Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) επέβαλε πρόστιμο ύψους ενός εκατομμυρίου ευρώ στον ΟΣΕ, ύστερα από πολυμηνή έρευνα γύρω από την εκπαίδευση και την τοποθέτηση σταθμαρχών σε κρίσιμα πόστα, θέμα που συνδέεται έμμεσα με την τραγωδία των Τεμπών.
Σύμφωνα με το πόρισμα της Αρχής, το οποίο αποκάλυψε ο ANT1, εντοπίστηκαν σοβαρές παραβάσεις στην εκπαίδευση 75 σταθμαρχών που ανήκαν στην ίδια σειρά με τον σταθμάρχη Λάρισας. Η ΡΑΣ επισημαίνει ότι το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που είχε εγκριθεί το 2021 δεν είναι σαφές αν εφαρμόστηκε πλήρως για τις 75 ημέρες πρακτικής, καθώς στο υλικό που εξετάστηκε υπήρχαν ελλιπείς υπογραφές – σημείο το οποίο ο ΟΣΕ πάντως αμφισβητεί.
Παράβαση προηγούμενων εντολών της ΡΑΣ
Το μεγαλύτερο μέρος του προστίμου προκύπτει επειδή ο ΟΣΕ δεν συμμορφώθηκε με παλαιότερη απόφαση της ΡΑΣ, που απαγόρευε τη χρήση των εν λόγω σταθμαρχών σε καθήκοντα ασφάλειας μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία αξιολόγησης. Παρά την εντολή, οι σταθμάρχες τοποθετήθηκαν σε βάρδιες σε έξι σταθμούς από τις 22 έως τις 31 Μαρτίου 2023.
Η Αρχή δημοσιοποίησε επίσημα την απόφασή της με πολυσέλιδο έγγραφο, το οποίο αναφέρεται στην αυτεπάγγελτη έρευνα, στην ακρόαση του ΟΣΕ και στη διερεύνηση παραβάσεων της σιδηροδρομικής νομοθεσίας και των συστημάτων διαχείρισης ασφάλειας.
Οι αποκαλύψεις Τάσου Τέλλογλου
Μιλώντας στο δελτίο ειδήσεων του ΑΝΤ1, ο Τάσος Τέλλογλου αναφέρθηκε στο πόρισμα 76 σελίδων, το οποίο εκδόθηκε μετά από αναβολές. Όπως είπε, «το πρόγραμμα εκπαίδευσης που ενέκρινε η ίδια η αρχή το 2021 για τους σταθμάρχες που περιλαμβάνανε και τον συγκεκριμένο σταθμάρχη δεν είναι βέβαιο ότι εφαρμόστηκε για τις 75 μέρες πρακτικής καθώς έλλειπαν υπογραφές, κάτι που ο ΟΣΕ αμφισβητεί».
Σύμφωνα με τη ΡΑΣ, 21 σταθμάρχες από την ίδια τάξη με τον σταθμάρχη που έστειλε το τρένο στην αντίθετη γραμμή υπηρετούσαν σε κομβικά σημεία χωρίς να πληρούν τις προϋποθέσεις. Μετά από 33 μήνες, το πρόστιμο των 1.000.000 ευρώ επιβάλλεται για όλες αυτές τις διαπιστωμένες παραβάσεις.
Η σύμβαση του σταθμάρχη και το νέο νομικό πλαίσιο
Ο Νίκος Χατζηνικολάου ρώτησε τον δημοσιογράφο αν ο ΟΣΕ κατήγγειλε τελικά τη σύμβαση του σταθμάρχη. Ο Τάσος Τέλλογλου αποκάλυψε ότι, σύμφωνα με τις πληροφορίες του ΑΝΤ1, ο Οργανισμός προχώρησε πρόσφατα σε καταγγελία επικαλούμενος νέα νομοθεσία, η οποία προβλέπει πως «αν παραβιάσεις σημαντικά στοιχεία του κανονισμού ασφαλείας του ΟΣΕ καταγγέλλεται η σύμβαση σου».
Τι ίσχυε την εποχή του δυστυχήματος
Ο Τέλλογλου επεσήμανε ότι «εκείνη την εποχή ήταν διαφορετική η νομοθεσία». Σύμφωνα με τις πληροφορίες που μετέφερε, ο ΟΣΕ είχε κατά το παρελθόν απολύσει φύλακες για πολύ ελαφρύτερα παραπτώματα, ενώ η τότε διοίκηση είχε εξετάσει το ενδεχόμενο απόλυσης του σταθμάρχη, αλλά τελικά το είχε απορρίψει.
