ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς όταν το χαρισματικό παιδί τους είναι δυστυχισμένο στο σχολείο

Τα χαρισματικά παιδιά, οι γονείς και οι δάσκαλοί τους συχνά παρεξηγούν τη σχολική απογοήτευση ως μη φυσιολογική. Δημιουργείται η πεποίθηση ότι τα έξυπνα παιδιά θα αγαπήσουν το σχολείο και θα είναι πολύ υπάκουα ένα πρόβλημα με τις προσδοκίες για όλους όσους εμπλέκονται στην εκπαίδευση του χαρισματικού παιδιού. Επειδή όσο και αν προσπαθούν οι γονείς να βρουν το «σωστό» σχολείο για τον γιο ή την κόρη τους, πολλά προβλήματα, αναμενόμενα και απροσδόκητα, μπορούν εύκολα να προκύψουν. Και οι γονείς γνωρίζουν γρήγορα (ή θα μάθουν σύντομα) ότι το παιδί τους δεν προσαρμόζεται καλά στο σχολείο. Αυτό που εννοώ εδώ δεν είναι ότι το παιδί είναι δυστυχισμένο επειδή δεν έχει αρκετά Lego, αρκετά ταξίδια στη Disneyland ή αρκετό χρόνο στην οθόνη . Μάλλον, εννοώ βαθύτερη και σοβαρότερη δυστυχία ή ακόμα και απόγνωση επειδή το παιδί δεν ευδοκιμεί στο σχολείο, τόσο κοινωνικά όσο και ακαδημαϊκά.

Τα χαρισματικά παιδιά στο σχολείο μπορεί να έχουν προβληματικές εμπειρίες που δεν είναι εύκολο να καταλάβουμε. Οι δάσκαλοι μπορεί να είναι κακοί και απαιτητικοί για το παιδί. Και οι δάσκαλοι μπορούν να βλέπουν τους γονείς τους εξίσου απαιτητικούς και πιεστικούς, επίσης. Τα προβλήματα σχολικής απογοήτευσης είναι παντού, επομένως έχω χωρίσει ποιος παραμελείται/παρεξηγείται σε διάφορες κατηγορίες:

Τα παιδιά

Τα χαρισματικά παιδιά επηρεάζονται περισσότερο. Οι γονείς τους είναι υψηλοί και γεμάτοι προσδοκίες για σχολική επιτυχία. Και γιατί να μην είσαι θετικός; Οι γονείς γνωρίζουν ότι το παιδί τους είναι έξυπνο και πιστεύουν ότι το σχολείο πρέπει να είναι εύκολο για αυτούς. Έχουν βρει προσεκτικά ένα σχολείο που λειτουργεί με χαρισματικά παιδιά. Μιλώντας με το παιδί τους με θετικό τρόπο, το παιδί τους ενθουσιάζεται με το σχολείο τόσο ως διανοητική πρόκληση όσο και για να γνωρίσει νέα παιδιά για να διασκεδάσει και να παίξει μαζί τους. Δυστυχώς, όλα τα σχολεία έχουν κανόνες και δομές που τα χαρισματικά παιδιά μπορεί να δυσκολεύονται να ακολουθήσουν. Οι γονείς δεν συνειδητοποιούν πόσο πεισματάρικο μπορεί να είναι το ταλαντούχο παιδί τους αν δεν τους αρέσουν οι προσδοκίες από τους δασκάλους (όπως η ολοκλήρωση και η παράδοση της εργασίας) ή οι άκαμπτες απαιτήσεις πολλών σχολικών κανόνων. Για παράδειγμα, το «ακολουθώντας τις οδηγίες» είναι ένας απότομος λόφος για σκαρφάλωμα εάν το παιδί σας δεν ενδιαφέρεται καθόλου για το αποτέλεσμα.

Οι δάσκαλοι

Οι δάσκαλοι, από την άλλη, έχουν πει από τους γονείς πόσο ταλαντούχα και κίνητρα είναι τα παιδιά τους και πόσο λατρεύουν τα παιδιά τους να μαθαίνουν. Όταν το χαρισματικό παιδί μπαίνει στην τάξη του, η πραγματικότητα της παρουσίας του μπορεί να είναι σοκ. Τα χαρισματικά παιδιά μπορεί να είναι δύστροπα, ντροπαλά , υπερβολικά ομιλητικά ή να μην μπορούν να μείνουν ακίνητα. Και τα χαρισματικά παιδιά συνήθως δεν μαθαίνουν γρήγορα όταν πρόκειται να «ενσωματωθούν» στην τάξη. Οι δάσκαλοι πιθανότατα θα πρέπει να δώσουν ιδιαίτερη προσοχή στα ταλαντούχα και πρόθυμα παιδιά με τα οποία υποτίθεται ότι είναι τόσο εύκολο να δουλέψεις. Οι δάσκαλοι απογοητεύονται τόσο πολύ όσο και οι μαθητές, δουλεύοντας μαζί στην τάξη σε καθημερινή βάση, μερικές φορές για πολλαπλούς σκοπούς.

