Το TikTok μάς κάνει πιο… χαζούς; Τι λέει η επιστήμη VS ο αλγόριθμος

1 Νοεμβρίου 2025

Το TikTok, με πάνω από 1,5 δισεκατομμύριο χρήστες παγκοσμίως, έχει γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας, ιδιαίτερα των νέων. Βίντεο 15 δευτερολέπτων, χοροί, χιούμορ και τάσεις που εξαπλώνονται viral – όλα φαίνονται αθώα. Αλλά μια ερώτηση απασχολεί επιστήμονες, γονείς και εκπαιδευτικούς: Μήπως αυτή η ατελείωτη ροή περιεχομένου μας κάνει λιγότερο ικανούς να συγκεντρωθούμε, να σκεφτούμε βαθιά ή ακόμα και να θυμόμαστε; Η επιστήμη δείχνει αρνητικές επιπτώσεις στην προσοχή και τη μνήμη, ενώ ο αλγόριθμος της πλατφόρμας φαίνεται να ενισχύει αυτή τη δυναμική, προσαρμόζοντας περιεχόμενο για μέγιστη εμπλοκή. Εξετάζουμε τα δεδομένα, χωρίς υπερβολές.

Η Μαγεία του Αλγορίθμου: Πώς Λειτουργεί και Γιατί “Κολλάει”

Ο αλγόριθμος του TikTok, γνωστός ως “For You Page” (FYP), είναι ένας από τους πιο εξελιγμένους μηχανισμούς σύστασης περιεχομένου. Βασίζεται σε τέσσερις βασικούς πυλώνες: χρόνο παρακολούθησης (watch time), συναναστροφές (likes, σχόλια, shares), πληροφορίες βίντεο (hashtags, ήχος, λεζάντες) και ρυθμίσεις λογαριασμού (τοποθεσία, γλώσσα). Αυτός ο συνδυασμός collaborative και content-based filtering προβλέπει τι θα σας αρέσει, βασισμένος σε συμπεριφορές παρόμοιων χρηστών.

Το αποτέλεσμα; Προσωποποιημένη εμπειρία που αυξάνει τον χρόνο χρήσης κατά 70% στους πρώτους μήνες, από 29 λεπτά την ημέρα σε 50. Ο αλγόριθμος “μαθαίνει” από εσάς: Αν δείτε γρήγορα βίντεο χορού, θα σας δείξει περισσότερα. Αυτό δημιουργεί “φούσκες” ενδιαφερόντων, ενισχύοντας την εμπλοκή αλλά περιορίζοντας την ποικιλία. Σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου της Ουάσινγκτον, το γρήγορο scrolling δεν επηρεάζει πολύ τις συστάσεις, ενώ τα βίντεο από λογαριασμούς που ακολουθείτε λαμβάνουν προτεραιότητα, αλλά με λιγότερο engagement.

Ο στόχος; Διατήρηση (retention) και χρόνος οθόνης. Αυτός ο σχεδιασμός, που βασίζεται σε τεχνητή νοημοσύνη και GANs (Generative Adversarial Networks), κάνει το TikTok εθιστικό, προσαρμόζοντας περιεχόμενο σε πραγματικό χρόνο για να μεγιστοποιήσει την ικανοποίηση – και την εξάρτηση.

Τι Λέει η Επιστήμη: Συστάσεις, Μνήμη και “TikTok Brain”

Η επιστήμη δεν μιλάει για “χαζούς” ανθρώπους, αλλά για συγκεκριμένες αλλαγές στις γνωστικές λειτουργίες. Πολλές μελέτες εστιάζουν στην προσοχή (attention span), που έχει μειωθεί δραστικά: Από 12 δευτερόλεπτα το 2000, σε 8 το 2023, σύμφωνα με έρευνα της Microsoft – και το TikTok φαίνεται να επιδεινώνει αυτό.

