
Σχολικό Φαγητό: Η Συνταγή για να Ξεπεράσουν οι Έφηβοι τη Δυσκολία στη Διατροφή
Οι επιλεκτικοί έφηβοι, που συχνά απορρίπτουν νέες γεύσεις ή ολόκληρες ομάδες τροφίμων, αποτελούν πρόκληση για γονείς και εκπαιδευτικούς. Μια νέα μελέτη από το Πανεπιστήμιο του Μπρίστολ υποδηλώνει ότι τα σχολικά γεύματα μπορούν να βοηθήσουν τους 13χρονους με επιλεκτικές διατροφικές συνήθειες να δοκιμάσουν μεγαλύτερη ποικιλία τροφίμων σε σύγκριση με τα κολατσιό από το σπίτι.
Η Μελέτη
Η μελέτη, με τίτλο “Picky eating in adolescence: the influence of school lunches vs packed lunches on dietary diversity in the Avon Longitudinal Study of Parents and Children”, δημοσιεύτηκε στις 15 Μαΐου 2025 στο περιοδικό Journal of Human Nutrition and Dietetics. Διεξήχθη από ερευνητές του Πανεπιστημίου του Μπρίστολ, με επικεφαλής τη Δρ. Caroline Taylor, στο πλαίσιο της μακροχρόνιας μελέτης Children of the 90s (Avon Longitudinal Study of Parents and Children, ALSPAC). Ανέλυσε δεδομένα από 5.300 παιδιά στο Ηνωμένο Βασίλειο, παρακολουθώντας τις διατροφικές συνήθειες παιδιών που ήταν επιλεκτικά στην προσχολική ηλικία (3 ετών) και ξανά στα 13 τους. Οι ερευνητές συνέκριναν την ποικιλία των τροφών που κατανάλωναν οι επιλεκτικοί έφηβοι μέσω σχολικών γευμάτων έναντι των κολατσιό που έφερναν από το σπίτι.
Ευρήματα Διαπιστώθηκε ότι οι επιλεκτικοί έφηβοι που επέλεγαν σχολικά γεύματα κατανάλωναν μεγαλύτερη ποικιλία τροφίμων, συμπεριλαμβανομένων κρέατος, ψαριού και φρούτων, σε σύγκριση με όσους έφερναν κολατσιό, όπου κυριαρχούσαν απλές επιλογές όπως μαρμελάδα, φυστικοβούτυρο ή τυρί. Η αυτονομία επιλογής στο σχολικό κυλικείο και η επιρροή από συνομηλίκους θεωρούνται βασικοί παράγοντες για τη μείωση των επιλεκτικών τάσεων. Ωστόσο, η κατανάλωση λαχανικών παρέμεινε χαμηλή σε όλες τις ομάδες.
Γιατί Λειτουργούν τα Σχολικά Γεύματα
Η επιτυχία αποδίδεται στην ελευθερία επιλογής που έχουν οι μαθητές στο σχολείο, σε αντίθεση με τα κολατσιό που συχνά αντικατοπτρίζουν οικογενειακές συνήθειες. «Η επιρροή των συνομηλίκων και η δυνατότητα επιλογής ενθαρρύνουν τους εφήβους να δοκιμάσουν τροφές που αποφεύγουν στο σπίτι», εξήγησε η Δρ. Taylor. Το κοινωνικό περιβάλλον του σχολείου φαίνεται να παίζει καθοριστικό ρόλο.
Παγκόσμια Σημασία
Η επιλεκτική διατροφή μπορεί να οδηγήσει σε ελλείψεις θρεπτικών συστατικών, αυξάνοντας τον κίνδυνο προβλημάτων υγείας. Τα σχολικά γεύματα προσφέρουν μια ευκαιρία να αντιμετωπιστεί αυτό, ιδιαίτερα σε χώρες με οργανωμένα προγράμματα. Στην Ελλάδα, η σταδιακή εισαγωγή σχολικών γευμάτων θα μπορούσε να επωφεληθεί από τέτοιες έρευνες για τη δημιουργία πιο ελκυστικών μενού.
Προκλήσεις και Προτάσεις
Η ποιότητα και η ποικιλία των σχολικών γευμάτων παραμένουν προκλήσεις. Μονότονα ή χαμηλής ποιότητας μενού μπορεί να αποθαρρύνουν τους μαθητές. Οι ερευνητές προτείνουν τη συμμετοχή των παιδιών στην προετοιμασία φαγητού, την ένταξη λαχανικών με ελκυστικό τρόπο και τη θετική στάση των γονιών για τη βελτίωση των διατροφικών συνηθειών.
Τα σχολικά γεύματα μπορούν να γίνουν καταλύτης για την υπ έρβαση των επιλεκτικών διατροφικών συνηθειών, δίνοντας στους εφήβους την ευκαιρία να εξερευνήσουν νέες γεύσεις. Με καλύτερα μενού και υποστήριξη από το σχολικό περιβάλλον, μπορούν να διαμορφωθούν ισορροπημένες διατροφικές συνήθειες που θα συνοδεύουν τα παιδιά στην ενήλικη ζωή.