών-συμμετεχουσών. “Είμαι συγκλονισμένος, σας ευχαριστώ πολύ… Δεν μπορούσα καν να φανταστώ ότι θα κέρδιζα έναν τόσο μεγάλο διαγωνισμό”, δήλωσε ενθουσιασμένος στους δημοσιογράφους μετά την απονομή, σηκώνοντας ψηλά το κρυστάλλινο τρόπαιο.
Ο διαγωνισμός, που συμμετείχαν χώρες όπως η Κίνα, η Ινδία, η Βραζιλία και η Κούβα – καλύπτοντας πάνω από 4 δισεκατομμύρια κατοίκους, το μισό του παγκόσμιου πληθυσμού – εστίασε σε τραγούδια στα μητρικά τους γλώσσες, αποφεύγοντας το αγγλικό “ρεύμα” της Eurovision. Δεύτερη ήταν η Κιργισία, ενώ ο Ρώσος Shaman (Yaroslav Dronov), γνωστός για εθνικιστικά του τραγούδια, ζήτησε από την κριτική επιτροπή να αγνοήσει την εμφάνισή του ως οικοδεσπότη.
Η Αναβίωση του Intervision: Από τον Ψυχρό Πόλεμο στην Πολιτική Σκηνή
Το Intervision, που ξεκίνησε τη δεκαετία του 1960 ως σοβιετική εναλλακτική στην Eurovision για τις χώρες του Ανατολικού Μπλοκ, σταμάτησε το 1980 και επανήλθε το 2008 για χώρες της Κοινοπολιτείας. Η φετινή εκδοχή, που διατάχθηκε από τον Βλαντιμίρ Πούτιν τον Φεβρουάριο με προεδρικό διάταγμα, προωθείται ως πλατφόρμα “παραδοσιακών οικογενειακών αξιών” και “πραγματικής μουσικής”, σε αντίθεση με την “αλλοτριωμένη” Eurovision – αναφορά σε νικητές όπως η Conchita Wurst του 2014. Ο Πούτιν άνοιξε τον τελικό με βιντεοσυνηχογράφηση, τονίζοντας ότι “ο κόσμος αλλάζει γρήγορα” και εστιάζοντας στην “πολιτιστική συνεργασία” με “φιλικές” χώρες.
Η Ρωσία, αποκλεισμένη από την Eurovision το 2022 λόγω της εισβολής στην Ουκρανία, βλέπει το Intervision ως εργαλείο “μαλακής ισχύος” για να χτίσει συμμαχίες πέρα από τη Δύση. Η Ουκρανία το χαρακτήρισε “όργανο εχθρικής προπαγάνδας”, ενώ αναλυτές σημειώνουν την απουσία συμβόλων LGBTQ+, απαγορευμένων στη Ρωσία. Ο επόμενος διαγωνισμός ανακοινώθηκε για το 2026 στη Σαουδική Αραβία.
Η Απόσυρση της Vassy: Πολιτική Πίεση και Διπλωματική Αναταραχή
Η μεγαλύτερη έκπληξη ήρθε όταν, λίγο πριν την εμφάνισή της, ανακοινώθηκε ότι η Vassy (πραγματικό όνομα Vasiliki Karagiorgos), 42χρονη ηλεκτρονική μουσική σταρ με ρίζες από τη Θεσσαλονίκη και διπλή υπηκοότητα ΗΠΑ-Αυστραλίας, αποσύρθηκε. Οι διοργανωτές κατηγόρησαν “άνευ προηγουμένου πολιτική πίεση από την κυβέρνηση της Αυστραλίας”, χωρίς περαιτέρω λεπτομέρειες. Η Vassy, που είχε αντικαταστήσει τον αρχικό Αμερικανό εκπρόσωπο B. Howard (λόγω “οικογενειακών ζητημάτων”), είναι γνωστή για συνεργασίες με David Guetta και Tiësto, καθώς και για την πρεσβεία της στην καμπάνια NOH8 υπέρ των δικαιωμάτων LGBTQ+ και της ισότητας φύλου.
Η Αυστραλία δεν σχολίασε άμεσα, αλλά η συμμετοχή της Vassy ως “εκπροσώπου ΗΠΑ” σε ρωσική διοργάνωση θεωρήθηκε αμφιλεγόμενη, ειδικά εν μέσω εντάσεων για την Ουκρανία. Οι ΗΠΑ παρέμειναν στον διαγωνισμό μέσω κριτή (ένα μέλος των Deep Purple), ενώ η Vassy, που ζει στο Λος Άντζελες και εθελοντάζει σε μουσικά εργαστήρια για παιδιά, δεν έχει εκδώσει δήλωση. Η υπόθεση τροφοδότησε συζητήσεις για το πώς η πολιτική εισβάλλει στην τέχνη, με παρουσιαστές να λένε ότι “είναι λυπηρό όταν η πολιτική παρεμβαίνει στον κόσμο της μουσικής και των συναισθημάτων”.
Τι Σημαίνει Αυτό για τη Μουσική και τη Διπλωματία;
Παρά την εντυπωσιακή παραγωγή – με πυροτεχνήματα, παράξενες συνεντεύξεις (όπως για την αγάπη του Phuc στα παγωτά) και κοινή εμφάνιση όλων των συμμετεχόντων στο “A Million Voices” – το Intervision δέχτηκε κριτική για “πολιτικό μπλοκ ψηφοφορίας” και περιορισμένη παγκόσμια απήχηση. Ενώ η Eurovision γιορτάζει την ποικιλομορφία, το Intervision εστιάζει σε “παραδόσεις”, προσελκύοντας κυρίως ουδέτερες ή φιλικές προς τη Ρωσία χώρες. Η νίκη του Phuc, ωστόσο, έφερε χαμόγελα και ελπίδα για πολιτιστική ανταλλαγή, υπενθυμίζοντας ότι η μουσική μπορεί να υπερβεί τα σύνορα – ακόμα και όταν η πολιτική προσπαθεί να τα κλείσει.
Με τον διαγωνισμό να κλείνει υπό βροχή χειροκροτημάτων, το Intervision 2025 αφήνει ερωτήματα: Θα γίνει παγκόσμιο φαινόμενο ή θα μείνει σκιά της Eurovision; Μέχρι το 2026, η απάντηση μπορεί να κρυβεται σε νέες νότες και… πιέσεις.