ΕΛΛΑΔΑ

Ψηφιακοί Φίλοι, Πραγματικές Ευθύνες — Ένας οδηγός για γονείς και όχι μόνο μπροστά στην έκρηξη των AI-συνομιλητών

Οι τελευταίες έρευνες δείχνουν ότι σήμερα ένα μεγάλο ποσοστό εφήβων έχει ήδη δοκιμάσει ή χρησιμοποιεί τακτικά “AI companions” — ψηφιακοί συνομιλητές σχεδιασμένοι να παρέχουν συντροφιά, συμβουλές ή συναισθηματική υποστήριξη. Η ταχύτητα με την οποία αυτά τα εργαλεία έγιναν δημοφιλή, μαζί με την έλλειψη μακροχρόνιων μελετών για την επίδρασή τους στην ανάπτυξη των παιδιών, δημιουργεί επειγόντως ανάγκη για ενημέρωση, πρόληψη και λειτουργικές παρεμβάσεις από οικογένειες, σχολεία και επαγγελματίες υγείας.

  1. Τι δείχνουν τα δεδομένα — το μέγεθος του φαινομένου

Μια μεγάλη δημοσκόπηση/έκθεση του Common Sense Media και συνοπτικές αναφορές μέσων βρήκαν ότι περίπου το 70–75% των αμερικανών εφήβων έχουν δοκιμάσει ή χρησιμοποιούν AI συνομιλητές για συντροφιά ή συζήτηση, και >50% αναφέρουν τακτική χρήση τουλάχιστον μερικές φορές το μήνα. Αυτή η τάση δεν περιορίζεται στις ΗΠΑ· διεθνείς φορείς αναφέρουν ότι οι AI-ενσωματωμένες λειτουργίες (π.χ. μέσα κοινωνικής δικτύωσης, εφαρμογές) πολλαπλασιάζουν την έκθεσή τους.

Παράλληλα, έρευνες για τη χρήση του ChatGPT δείχνουν άνοδο στη χρήση από εφήβους ειδικά για σχολικές εργασίες και υποστήριξη μάθησης (π.χ. 26% των ΗΠΑ το χρησιμοποίησαν για σχολικές εργασίες σε νεότερες μετρήσεις). Η χρήση διαφοροποιείται ανά ηλικία και κοινωνικό-οικονομικό υπόβαθρο.

(Αυτά είναι τα “σκληρά” νούμερα που επηρεάζουν στρατηγικές πρόληψης — διαβάστε τις παρακάτω ενότητες για κίνδυνο/όφελος και πρακτικά βήματα.)

  1. Ποια είναι τα πιθανά οφέλη και γιατί οι έφηβοι στρέφονται στα bots

Οι AI-συνομιλητές μπορούν να μειώσουν προσωρινά τη μοναξιά, να προσφέρουν πρακτική στην έκφραση συναισθημάτων, και σε ορισμένα εκπαιδευτικά σενάρια να ενισχύσουν κίνητρα για μάθηση (π.χ. συζήτηση, ανάδραση). Εργασίες πεδίου και πειραματικές μελέτες δείχνουν ότι σε βραχυχρόνιο επίπεδο κάποιοι χρήστες αισθάνονται λιγότερη μοναξιά μετά από αλληλεπίδραση με AI.

  1. Κύριοι κίνδυνοι για εφήβους — τι πρέπει να προσέξουμε

Συναισθηματική εξάρτηση / ψευδής εγγύτητα. Τα συστήματα μιμούνται κατανόηση· αυτό μπορεί να οδηγήσει σε υπερβολική εμπιστοσύνη και αντικατάσταση ανθρώπινων σχέσεων ειδικά σε ευάλωτα άτομα. Έρευνες δείχνουν συσχέτιση μεταξύ έντονης, κοινωνικά απομονωμένης χρήσης και χειρότερης ψυχολογικής ευεξίας.

Λανθασμένες ή επικίνδυνες συμβουλές. Τα μοντέλα παράγουν καμιά φορά ανακριβείς ή επιβλαβείς απαντήσεις (hallucinations). Σε ακραίες περιπτώσεις έχουν αναφερθεί περιστατικά δηλώσεων αυτοκτονικού κινδύνου/βλαβερής καθοδήγησης και δικαστικές διεκδικήσεις κατά πλατφορμών.

Προστασία προσωπικών δεδομένων. Παιδιά/έφηβοι μοιράζονται συχνά ευαίσθητες πληροφορίες — και πολλές πλατφόρμες διατηρούν δικαιώματα χρήσης δεδομένων συζητήσεων. Αυτό έχει συνέπειες ιδιωτικότητας και μελλοντικής χρήσης των δεδομένων.

