
Το Γενέθλιον της Θεοτόκου ως Σημείο Μετάβασης και Λυτρωτικής Προετοιμασίας [ΕΟΡΤΗ ΣΗΜΕΡΑ]
Η γιορτή που ανοίγει τον Εκκλησιαστικό Χρόνο
Κάθε χρόνο, στις 8 Σεπτεμβρίου, η Εκκλησία τιμά τη γέννηση της Παναγίας, της Θεοτόκου, υψώνοντας αυτή τη στιγμή σε κορυφαίο πνευματικό σταθμό. Στους ναούς, στις καρδιές, η Γεννήτρια της Παρθένου παριστάται ως η Πύλη της χερουβείμ και η Πιστή Λυτρωτική Προετοιμασία — αφού από αυτήν θα λάβει σάρκα ο Σωτήρας.
Η Ιστορική Καθιέρωση της Εορτής
Η εορτή εδραιώθηκε για πρώτη φορά στα τέλη του 5ου ή αρχές του 6ου αιώνα στους Αγίους Τόπους, ειδικά στα Ιεροσόλυμα Τον 7ο αιώνα πέρασε στη Δύση μέσω Ελλήνων μοναχών και ο πάπας Σέργιος Α’ την ενέταξε στο ρωμαϊκό εορτολόγιο. Μέχρι τον 11ο αιώνα είχε καθιερωθεί σε όλη τη χριστιανοσύνη
Απόκρυφες Πηγές: Η Παράδοση ζωντανεύει
Καθώς τα Ευαγγέλια δεν αναφέρουν τη γέννηση της Θεοτόκου, δανειζόμαστε εικόνες από το Πρωτευαγγέλιο του Ιακώβου και το ευαγγέλιο του ψευδο-Ματθαίου. Στον Ιακώβου, ο Ιωακείμ και η Άννα, παρά τις ανθρώπινες αδυναμίες και την κοινωνική πίεση για στειρότητα, δέχονται την εύνοια του Θεού διά θαύματοςΗ Θεοτόκος γεννιέται ως καρπός προσευχής και ελπίδας.
Λειτουργικότητα & Θρησκευτική Σημασία
Η εορτή δεν είναι απλώς μια ανάμνηση γέννησης, αλλά το αρχέτυπο σημείο που σηματοδοτεί τη μεταβατική επιλογή στον Χριστιανισμό — τη Λυτρωτική Προετοιμασία με την εμφάνιση της ειδικής προοπτικής της κείνης που θα γεννήσει τη Σωτηρία.
Ταυτόχρονα, ξετυλίγονται πλούσιοι υμνογραφικοί λόγοι που αποδίδουν πλήθος τιμητικών τίτλων (Πύλη της Αυγερινής, Θρόνος της Σοφίας κ.ά.)
Η Εορτή ως Αρχή Εκκλησιαστικής Χρονιάς
Στην Ορθόδοξη Εκκλησία, η γιορτή λειτουργεί ως η πρώτη Μεγάλη Εορτή της νέας εκκλησιαστικής χρονιάς, επισημαίνοντας την αρχή του μυστικού και σωτηριώδους σχεδίου του Θεού Η σειρά συνεχίζει με άλλες κατά σειρά σωτηριολογικές μεγάλες εορτές, όπως η Ύψωση του Τιμίου Σταυρού Διάδοση ανά Εκκλησιαστικά Ρεύματα
Η ημερομηνία 8 Σεπτεμβρίου υιοθετείται ευρέως στην Ορθοδοξία, τη Δυτική Εκκλησία, καθώς και σε αγγλικανικά/λουθηρανικά ημερολόγια. Μόνο η Αιθιοπική και Κοπτική Εκκλησία τη γιορτάζουν στις 9 Μαΐου. Οι παλαιοημερολογίτες τηρούν 21 Σεπτεμβρίου (νέο ημερολόγιο) λόγω της απόκλισης με το Ιουλιανό.
Σύμβολα και Παράδοση
Μέσα από την Εκκλησιαστική Τέχνη, η εορτή αποτυπώνεται σε εικόνες, μωσαϊκά, τοιχογραφίες — από το Άγιο Όρος μέχρι τη Κωνσταντινούπολη και την Κρήτη. Οι υμνογράφοι Σέργιος, Στέφανος Αγιοπολίτης, Γερμανός Α΄, Ρωμανός ο Μελωδός κ.ά., προσέφεραν σπουδαίο υλικό ως λειτουργικό και μουσικό θησαυρό.
Το Γενέθλιον ως Μυστήριο και Μέτωπο Χάριτος
Η γέννηση της Θεοτόκου δεν αποτελεί απλώς ένα ιστορικό γεγονός, αλλά την πνευματική πύλη της Χριστιανικής σωτηρίας. Μέσα από την προσευχή, την αφοσίωση και τη λατρεία, η Εκκλησία μας στέλνει μήνυμα: η σωτηρία ήταν πάντοτε υπόθεσή της· αυτό που ξεκίνησε τότε, ανθίζει τώρα — και συνεχίζει ως υπόσχεση αιώνιας ζωής.