Οι γονείς

Οι γονείς έχουν φροντίσει να βρουν το καλύτερο σχολείο που μπορούν να αντέξουν οικονομικά, δεδομένου του τρόπου ζωής και των οικονομικών τους δυνατοτήτων. Η μαμά δουλεύει full time; Ποιος μπορεί να πάρει τα παιδιά; Συχνά, τα δημόσια σχολεία επιλέγονται έναντι των ιδιωτικών λόγω των επιπλέον πόρων που μπορούν να παρασχεθούν χωρίς επιπλέον κόστος. Ακόμη και οι γονείς που έχουν βιώσει μαθησιακά προβλήματα στην προσχολική ηλικία δεν είναι προετοιμασμένοι για τη ζωή του παιδιού τους σε ένα πιο δομημένο σχολείο και μια μεγαλύτερη μέρα. Οι γονείς θέλουν να πιστεύουν ότι το παιδί τους συμπεριφέρεται καλά και είναι αρκετά ευέλικτο ώστε να ταιριάζει σε μια νέα μαθησιακή κατάσταση. Επιπλέον, οι γονείς πιστεύουν ότι ο γιος ή η κόρη τους θα είναι σε θέση να συνεργαστεί αποτελεσματικά με τους δασκάλους και το προσωπικό του σχολείου. Οι εμπειρίες μου δείχνουν ότι τα χαρισματικά παιδιά μπορεί να είναι πολύ δύσκολο να δουλέψεις. Για παράδειγμα, το να κάθεστε ακίνητα και να ακούτε είναι βασικά για τη σχολική επιτυχία, αλλά πολύ δύσκολο για τα υπερβολικά περίεργα παιδιά να αντιμετωπίσουν.

Οι δάσκαλοι και οι διοικητικοί υπάλληλοι δεν θέλουν να έχουν να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα των υπερβολικά ζήλων και δικαιωμένων γονέων και παιδιών. Αυτό που θέλουν οι δάσκαλοι είναι συμμορφούμενα παιδιά που ακολουθούν τους κανόνες με μεγάλη φινέτσα, πάντα.

Αιτίες απογοήτευσης και στρατηγικές για οικογένειες και σχολεία

Οι ρεαλιστικές και ευέλικτες προσδοκίες είναι εξαιρετικά απαραίτητες εάν τα χαρισματικά παιδιά, οι γονείς, οι δάσκαλοι και οι διαχειριστές θέλουν να συνεργαστούν. Εδώ είναι μερικές πιθανές αιτίες απογοήτευσης.

1. Το πρώτο πρόβλημα που μπορεί να προκαλέσει απογοήτευση είναι η δηλωμένη και μη δηλωμένη πεποίθηση ότι υπάρχει ένα ταλαντούχο παιδί που ταιριάζει σε όλους που είναι στοχαστικό, με κίνητρα, καλοπροαίρετα και περίεργα αλλά ήρεμα. Δεν υπάρχει καμία απόδειξη ότι αυτό το προικισμένο παιδί υπάρχει. Τουλάχιστον από την εμπειρία μου ως εκπαιδευτικός σύμβουλος, συγγραφέας και γονέας χαρισματικών παιδιών, δεν έχω συναντήσει ποτέ τέτοιο παιδί. Τα χαρισματικά παιδιά είναι όσο διαφορετικά μπορούν να είναι. Κάποιοι είναι ντροπαλοί. Μερικά είναι δυνατά. Κάποιοι είναι άκαρδοι. Και κάποιοι είναι ευγενικοί και στοργικοί. Κάποιοι δεν σταματούν ποτέ να μιλάνε ή να απαιτούν προσοχή. Άλλοι κρατούν τον εαυτό τους και φαίνεται να φοβούνται να ζητήσουν βοήθεια. Η απογοήτευση θα μειωθεί αν ξέρετε τι είδους χαρισματικό παιδί προσπαθείτε να εκπαιδεύσετε. Αλλά παρακαλώ, χωρίς ταμπέλες.

2. Οι γονείς είναι έξυπνοι και θα θέλουν να κάνουν τη ζωή σας εύκολη. Λανθασμένος. Ό,τι κι αν γίνει, οι γονείς χαρισματικών παιδιών έχουν υψηλές προσδοκίες από τα παιδιά τους.

3. Οι δάσκαλοι και οι διαχειριστές θα είναι υπομονετικοί με εσάς και το παιδί σας. Πάλι λάθος. Οι δάσκαλοι κουράζονται από το άγχος των χαρισματικών οικογενειών και αναζητούν «βοήθεια» από άλλα μέλη του προσωπικού που θα υποστηρίξουν αυτή την ιδέα της απογοήτευσης και ίσως να είναι αγενείς με την οικογένειά σας. Για παράδειγμα, μπορεί, σε περίπτωση παραβίασης των κανόνων, να στείλουν το παιδί σας στο σπίτι, γεγονός που επιδεινώνει περαιτέρω τη ντροπή του να βρεθεί σε μπελάδες. Το να το συζητάς είναι καλύτερο, αν και πιο χρονοβόρο.

4. Δεν υπάρχουν σαφείς κανόνες για την ανατροφή χαρισματικών παιδιών. Η μόνη αλήθεια που μπορώ να καταλάβω είναι ότι τα χαρισματικά παιδιά είναι πολύ προκλητικά και χρειάζεστε κάθε είδους επιπλέον βοήθεια.

Εύκολες λύσεις που είναι χρήσιμες

1. Βοηθήστε να βρείτε έναν προικισμένο φίλο για το παιδί σας.

2. Εκπαιδεύστε τα μέλη της οικογένειας για το πώς τα χαρισματικά παιδιά χρειάζονται επιπλέον προσοχή.

3. Βρείτε προκλητικές δραστηριότητες μετά το σχολείο για χαρισματικά παιδιά.

4. Γίνετε μέλος μιας ομάδας γονέων για μητέρες και πατέρες χαρισματικών παιδιών.

ΠΗΓΗ: PsychologyToday

newsok

Καλά Νέα από την Ελλάδα και τον Κόσμο. Ειδήσεις για Lifestyle, Υγεία, Ψυχολογία, Αθλητικά, Ιστορία, Επιστήμη και Πρόσωπα που εμπνέουν, στο NewsOk