Πρόσβαση σε ακατάλληλο περιεχόμενο & grooming. Κάποιες εφαρμογές και χαρακτήρες μπορεί να εκθέσουν τις ανηλίκους σε σεξουαλικό, βίαιο ή προπαρασκευαστικό υλικό· υπάρχει κίνδυνος εκμετάλλευσης αν δεν υπάρχει σωστή εποπτεία.

Επιδράσεις στην ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων. Υπάρχει ανησυχία ότι η υπερβολική χρήση ψευδο-συναισθηματικής ανταπόκρισης μπορεί να μειώσει τα ερεθίσματα μάθησης πραγματικής εμπάθειας και διαπροσωπικών δεξιοτήτων.

  1. Κατευθύνσεις πρόληψης και καθημερινές στρατηγικές για γονείς

Παρακάτω πρακτικά, εφαρμόσιμα βήματα — όχι «απαγορεύω/επιτρέπω» κατά προσέγγιση, αλλά εργαλεία πρόληψης και επικοινωνίας.

Α. Ενημέρωση & ανοιχτός διάλογος

Μιλήστε πρώτοι: ρώτησε/ρωτήστε με ήρεμο τόνο “Πώς χρησιμοποιείς τον AI φίλο σου; Τι σε βοηθάει; Τι σε προβληματίζει;” — στόχος: να μάθετε σκοπό, συχνότητα και περιεχόμενο.

Μην κρίνετε επιδεικτικά· οι απαγορεύσεις συχνά ωθούν σε μυστικότητα. Επιδιώξτε να είστε πηγή πληροφόρησης και όχι μόνο ρυθμιστής.

B. Σαφείς κανόνες χρήσης (ψηφιακή συμφωνία / family media plan)

Όρια χρόνου (π.χ. όρια χρήσης ανά ημέρα ή «χωρίς οθόνες» προτού κοιμηθούν).

Όριο για τύπους συνομιλιών (π.χ. όχι συζητήσεις για θέματα αυτοβλάβης χωρίς ενημέρωση γονέα/ενήλικα).

Κανονισμός διαμοιρασμού προσωπικών πληροφοριών: όχι διευθύνσεις, αριθμοί, ευαίσθητα δεδομένα.

Γ. Προστασία απορρήτου & τεχνικά μέτρα

Ελέγξτε τις ρυθμίσεις απορρήτου της εφαρμογής (data retention, rights to use chats).

Χρησιμοποιήστε γονικούς ελέγχους/λειτουργίες χρόνου οθόνης όπου είναι διαθέσιμα. Πολλές πλατφόρμες πρόσφατα σχεδιάζουν parental controls (π.χ. ανακοινώσεις OpenAI για εργαλεία γονικής εποπτείας).

Δ. Ψηφιακή παιδεία & κριτική σκέψη

Διδάξτε: τι είναι ένα AI, πώς «σκέφτεται» (δεν έχει συνείδηση), τι είναι παραπληροφόρηση/hallucination.

Δώστε πρακτικά εργαλεία: “έλεγξε μια σημαντική απάντηση με δύο άλλες πηγές”, “αν σε ενθαρρύνει κάτι να κάνεις κακό, πες το αμέσως”.

Ε. Συνεχής παρακολούθηση σημάτων κινδύνου

Αν δείτε αλλαγές συμπεριφοράς, απομόνωση, απότομη πτώση σχολικής επίδοσης ή συζητήσεις αυτοτραυματικών σκέψεων, αναλάβετε αμέσως — μιλήστε, συμβουλευτείτε σχολικό ή επαγγελματία ψυχικής υγείας. (βλ. ενότητα για επαγγελματίες).

  1. Στρατηγικές για σχολεία και επαγγελματίες υγείας
    Για δασκάλους / σχολικούς συμβούλους

Ενσωμάτωση AI literacy στο πρόγραμμα: μαθήματα για την κατανόηση των ορίων των μοντέλων, ασκήσεις fact-checking, ρόλοι παιχνιδιού (role-play) για αναζήτηση βοήθειας.

Πρωτόκολλο αναφοράς: σαφείς ράγες για το πότε ο/η σύμβουλος ενημερώνει γονέα ή παραπέμπει σε επαγγελματία ψυχικής υγείας.

Για παιδίατρους / ψυχολόγους / ψυχιάτρους

Συστηματική καταγραφή χρήσης ψηφιακών συνομιλητών στο ιστορικό κατά τις επισκέψεις εφήβων (π.χ. «χρήση AI companions: ναι/όχι, συχνότητα, περιεχόμενο»).

