
Μητσοτάκης: H AI μπορεί να αλλάξει ριζικά την εκπαίδευση και οι μαθητές μας να επωφεληθούν
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε τη σημαντική ευκαιρία που προσφέρει η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ) για τη χώρα, κατά τη διάρκεια συζήτησης με τον CEO της OpenAI, Sam Altman, στο πλαίσιο εκδήλωσης του Υπουργείου Παιδείας. Στην εκδήλωση υπογράφηκε μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ Ελληνικής Κυβέρνησης, OpenAI και Ιδρύματος Ωνάση, με στόχο την πιλοτική εισαγωγή εργαλείων ΤΝ στη σχολική εκπαίδευση.
Ο πρωθυπουργός παρουσίασε τέσσερις βασικούς άξονες της στρατηγικής της κυβέρνησης για την αξιοποίηση της ΤΝ:
- Βελτίωση της δημόσιας διοίκησης: Αυτό περιλαμβάνει τον εντοπισμό επαναλαμβανόμενων διαδικασιών που μπορούν να αυτοματοποιηθούν και τη στήριξη των δημοσίων υπαλλήλων ώστε να γίνουν πιο παραγωγικοί.
- Εφαρμογές σε κρίσιμους τομείς: Η ΤΝ θα αξιοποιηθεί στην υγεία και στην εκπαίδευση, με οργανωμένο και πειθαρχημένο τρόπο, ήδη παρούσα στα σχολεία μέσω καινοτόμων πρωτοβουλιών.
- Δημιουργία οικοσυστήματος νεοφυών επιχειρήσεων: Η Ελλάδα φιλοδοξεί να γίνει κόμβος ΤΝ, προσφέροντας υποδομές, χρηματοδότηση και δυνατότητες επαναπατρισμού Ελλήνων επιστημόνων στον τομέα.
- Ηθική της ΤΝ: Η χώρα μπορεί να συμβάλει στη διεθνή συζήτηση για την ηθική της ΤΝ, συνδυάζοντας τεχνολόγους και κοινωνικούς επιστήμονες, αξιοποιώντας την ελληνική παράδοση φιλοσοφίας και δημοκρατίας.
Σχετικά με την εκπαίδευση, ο Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε ότι τα εργαλεία ΤΝ μπορούν να βοηθήσουν δασκάλους και μαθητές να γίνουν πιο παραγωγικοί. Η πρόκληση, όπως ανέφερε, είναι να ενσωματωθούν με τρόπο που ενισχύει ουσιαστικά τη μάθηση. Παράδειγμα αποτελεί η δυνατότητα να παρέχεται στους μαθητές εξατομικευμένη και δωρεάν προετοιμασία για τις πανελλαδικές εξετάσεις μέσω ψηφιακών δασκάλων.
Ο πρωθυπουργός επισήμανε επίσης τους κινδύνους από την κακή χρήση των τεχνολογιών, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την ψυχική υγεία των ανηλίκων, και αναφέρθηκε στην εφαρμογή Kids Wallet, ένα ψηφιακό εργαλείο κατά της διαδικτυακής βίας και του ψηφιακού εθισμού, που διατίθεται σε γονείς. Υπογράμμισε την ανάγκη συνεργασίας με μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες και τον σημαντικό ρόλο της Ελλάδας στην «έξυπνη ρύθμιση» σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
«Είμαι ιδιαίτερα ενθουσιασμένος με αυτή τη συνεργασία, καθώς βλέπω το πραγματικό μετασχηματιστικό δυναμικό της τεχνητής νοημοσύνης. Καταρχάς, στο να βοηθά τους εκπαιδευτικούς μας να οργανώνουν καλύτερα τα μαθήματά τους, να κατανοούν τις δυσκολίες της διαχείρισης μαθητών που μαθαίνουν με διαφορετικό ρυθμό, να απαλλάσσονται από το γραφειοκρατικό φόρτο εργασίας και να επικεντρώνονται στην πραγματική διδασκαλία. Θεωρώ ότι ακούσαμε στη συζήτηση που προηγήθηκε πόσο μετασχηματιστικό μπορεί να είναι αυτό. Η χρήση των εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαίδευση πιστεύω ότι μπορεί πραγματικά να βοηθήσει τους καθηγητές μας να γίνουν πιο παραγωγικοί.
