ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

Μη Στεγνώνετε τα Φτερά τους — Όταν οι υπερβολικές απαιτήσεις των γονέων πνίγουν τα παιδιά και τι να κάνετε


Εισαγωγή — γιατί αυτό έχει σημασία τώρα

Θέλουμε τα παιδιά μας να πετύχουν — αλλά η «πίεση για επιτυχία» έχει κόστος. Υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις ότι αυξημένες απαιτήσεις, η συνεχή κριτική ή ο έλεγχος που περιορίζει την αυτονομία οδηγούν σε αύξηση τελειοθηρίας, άγχους και άλλων προβλημάτων στην ψυχική υγεία των νέων. Αυτό δεν σημαίνει να εγκαταλείψετε τις προσδοκίες — σημαίνει να τις βάζετε με τρόπο που στηρίζει, όχι που πνίγει.


Γιατί οι υπερβολικές απαιτήσεις βλάπτουν (σύντομη επιστημονική εξήγηση)

  1. Τελειοθηρία και «κοινωνικά επιβεβλημένη» πίεση: Η αυξανόμενη τάση γονεϊκών προσδοκιών σχετίζεται με άνοδο της τελειοθηρίας σε νέους και προβλήματα ψυχικής υγείας (άγχος, κατάθλιψη).
  2. Ψυχολογικός έλεγχος / υπερπροστατευτικότητα: Ο έλεγχος που προσπαθεί να διαχειριστεί σκέψεις/συναισθήματα του παιδιού (guilt, shame, υπερπροστασία) προβλέπει υψηλότερα ποσοστά άγχους και κατάθλιψης.
  3. Η σχέση με την πρόληψη βλαβών: Διεθνείς οδηγίες προτείνουν παρεμβάσεις θετικής γονεϊκότητας για την πρόληψη επιτέλεσης προβλημάτων και κακοποίησης και για τη βελτίωση της σχέσης γονέα-παιδιού.

Πώς θα καταλάβετε ότι πιέζετε πολύ (σήματα σε κάθε ηλικία)

  • Νήπια / προσχολικά: έντονες δυσκολίες στον ύπνο, συχνές κρίσεις, έκλειψη παιχνιδιού.
  • Σχολικής ηλικίας: αποφυγή δραστηριοτήτων (φοβούνται να «αποτύχουν»), ξεσπάσματα, σωματικά συμπτώματα (πονοκέφαλοι, στομαχόπονοι).
  • Έφηβοι: απομόνωση, υπερβολική άρνηση ή αντίδραση σε προσδοκίες, υπερβολική εξάρτηση από επιβεβαίωση, ιδεοληπτική συμπεριφορά για το αποτέλεσμα.

Αν το παιδί λέει φράσεις όπως «δεν κάνω τίποτα καλά», «αν δεν το κάνω τέλεια δεν αξίζω», αυτό είναι κόκκινη σημαία — χρειάζεται προσοχή.


Τι μην κάνετε (συνηθισμένα λάθη)

  • Μην αναγκαζετε την τελειότητα: «Πρέπει να είσαι πρώτος/η» ή «Δεν υπάρχει άλλο πλάνο» στερεί από το παιδί την άνεση να δοκιμάσει.
  • Μην ισοπεδώνετε την ταυτότητα με την επίδοση: «Είσαι ο/η μαθητής/τρια μας» αντί για «Σε αγαπάμε ανεξαρτήτως βαθμών».
  • Μην ελέγχετε συναισθήματα με τύπους: «Μην κλαις», «Δεν υπάρχει λόγος να φοβάσαι» — υπονομεύει την ικανότητα του παιδιού να επεξεργαστεί το συναίσθημα.
  • Μην συγκρίνετε συνέχεια: συγκρίσεις με αδέρφια ή συμμαθητές τροφοδοτούν ντροπή και άγχος.

Τι να κάνετε αντίθετα — πρακτικά, επιστημονικά υποστηριζόμενα βήματα

(Οι προτάσεις βασίζονται σε διεθνείς οδηγίες και προγράμματα υποστήριξης γονέων.)

  1. Βάλτε ρεαλιστικές προσδοκίες, και μιλήστε ανοιχτά γι’ αυτές.
    • Συμφωνήστε μαζί για στόχους μικρής διάρκειας και αναθεωρείστε μαζί.
  2. Επικεντρωθείτε στη διαδικασία (προσπάθεια) και όχι μόνο στο αποτέλεσμα.
    • Έπαινος: «Είδα πόση προσπάθεια έβαλες» αντί για «Είσαι τόσο έξυπνος/η».
  3. Δώστε χώρο για αυτονομία — επιβλέπετε, δεν κάνετε τη δουλειά για το παιδί.
    • Προσφέρετε επιλογές: «Θες να ξεκινήσεις με τα μαθηματικά ή με την ιστορία;»
  4. Μάθετε το παιδί να επεξεργάζεται συναισθήματα (emotion coaching).
    • Αναγνωρίστε: «Βλέπω ότι στεναχωριέσαι. Θες να μου πεις τι έγινε;»
  5. Θέστε σαφή όρια αλλά με σύνδεση — τα «όρια με αγάπη» δίνουν ασφάλεια χωρίς καταπίεση.
  6. Επιδείξτε αυτοσυμπόνια και αποτυχίες ως μαθησιακές ευκαιρίες.
    • Μιλήστε για δικές σας δυσκολίες με ωριμότητα και ρεαλισμό.
  7. Αναζητήστε υποστήριξη και εργαλεία επιστημονικά τεκμηριωμένα (π.χ. προγράμματα Triple P, θετικές παρεμβάσεις που έχουν αποδειχτεί ωφέλιμες).