Εργαλεία αξιολόγησης κινδύνου: ερωτήσεις για αυτοτραυματισμό/αυτοκτονικές σκέψεις όταν ο έφηβος περιγράφει οδυνηρές αλληλεπιδράσεις με AI. Εάν υπάρχει έντονος κίνδυνος, ακολουθούν άμεσες παρεμβάσεις και παραπομπή.

  1. Τεχνολογικές και πολιτικές λύσεις που προτείνονται από διεθνείς οργανισμούς

Οδηγίες “Safer Chatbots” και πολιτικές για παιδιά από UNICEF: πρότυπα ενσωμάτωσης safeguards, age verification, content moderation και ειδική προσοχή στην προστασία των πιο ευάλωτων παιδιών. Η UNICEF καλεί σε περισσότερο έλεγχο design-by-default και σε εκπαίδευση.

Πλατφόρμες & ρυθμίσεις: μεγάλοι πάροχοι (OpenAI, Google κ.ά.) ανακοινώνουν εργαλεία γονικού ελέγχου και μείωσης κινδύνου· όμως κριτικοί λένε ότι συνήθως είναι αντιδραστικές λύσεις και όχι προληπτικές. Απαιτείται νομικό πλαίσιο, διαφάνεια αλγορίθμου και ανεξάρτητος έλεγχος.

  1. Πρακτικά εργαλεία — «έτοιμα προς χρήση» από γονείς και επαγγελματίες
    A. Βήμα-βήμα για γονέα που ανησυχεί

Μιλήστε με τον έφηβο χωρίς αντιδικία — 10-λεπτο check-in την εβδομάδα.

Ζητήστε να δείτε την εφαρμογή/συνομιλία (με σεβασμό στην ιδιωτικότητα): “Μπορείς να μου δείξεις ένα παράδειγμα που σε βοήθησε;”

Εφαρμόστε ένα οικογενειακό “digital contract” (π.χ. ώρες, τύποι θεμάτων, ενημέρωση) — υπογράψτε το μαζί.

Ενεργοποιήστε τεχνικά όρια (screen time, parental controls) και ελέγξτε ρυθμίσεις απορρήτου.

Εάν εντοπίζεται επικίνδυνο περιεχόμενο ή αυτοτραυματικές ιδέες, συμβουλευτείτε αμέσως επαγγελματία ψυχικής υγείας.

B. Πρότυπες ερωτήσεις αξιολόγησης (για δασκάλους / κλινικούς)

Χρησιμοποιείς AI συνομιλητές για συναισθηματική υποστήριξη; Πόσο συχνά;

Τι συζητάς συνήθως; (π.χ. σχολείο, σχέσεις, μυστικά)

Έχεις νιώσει ποτέ ότι το bot σε έβαλε σε κίνδυνο ή σου έδωσε συμβουλή που σε φόβισε;

Ποιοι είναι οι κύριοι λόγοι που μιλάς με AI αντί για φίλους/γονείς; — οι απαντήσεις καθοδηγούν την παρεμβαση.

  1. Όρια, ηθική και μακροπρόθεσμη έρευνα

Η επιστημονική βιβλιογραφία δείχνει μικτά αποτελέσματα: βραχυχρόνια μείωση μοναξιάς αλλά πιθανή επιδείνωση ευημερίας σε χρήστες με υψηλή αυτο-αποκλειστικότητα και χωρίς ισχυρό κοινωνικό δίκτυο. Απαιτούνται μακροχρόνιες, εποπτικές μελέτες και ανεξάρτητη αξιολόγηση πλατφορμών.

  1. Πηγές για γρήγορη ανάγνωση και περαιτέρω μελέτη (επιλεγμένες, έγκυρες)

Common Sense Media — κύρια έκθεση/δημοσκόπηση για AI companions και teens (συμπεράσματα/συστάσεις)

Συμπέρασμα

    Η αύξηση της χρήσης AI-συνομιλητών από εφήβους (πάνω από 70% σε μερικές μετρήσεις) δεν είναι απλώς «τεχνολογική μόδα»: αποτελεί κοινωνικό και υγειονομικό ζήτημα που απαιτεί συντονισμένη δράση. Η καλύτερη προσέγγιση δεν είναι απλώς η απαγόρευση, αλλά εκπαίδευση + εποπτεία + πολιτικές προστασίας. Οι γονείς και οι επαγγελματίες μπορούν — με συγκεκριμένα βήματα, σαφείς κανόνες και ανοιχτό διάλογο — να μειώσουν τον κίνδυνο και να προστατέψουν την ψυχική υγεία των παιδιών, ενώ παράλληλα αξιοποιούν όσα θετικά μπορούν να προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες.

    author avatar
    NewsOk
    Νέα από την Ελλάδα και τον Κόσμο & Ιστορικά Βίντεο