Βέβαια, όμως, το ίδιο ισχύει για τους μαθητές, οι οποίοι χρησιμοποιούν ήδη το ChatGPT ή άλλα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης. Το πραγματικό ερώτημα είναι: πώς μπορούμε να ενσωματώσουμε αυτά τα εργαλεία ώστε να προάγουν τη μάθηση με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο; Ακούσαμε προηγουμένως ότι η πραγματική πρόκληση είναι πώς θα θέσεις μια έξυπνη ερώτηση και πώς θα αλληλεπιδράσεις με την τεχνητή νοημοσύνη με τρόπο που θα σε βοηθήσει πραγματικά να σκεφτείς καλύτερα, να σκεφτείς πιο δημιουργικά. Αυτό, για εμένα, είναι μια τεράστια πρόκληση, αλλά και μια τεράστια ευκαιρία», σημείωσε ο Πρωθυπουργός κατά τη διάρκεια της συζήτησης που είχε με τον Sam Altman.
Από την πλευρά του, ο CEO της OpenAI, Sam Altman, εξέφρασε τον ενθουσιασμό του για τη συνεργασία με την Ελλάδα και επισήμανε ότι η χρήση του ChatGPT στη χώρα αυξήθηκε σχεδόν επτά φορές τον τελευταίο χρόνο, με το 60% των χρηστών κάτω των 35 ετών. Τόνισε ότι η ΤΝ βοηθά τους ανθρώπους να μαθαίνουν πιο εξατομικευμένα, να έχουν καλύτερη πρόσβαση στην υγεία, να δημιουργούν και να γίνονται πιο παραγωγικοί, παρά τα ζητήματα που πρέπει να μετριαστούν.
Σχετικά με την εκπαίδευση, ο Altman συνέκρινε την εισαγωγή της ΤΝ με την ιστορία της αριθμομηχανής στα μαθηματικά: αρχικά υπήρχε ανησυχία ότι θα μειώσει τις μαθησιακές απαιτήσεις, αλλά τελικά επέτρεψε μεγαλύτερη πρόοδο και μάθηση πιο προχωρημένων γνώσεων. Παρομοίως, η ΤΝ μπορεί να γίνει εργαλείο για τα παιδιά, ενισχύοντας την εκπαίδευση και επιτρέποντάς τους να αποκτήσουν μεγαλύτερες ικανότητες και παραγωγικότητα στο μέλλον.
Ο CEO της OpenAI κατέληξε ότι κάθε γενιά αξιοποιεί καλύτερα εργαλεία για να μάθει περισσότερα, και η ΤΝ αποτελεί συνέχεια αυτής της πορείας, με την Ελλάδα να μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια εξέλιξη της τεχνολογίας και της μάθησης.
Ακολουθεί ολόκληρη η συζήτηση του Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Sam Altman (ανεπίσημη μετάφραση από τα αγγλικά):
Σοφία Ζαχαράκη: Σήμερα βρίσκονται μαζί μας πολλοί άνθρωποι από τον χώρο της εκπαίδευσης και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, θα ηγηθεί μιας συζήτησης για το πώς η τεχνητή νοημοσύνη στην εκπαίδευση, κυρίως στα σχολεία, μπορεί να αλλάξει τον κόσμο. Αυτό έχει ήδη συμβεί. Επιτρέψτε μου να ξεκινήσω με τον Πρωθυπουργό. Τα τελευταία χρόνια έχετε θέσει την τεχνολογία στο επίκεντρο της κυβερνητικής πολιτικής, ψηφιοποιώντας κρατικές υπηρεσίες, εκσυγχρονίζοντας την υγειονομική περίθαλψη, ενισχύοντας την πολιτική προστασία και μετασχηματίζοντας την εκπαίδευση. Η Ελλάδα έχει εισέλθει στην ψηφιακή εποχή πιο γρήγορα από ό,τι πολλοί ανέμεναν. Τώρα που η τεχνητή νοημοσύνη διαμορφώνει κάθε τομέα, πώς οραματίζεστε τον ρόλο της στον δημόσιο τομέα; Πού εντοπίζετε τις μεγαλύτερες ευκαιρίες ώστε μια χώρα όπως η Ελλάδα να κάνει ένα άλμα προς το μέλλον; Μπορεί το ίδιο το κράτος να γίνει ο πραγματικός καταλύτης αυτής της αλλαγής;
Κυριάκος Μητσοτάκης: Καταρχάς, είναι πραγματική χαρά να μοιράζομαι τη σκηνή με τον Sam, έναν πραγματικό παγκόσμιο ηγέτη, έναν οραματιστή αυτού του γενναίου νέου κόσμου που αναδύεται. Με χαροποιεί ιδιαίτερα η συνεργασία μεταξύ του Υπουργείου Παιδείας, της Ελληνικής Κυβέρνησης και της OpenAI.