  • Προσοχή και Μαθησιακή Ικανότητα: Μια μελέτη του 2025 στο Preprints.org δείχνει ότι το γρήγορο περιεχόμενο αυξάνει το γνωστικό φορτίο (cognitive load), δυσκολεύοντας την επεξεργασία πληροφοριών. Μαθητές που χρησιμοποιούν TikTok δυσκολεύονται να μείνουν συγκεντρωμένοι για 40-45 λεπτά μαθήματος, με μειωμένη απόδοση. 0 1 Σε έρευνα στο Stanford Journal, πρωτοετείς λυκείου έδειξαν χειρότερη απορρόφηση πληροφοριών μετά από TikTok, λόγω υπερδιέγερσης ντοπαμίνης.
  • Μνήμη και Συναισθήματα: Στην Κίνα, μελέτη στο PMC βρήκε μερική μεσολάβηση άγχους και κατάθλιψης μεταξύ εθισμού στο TikTok και απώλειας μνήμης (backward digit span), ιδιαίτερα σε αγόρια. 2 Το “TikTok Brain” – όρος για μειωμένη ικανότητα βαθιάς σκέψης – συνδέεται με δυσκολία σε ανάγνωση ή μελέτη, όπως αναφέρει νευροεπιστήμονας στο ReNu Counselling.
  • Ακαδημαϊκή Επίδραση: Σε εργαζόμενους και φοιτητές, η χρήση TikTok μειώνει την προσοχή κατά 20-30%, σύμφωνα με έρευνα στο ResearchGate, λόγω πολυεργασίας και συναισθηματικής σύνδεσης. 5 12 Μια μελέτη στο ERIC επιβεβαιώνει: Περισσότερος χρόνος σε reels ισούται με χαμηλότερη ακαδημαϊκή επίδοση.

Αυτές οι επιδράσεις δεν είναι μόνιμες, αλλά χρειάζονται ισορροπία – ειδικά σε εφήβους, όπου ο προμετωπιαίος φλοιός (prefrontal cortex) αναπτύσσεται μέχρι τα 25.

Επιστήμη VS Αλγόριθμος: Ποιος “Κερδίζει”;

Ο αλγόριθμος είναι φτιαγμένος για εμπλοκή, όχι μάθηση. Προωθεί γρήγορο, εθιστικό περιεχόμενο, που –όπως δείχνει έρευνα στο Nature Communications– μειώνει συλλογικά την προσοχή, από 17,5 ώρες σε 11,9 για trending θέματα. Η επιστήμη βλέπει “rewiring” του εγκεφάλου: Η ντοπαμίνη από likes και rewatches διαταράσσει τη μνήμη και τη συγκέντρωση.

Από την άλλη, το TikTok μπορεί να είναι εκπαιδευτικό: Βίντεο επιστήμης έχουν εκατομμύρια views, και ο αλγόριθμος προσαρμόζεται σε ενδιαφέροντα όπως STEM. Στην Κίνα (Douyin), προωθεί εκπαίδευση, ενώ αλλού χορούς – δείχνοντας πολιτιστικές διαφορές. Η σύγκρουση; Ο αλγόριθμος μεγιστοποιεί χρόνο οθόνης, όχι ποιότητα σκέψης, δημιουργώντας “echo chambers” που ενισχύουν προκαταλήψεις.

Συμπέρασμα: Ισορροπία, Όχι Απαγόρευση

Το TikTok δεν “κάνει χαζούς” από μόνο του – εξαρτάται από τη χρήση. Η επιστήμη προειδοποιεί για μειωμένη προσοχή και μνήμη, ενώ ο αλγόριθμος το εντείνει για κέρδος. Λύσεις; Χρονικά όρια (π.χ. 30 λεπτά/ημέρα), ποιοτικό περιεχόμενο και offline δραστηριότητες. Ερευνητές καλούν για περισσότερες longitudinal μελέτες και ρύθμιση αλγορίθμων για ηθική εμπλοκή. Στην Ελλάδα, με 46% ενηλίκων χρηστών, η συζήτηση είναι επίκαιρη: Χρησιμοποιήστε το έξυπνα, για να μην σας “χρησιμοποιεί” αυτό.

Photo: Pixabay Lolo ptl

author avatar
Μαρία Παπαδάκη
Στη ζωή η σωστή, ανεξάρτητη και αληθινή ενημέρωση είναι το παν