Η εύθραυστη εκεχειρία μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν κλυδωνίζεται επικίνδυνα. Σε ένα 48ωρο αλληλοπλήγματος που κλιμακώνεται ώρα με την ώρα, ο Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ απείλησε ανοιχτά με «εξαφάνιση» της Ισλαμικής Δημοκρατίας — ενώ το Ιράν αντέδρασε με πυραύλους και drones εναντίον του Κουβέιτ και του Μπαχρέιν.
Το tweet που σόκαρε
«Αεροσκάφη των Ηνωμένων Πολιτειών μόλις έπληξαν ιρανικές αποθήκες πυραύλων και drones, καθώς και παράκτιους σταθμούς ραντάρ, για παραβίαση της Συμφωνίας Κατάπαυσης Πυρός, ΚΑΙ ΠΑΛΙ! Είναι πολύ πιθανό να μην μάθουν ποτέ! Μπορεί να έρθει μια στιγμή που δεν θα μπορούμε πλέον να είμαστε λογικοί, και θα αναγκαστούμε να ολοκληρώσουμε στρατιωτικά αυτό που ξεκινήσαμε τόσο επιτυχημένα. Αν αυτό συμβεί, η Ισλαμική Δημοκρατία του Ιράν δεν θα υπάρχει πλέον! Πρόεδρος DJT», έγραψε ο Τραμπ σε ανάρτησή του.
Η αλυσίδα των γεγονότων
Η κλιμάκωση ξεκίνησε στις 25 Ιουνίου, όταν ιρανικές δυνάμεις χτύπησαν με drone ενός δρόμου το φορτηγό πλοίο υπό σιγκαπουριανή σημαία M/V Ever Lovely, καθώς έξοδε από τα Στενά του Ορμούζ κατά μήκος των ακτών του Ομάν. Το πλοίο υπέστη ζημιές αλλά συνέχισε την πλεύση του.
Η αμερικανική CENTCOM ανακοίνωσε αντίποινα στις 26 Ιουνίου: «Αεροσκάφη των ΗΠΑ έπληξαν ιρανικές αποθήκες πυραύλων και drones καθώς και παράκτιους σταθμούς ραντάρ. Η αδικαιολόγητη επιθετικότητα των ιρανικών δυνάμεων εναντίον της εμπορικής ναυτιλίας παραβίασε σαφώς την εκεχειρία».
Το Ιράν δεν υποχώρησε. Το Σώμα των Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης (IRGC) δήλωσε ότι «αντέδρασε στην αμερικανική επιθετικότητα» πλήττοντας «θέσεις συνδεδεμένες με τις αμερικανικές δυνάμεις στην περιοχή», προειδοποιώντας: «Σε περίπτωση επανάληψης επίθεσης, η απόκρισή μας θα είναι πιο εκτεταμένη».
Δεύτερο κύμα πληγμάτων — Σάββατο βράδυ
Το Σάββατο, η CENTCOM ανακοίνωσε νέα σειρά πληγμάτων, αυτή τη φορά στοχεύοντας ιρανική στρατιωτική υποδομή επιτήρησης, συστήματα επικοινωνιών, θέσεις αντιαεροπορικής άμυνας, εγκαταστάσεις αποθήκευσης drones και ναρκαλιευτικές δυνατότητες, σε απάντηση νέας ιρανικής επίθεσης με drone εναντίον του δεξαμενόπλοιου M/T Kiku υπό παναμαϊκή σημαία.
Το Μπαχρέιν ανακοίνωσε ότι δέχθηκε ιρανική επίθεση με drones το πρωί του Σαββάτου, καταδικάζοντας την ενέργεια ως «κατάφωρη παραβίαση της κυριαρχίας του».
Το ιστορικό: Η εκεχειρία που τρίζει
Στις 28 Φεβρουαρίου 2026, ο Τραμπ ανακοίνωσε «μεγάλες στρατιωτικές επιχειρήσεις» εναντίον του Ιράν, με μαζικά αμερικανο-ισραηλινά πλήγματα σε στρατιωτικές, κυβερνητικές και υποδομικές εγκαταστάσεις. Στις 17 Ιουνίου, ΗΠΑ και Ιράν υπέγραψαν Μνημόνιο Κατανόησης (MoU) που προέβλεπε μόνιμη παύση των εχθροπραξιών και άνοιγμα των Στενών του Ορμούζ στην εμπορική ναυτιλία.
Η συμφωνία δεν ήταν οριστική — ήταν προδρομική πλατφόρμα για διαπραγματεύσεις, συμπεριλαμβανομένων εκείνων για το ιρανικό πυρηνικό πρόγραμμα. Αμφότερες οι πλευρές κατηγορούν η μία την άλλη για παραβίαση της συμφωνίας.
Διαπραγματεύσεις εν μέσω βομβαρδισμών
Αντιπροσωπείες ΗΠΑ και Ιράν βρίσκονται στο θέρετρο Bürgenstock της Ελβετίας για διαπραγματεύσεις με στόχο συνολική συμφωνία. Ο αντιπρόεδρος Τζέι Ντι Βανς έγραψε στο Χ: «Το Ιράν υπέγραψε συμφωνία εκεχειρίας. Εμείς την τηρήσαμε. Αν έχουν διαφωνίες, μπορούν να σηκώσουν το τηλέφωνο. Αλλά η βία θα αντιμετωπιστεί με βία».
Ο πρώην ανώτερος Αμερικανός διπλωμάτης Άλαν Ερ χαρακτήρισε τις τελευταίες επιθέσεις απόδειξη του «πόσο εύθραυστη είναι η τρέχουσα εκεχειρία — και πόσο χαλαρά διατυπωμένο ήταν το Μνημόνιο».
Οι εξελίξεις στον Περσικό Κόλπο αλλάζουν από ώρα σε ώρα. Ο κόσμος παρακολουθεί με κομμένη ανάσα αν η εκεχειρία θα κρατήσει — ή αν η φράση Τραμπ «η Ισλαμική Δημοκρατία δεν θα υπάρχει πλέον» θα αποδειχθεί προειδοποίηση ή πρόβλεψη.