Όταν αναλάβαμε για πρώτη φορά τη διακυβέρνηση της χώρας, πριν από έξι χρόνια, ο ψηφιακός μετασχηματισμός ήταν μία από τις κύριες προτεραιότητές μας. Πιστεύω ότι έχουμε πετύχει τους βασικούς στόχους μας όσον αφορά στη δημιουργία ενός ψηφιακού σημείου επαφής μεταξύ του κράτους και των πολιτών, προσφέροντας υπηρεσίες ηλεκτρονικά. Σε αυτήν την πτυχή της ψηφιακής διασύνδεσης τα πάμε πολύ καλύτερα από τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες.
Ασφαλώς όμως, η τεχνητή νοημοσύνη αποτελεί μία νέα, μεγάλη ευκαιρία για τη χώρα. Έχουμε εκπονήσει, πιστεύω, μια πολύ σαφή στρατηγική για την τεχνητή νοημοσύνη, εστιάζοντας σε πολύ συγκεκριμένους τομείς που μας ενδιαφέρουν. Ο πρώτος είναι πώς μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την τεχνητή νοημοσύνη για να βελτιώσουμε τη λειτουργία της ίδιας της κυβέρνησης, ξεκινώντας από το Γραφείο του Πρωθυπουργού, εξετάζοντας επαναλαμβανόμενες εργασίες που μπορούν να αυτοματοποιηθούν και πώς οι δημόσιοι υπάλληλοί μας μπορούν να χρησιμοποιήσουν την τεχνητή νοημοσύνη για να γίνουν πιο παραγωγικοί.
Ο δεύτερος άξονας αφορά τις εφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης σε συγκεκριμένους τομείς που μας ενδιαφέρουν ιδιαίτερα. Ο τομέας της φροντίδας της υγείας, όπου πιστεύω ότι οι ευκαιρίες είναι τεράστιες. Ο τομέας της εκπαίδευσης, αυτό για το οποίο συζητάμε σήμερα, που κατά τη γνώμη μου αποτελεί μια πραγματικά πρωτοποριακή πρωτοβουλία όσον αφορά το πώς ενσωματώνουμε την τεχνητή νοημοσύνη στα σχολεία μας, με οργανωμένο και πειθαρχημένο τρόπο, διότι, όπως ακούσαμε, είναι ήδη εκεί.
Ο τρίτος άξονας αφορά στη δημιουργία ενός δυναμικού οικοσυστήματος νεοφυών επιχειρήσεων. Sam, αυτή η χώρα έχει πραγματικά γυρίσει σελίδα και σήμερα είμαστε σε θέση να υποστηρίξουμε πολλές νεοφυείς επιχειρήσεις που επιλέγουν να εργαστούν και να συμμετάσχουν στην οικονομία της τεχνητής νοημοσύνης από την Ελλάδα. Εστιάζουμε ιδιαίτερα στην υποδομή. Έχουμε πρόσβαση σε σημαντική ευρωπαϊκή χρηματοδότηση. Έχουμε πείσει την Ευρώπη ότι πρέπει να διαθέσει σημαντικό κεφάλαιο στην Ελλάδα ως κόμβο τεχνητής νοημοσύνης και πολλοί επιστήμονες τεχνητής νοημοσύνης επιστρέφουν από το εξωτερικό. Έχουμε έναν δυσανάλογα μεγάλο αριθμό κορυφαίων επιστημόνων στο πεδίο της τεχνητής νοημοσύνης που είναι Έλληνες, οι οποίοι θα ήθελαν πολύ να επιστρέψουν στην Ελλάδα ή να συνεργαστούν με ελληνικές εταιρείες, και πραγματικά ενισχύουμε αυτό το οικοσύστημα.