Πρακτικά βήματα ανά ηλικία

  • Νήπια (0–5 ετών): παιχνίδι ελεύθερο, ρουτίνες, σύντομες οδηγίες, δυνατή σύνδεση (touch, eye contact). (UNICEF/WHO resources για πρώιμη ανάπτυξη βοηθούν εδώ).
  • Σχολική ηλικία (6–12): μικρές απαιτήσεις με σαφείς κανόνες, επιβράβευση προσπάθειας, χρόνο για παιχνίδι/δημιουργία.
  • Έφηβοι (13+): διαπραγματεύσιμες ευθύνες, συζήτηση για μελλοντικούς στόχους αλλά σε συνεργασία, δώστε «χώρο» και παραμείνετε διαθέσιμοι συναισθηματικά.

Φράσεις που βοηθούν — μικρά «σενάρια» συνομιλίας

  • Όταν το παιδί απογοητεύεται: «Καταλαβαίνω — είναι φυσιολογικό να θίγεσαι. Θες να το σπάσουμε σε μικρότερα βήματα;»
  • Για έναν βαθμό/αποτυχία: «Ο βαθμός δείχνει τι έγινε τώρα, όχι ποιος είσαι. Τι θελεις να δοκιμάσουμε την επόμενη φορά;»
  • Όταν βλέπετε άγχος: «Είσαι υπέροχος/η ακόμα κι αν αυτή τη στιγμή νιώθεις άγχος. Θα το περάσουμε μαζί.»

These scripts στηρίζουν την αυτονομία και την ασφάλεια — όχι την συστηματική κριτική.


Πότε να ζητήσετε βοήθεια (ειδικές ενδείξεις)

Αναζητήστε επαγγελματική βοήθεια όταν: επίμονη απομόνωση, αυτοκαταστροφικές σκέψεις, σοβαρές αλλαγές στον ύπνο/φαγητό, ακραίες φοβίες ή διαρκής ακαδημαϊκή/κοινωνική παραίτηση. Διεθνείς οργανώσεις προτείνουν να συνδυάζεται γονεϊκή υποστήριξη με επαγγελματική παρέμβαση αν τα συμπτώματα είναι έντονα.


Γρήγορη «λίστα ελέγχου» για γονείς (print-friendly)

  • Έχω εξηγήσει με σαφήνεια τις προσδοκίες μου και τις έχω συζητήσει.
  • Επιβραβεύω την προσπάθεια, όχι μόνο το αποτέλεσμα.
  • Δίνω επιλογές και επιτρέπω λάθη.
  • Μιλάμε για συναισθήματα στο σπίτι, χωρίς χλευασμό.
  • Είμαι παράδειγμα αυτοσυμπόνιας και διαχείρισης αποτυχίας.

Πηγές & εργαλεία για περαιτέρω ανάγνωση / υποστήριξη

  • American Psychological Association — αναφορές για αύξηση γονεϊκών προσδοκιών και τελειοθηρίας.
  • WHO — Οδηγίες για παρεμβάσεις γονεϊκότητας και πρόληψη (θετικές στρατηγικές).
  • UNICEF Parenting — πρακτικοί οδηγοί πρώιμης ανάπτυξης και υποστήριξης γονέων.
  • Έρευνες για γονεϊκή τελειοθηρία και επιπτώσεις στην ψυχική υγεία (συγκεντρωτικά άρθρα/μελέτες).
  • Triple P — σύστημα τεκμηριωμένης υποστήριξης γονέων.

Κλείσιμο — μια σύντομη υπενθύμιση

Οι απαιτήσεις δεν είναι το πρόβλημα από μόνες τους — το πρόβλημα είναι ο τρόπος που τις εκφράζουμε. Η πιο ισχυρή «επένδυση» για το μέλλον των παιδιών είναι μια σταθερή, υποστηρικτική σχέση που επιτρέπει λάθη, μαθαίνει να διαχειρίζεται το άγχος και ενθαρρύνει αυτονομία. Μικρές αλλαγές στο πώς μιλάμε και τι περιμένουμε φέρνουν μεγάλα αποτελέσματα.

Θες να το προσαρμόσω σε συγκεκριμένη ηλικία του παιδιού σου (π.χ. 8χρονο ή 15χρονο) και να φτιάξω ένα πρακτικό πλάνο βημάτων; Μπορώ να σου δώσω μια βδομαδιαία ρουτίνα-πρόγραμμα με λέξεις/φράσεις που λειτουργούν.