Ο τέταρτος άξονας, ο οποίος με ενδιαφέρει ιδιαίτερα, είναι -όπως είπε ο Chris, αυτή η χώρα επινόησε τη φιλοσοφία, τη δημοκρατία- ποιος μπορεί να είναι ο ρόλος μας σε αυτή τη νέα συζήτηση για την ηθική της τεχνητής νοημοσύνης; Μπορεί η Ελλάδα να γίνει το νέο κέντρο, η νέα Αθήνα ή οι νέοι Δελφοί, σε αυτόν τον αναδυόμενο κόσμο της τεχνητής νοημοσύνης, ένας τόπος συνάντησης, όχι μόνο τεχνολογιών αλλά και κοινωνικών επιστημόνων, για να αναλογιστούμε μερικές από τις πραγματικά τεράστιες προκλήσεις που δημιουργεί η τεχνητή νοημοσύνη.
Θα προσπαθήσω να συνοψίσω εν συντομία τι προσπαθούμε να κάνουμε στην Ελλάδα, αλλά είμαστε πολύ ενθουσιασμένοι με τις προοπτικές. Όπως είπα, έχουμε τώρα ένα Υπουργείο, όχι μόνο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, αλλά και Τεχνητής Νοημοσύνης, το οποίο μας βοηθά να εξορθολογίσουμε όλες τις πολιτικές μας.
*Σοφία Ζαχαράκη: Τώρα, Sam, έρχομαι σε σένα. Η OpenAI έχει πρωτοστατήσει στην εισαγωγή της τεχνητής νοημοσύνης στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων. Πολύ συχνά η συζήτηση για την τεχνητή νοημοσύνη κινείται στο πλαίσιο του αναπόφευκτου, δηλαδή ότι η πρόοδος θα έρθει και πρέπει να προσαρμοστούμε. Αν το σκεφτούμε, όμως, πρόκειται απλώς θέμα αναπόφευκτου; Ποιο είναι το βαθύτερο κίνητρο για τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης με σκοπό την πραγματική βελτίωση της ζωής; Καθώς η OpenAI ξεκινά την πρώτη της σημαντική συνεργασία στη Νοτιοανατολική Ευρώπη εδώ στην Ελλάδα -και είμαστε περήφανοι γι’ αυτό-, ποια προοπτική βλέπεις σε αυτή τη χώρα ώστε να είναι το μέρος όπου μπορεί να αποδειχθεί ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να αλλάξει τη ζωή, την καθημερινότητα και τις κοινωνίες;
Sam Altman: Καταρχάς, σας ευχαριστώ πολύ για τη συζήτηση αυτή. Είμαστε πραγματικά ενθουσιασμένοι που έχουμε αυτή την ευκαιρία και που προχωράμε σε αυτή τη συνεργασία. Εκατομμύρια Έλληνες χρησιμοποιούν το ChatGPT. Νομίζω ότι ότι την τελευταία χρονιά η χρήση του έχει αυξηθεί κατά επτά φορές στην Ελλάδα και σχεδόν το 60% των χρηστών στην Ελλάδα είναι κάτω των 35 ετών. Αυτή είναι μια πολύ συναρπαστική εξέλιξη και πιστεύω ότι προμηνύει σπουδαία πράγματα για το μέλλον.
Μας ενδιαφέρει περισσότερο ο θετικός αντίκτυπος παρά το ζήτημα του αναπόφευκτου. Τι προσφέρει ήδη αυτή η τεχνολογία ώστε να βοηθήσει τους ανθρώπους να μάθουν, με πιο εξατομικευμένα διαδραστικά συστήματα, να έχουν καλύτερη υγειονομική περίθαλψη, να δημιουργούν νέα πράγματα, να είναι πιο παραγωγικοί.
Αυτό που μας ενθουσιάζει ιδιαίτερα είναι ο θετικός μετασχηματισμός της κοινωνίας, ο οποίος είναι εφικτός για τους ανθρώπους και τις χώρες που υιοθετούν αυτή την τεχνολογία. Πιστεύω ότι αυτό μπορεί να αποτελέσει μια τεράστια δύναμη για το καλό στον κόσμο. Θα υπάρξουν, φυσικά, και κάποια λιγότερο θετικά ζητήματα, που θα πρέπει να αμβλύνουμε, αλλά πιστεύω ότι οι δυνατότητες που υπάρχουν είναι μεγαλύτερες από οποιασδήποτε άλλης τεχνολογίας έχω δει μέχρι τώρα.
Σοφία Ζαχαράκη: Σε ευχαριστώ πολύ. Κύριε Πρωθυπουργέ, δεύτερη και τελευταία ερώτηση για εσάς. Ας στραφούμε στην εκπαίδευση, που είναι το κύριο θέμα της συζήτησής μας. Ένα ζήτημα στο οποίο έχουμε δώσει ιδιαίτερη έμφαση τον τελευταίο χρόνο είναι η σχέση μεταξύ των ανηλίκων και της τεχνολογίας. Σήμερα, η Ελλάδα φαίνεται να τοποθετείται και στις δύο πλευρές του εν εξελίξει διαλόγου, αφενός λαμβάνοντας τολμηρά μέτρα για την προστασία των παιδιών από τους κινδύνους του διαδικτύου και αφετέρου επιδιώκοντας να τα εξοπλίσει με τα εργαλεία που χρειάζονται για να ευδοκιμήσουν σε αυτόν. Θα μπορούσατε να μοιραστείτε μαζί μας το όραμά σας για το πώς μπορούμε να πετύχουμε αυτή την ισορροπία; Πώς μπορεί η τεχνολογία όχι μόνο να προστατεύει τα παιδιά μας, αλλά και να λειτουργεί ως καταλύτης για τον εκδημοκρατισμό της εκπαίδευσης, όπως είπατε προηγουμένως, διευρύνοντας αυτήν την ευκαιρία μέσω αυτής της συνεργασίας με την OpenAI στην Ελλάδα;
Κυριάκος Μητσοτάκης: Ας μιλήσουμε για τις ευκαιρίες πρώτα, επειδή αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο βρισκόμαστε εδώ. Είμαι ιδιαίτερα ενθουσιασμένος με αυτή τη συνεργασία, καθώς βλέπω το πραγματικό μετασχηματιστικό δυναμικό της τεχνητής νοημοσύνης.
Καταρχάς, στο να βοηθά τους εκπαιδευτικούς μας να οργανώνουν καλύτερα τα μαθήματά τους, να κατανοούν τις δυσκολίες της διαχείρισης μαθητών που μαθαίνουν με διαφορετικό ρυθμό, να απαλλάσσονται από το γραφειοκρατικό φόρτο εργασίας και να επικεντρώνονται στην πραγματική διδασκαλία. Θεωρώ ότι ακούσαμε στη συζήτηση που προηγήθηκε πόσο μετασχηματιστικό μπορεί να είναι αυτό. Η χρήση των εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαίδευση πιστεύω ότι μπορεί πραγματικά να βοηθήσει τους καθηγητές μας να γίνουν πιο παραγωγικοί.
Βέβαια, όμως, το ίδιο ισχύει για τους μαθητές, οι οποίοι χρησιμοποιούν ήδη το ChatGPT ή άλλα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης. Το πραγματικό ερώτημα είναι: πώς μπορούμε να ενσωματώσουμε αυτά τα εργαλεία ώστε να προάγουν τη μάθηση με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο; Ακούσαμε προηγουμένως ότι η πραγματική πρόκληση είναι πώς θα θέσεις μια έξυπνη ερώτηση και πώς θα αλληλεπιδράσεις με την τεχνητή νοημοσύνη με τρόπο που θα σε βοηθήσει πραγματικά να σκεφτείς καλύτερα, να σκεφτείς πιο δημιουργικά. Αυτό, για εμένα, είναι μια τεράστια πρόκληση, αλλά και μια τεράστια ευκαιρία.
Σκέψου, Sam, στην περίπτωσή μας, έχουμε πανελλαδικές εισαγωγικές εξετάσεις για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Αυτή τη στιγμή οι μαθητές μας έχουν πρόσβαση σε εξωσχολική παιδεία, σε μεγάλη κλίμακα, και ξοδεύουν πολλά χρήματα για να παρακολουθήσουν αυτά τα μαθήματα. Η ιδέα να έχουν έναν εξατομικευμένο δάσκαλο για να τους βοηθήσει με τις εξετάσεις εισαγωγής στο πανεπιστήμιο μου φαίνεται συναρπαστική. Θα μπορούσε να προσφέρεται δωρεάν και να είναι πραγματικά εξατομικευμένη υπηρεσία. Αυτές είναι μερικές από τις ευκαιρίες που βλέπω να αναδύονται. Φυσικά, έχουμε επικεντρωθεί πολύ και στις προκλήσεις. Η ψυχική υγεία των ανηλίκων είναι ιδιαίτερα σημαντική για εμάς, όπως είναι και για εσάς. Αυτά είναι πραγματικά ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπίσουμε.
Πιστεύω ότι είμαστε στην πρώτη γραμμή αυτού που θα αποκαλούσα «έξυπνη ρύθμιση» όσον αφορά την αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων. Έχουμε ήδη μια κυβερνητική πλατφόρμα, την αποκαλούμε «Kids Wallet», η οποία ουσιαστικά μας επιτρέπει να επαληθεύουμε την πραγματική ηλικία των χρηστών, και επιτρέπει στους γονείς να ρυθμίζουν με εύκολο τρόπο όποιους γονικούς ελέγχους θεωρούν κατάλληλους, ανάλογα με τις διάφορες εφαρμογές που χρησιμοποιούν τα παιδιά τους.
Για μένα, αυτό είναι ένα εξαιρετικά σημαντικό θέμα. Χρειάζεται να συνεργαστούμε με τις μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας. Δεν είναι κάτι που μπορούμε απλώς να κάνουμε μέσω ρυθμιστικών παρεμβάσεων, αλλά νομίζω ότι υπάρχει μια αυξανόμενη κατανόηση πως -και δεν μιλώ τόσο για τις εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης όσο για τις πιο παραδοσιακές εφαρμογές μέσων κοινωνικής δικτύωσης- υπάρχει ένας πραγματικός κίνδυνος, ο οποίος πρέπει να αντιμετωπιστεί.
Υπάρχουν ζητήματα ψυχικής υγείας που αναδύονται ξεκάθαρα και πρέπει να βάλουμε κάποια τάξη σε αυτόν τον χώρο. Προσβλέπουμε στη βοήθεια των εταιρειών τεχνολογίας σε αυτή τη συζήτηση. Ελπίζουμε ότι μπορούμε να διαδραματίσουμε ηγετικό ρόλο σε ευρωπαϊκό επίπεδο όσον αφορά αυτό που εγώ αποκαλώ «έξυπνη ρύθμιση». Πιστεύω στην επιχειρηματικότητα και την καινοτομία. Απασχολήθηκα στον κλάδο του venture capital πριν γίνω πολιτικός. Αλλά θέλω να επικεντρώσουμε τις προσπάθειες μας όσον αφορά το ρυθμιστικό πεδίο στην Ευρώπη σε δύο συγκεκριμένους τομείς: την προστασία των ανηλίκων και την προστασία της δημοκρατίας ως θεμελιώδους συστήματος οργάνωσης του δημόσιου διαλόγου με διαφάνεια και, τελικά, χωρίς εχθρότητα και τοξικότητα.
Σοφία Zαχαράκη: Σας ευχαριστώ πολύ. Τώρα, ο λόγος σε εσένα, Sam. Πρόσφατα δήλωσες ότι κανένα παιδί που θα γεννηθεί σήμερα δεν θα είναι ποτέ πιο ευφυές από την τεχνητή νοημοσύνη και προέβλεψες ότι κατά τις επόμενες δύο δεκαετίες η εκπαίδευση, όπως τη γνωρίζουμε, θα είναι πολύ διαφορετική. Κοιτάζοντας προς το μέλλον, ποια θεωρείς ότι θα είναι τα πιο καθοριστικά χαρακτηριστικά της εκπαίδευσης στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης; Τι θα πρέπει να προσέχουν οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής, οι τεχνολόγοι και οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί καθώς χαράσσουν αυτή την πορεία; Και πώς βλέπεις πρωτοβουλίες όπως αυτή που ξεκινά σήμερα εδώ στην Ελλάδα, να συμβάλλουν στον μετασχηματισμό των παραδοσιακών εκπαιδευτικών προγραμμάτων;
Sam Altman: Όταν εφευρέθηκε η αριθμομηχανή, οι καθηγητές μαθηματικών ήταν πολύ ανήσυχοι και σκέφτηκαν ότι αυτό ίσως σήμαινε το τέλος της μαθηματικής εκπαίδευσης. Αν μπορούσε κανείς απλώς να λάβει απάντηση με μια αριθμομηχανή, δεν ήταν ξεκάθαρο γιατί χρειαζόταν να μάθει μαθηματικά. Όμως, φυσικά, αυτό που συνέβη ήταν ότι με καλύτερα εργαλεία μπορέσαμε να έχουμε μεγαλύτερες προσδοκίες από τους μαθητές μας. Μπόρεσαν να κάνουν πολύ περισσότερα και συνέχισαν μαθαίνοντας πιο προχωρημένα μαθηματικά.
Πιστεύω ότι με την τεχνητή νοημοσύνη ως νέο εργαλείο, θα δούμε κάτι παρόμοιο. Τα παιδιά που εισέρχονται σήμερα στο εκπαιδευτικό σύστημα θα μεγαλώσουν με την τεχνητή νοημοσύνη. Θα έχουν αυτό το εργαλείο σαν μια «αριθμομηχανή για τις λέξεις» που μπορεί να κάνει αδιανόητα πράγματα και θα γίνεται όλο και καλύτερο. Μέχρι να ολοκληρώσουν την τυπική τους εκπαίδευση, θα είναι πιο ικανά, πιο ευφυή και θα μπορούν να κάνουν περισσότερα από ό,τι μπορούμε εμείς σήμερα.
Αυτό είναι, με μια έννοια, η ιστορία της ανθρώπινης εξέλιξης. Συνεχίζεται εδώ και πάρα πολύ καιρό. Κάθε γενιά δημιουργεί καλύτερα εργαλεία. Η επόμενη γενιά μαθαίνει με αυτά, μαζί με όλη τη συσσωρευμένη γνώση, μπορεί να κάνει περισσότερα και στη συνέχεια συνεισφέρει το επόμενο βήμα στην πορεία. Θεωρώ ότι αυτό ακριβώς θα συμβεί και με την εκπαίδευση. Αυτό θα αποτελέσει βασικό μέρος του τρόπου με τον οποίο ένας μαθητής μαθαίνει και ένας ενήλικας δημιουργεί αξία στον κόσμο, και πιστεύω ότι είναι κομμάτι αυτής της μακράς πορείας της ανθρώπινης ιστορίας που ξεκίνησε στην Ελλάδα.
Σοφία Zαχαράκη: Σας ευχαριστώ πάρα πολύ. Ευχαριστώ πολύ, Sam, που ήσουν μαζί μας. Ήταν μια έκπληξη για όλους. Νομίζω ότι σχεδόν κανείς εδώ δεν γνώριζε ότι ο Sam θα συνομιλούσε μαζί σας, κ. Πρωθυπουργέ. Πιστεύω ότι, όπως είπαμε και πριν, αυτός ο φάρος είναι πράγματι ένας φάρος για την εκπαίδευση τους παρόντος και του μέλλοντος εδώ στην Ελλάδα. Και πάλι, σας ευχαριστώ για την παρουσία σας.