ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

Γονείς: Το έχει παρακάνει το παιδί με τις οθόνες; Τι να κάνετε

Ένα πράγμα που γνωρίζουμε είναι ότι η τεχνολογία και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν αλλάξει τον κόσμο και έχουν αλλάξει την ανατροφή των παιδιών . Αλλά τόσο η τεχνολογία όσο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν φέρει θετικές αλλά και αρνητικές συνέπειες.

Οι θετικές συνέπειες περιλαμβάνουν το εκπαιδευτικό περιεχόμενο, τις ευκαιρίες για αυτορυθμισμένη μάθηση και τη σύνδεση για τους αποσυνδεδεμένους. Για παράδειγμα, μερικά παιδιά ζουν σε πιο αγροτικές περιοχές όπου συνομήλικοι της ίδιας ηλικίας ζουν μακριά. Υπάρχουν επίσης παιδιά της πόλης που ζουν σε γειτονιές όπου είναι επικίνδυνο να συγκεντρωθείς σε μια παιδική χαρά. Και υπάρχουν ακόμα άλλα παιδιά που νιώθουν περιθωριοποιημένα και πιο απομονωμένα λόγω του μικρού αριθμού τους ή λόγω πτυχών της ταυτότητάς τους (π.χ. LGBTQ).

Οι αρνητικές συνέπειες περιλαμβάνουν τον κίνδυνο βλάβης που είναι πιθανός λόγω της ικανότητας των παιδιών να τολμήσουν σχεδόν οπουδήποτε με περιορισμένη ή καθόλου επίβλεψη και επιρροές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που οδηγούν τους ευάλωτους εφήβους να αμφισβητούν την αυτοεκτίμησή τους και να συμμετέχουν σε ανθυγιεινές κοινωνικές συγκρίσεις.

Οι δύο παρακάτω ιστορίες απεικονίζουν μερικές από τις πιο συχνά αντιμετωπίζονται προκλήσεις που καλύπτουν το ηλικιακό εύρος των χρηστών, μαζί με τις προτεινόμενες απαντήσεις.

Πριν από μερικούς μήνες, ήμουν στο αεροδρόμιο και καθόμουν κοντά σε μια μαμά και τη μικρή της κόρη, που υποθέτω ότι ήταν περίπου πέντε ή έξι ετών. Το κοριτσάκι έπαιζε με ένα iPad όταν η μητέρα της είπε ότι θα έπρεπε να σταματήσει επειδή η μπαταρία θα ήταν πολύ εξαντλημένη και θα επιβιβάζονταν στο αεροπλάνο τους σύντομα. Το κορίτσι ήταν συγκαταβατικό αλλά, μετά από περίπου ένα λεπτό, παραπονέθηκε ότι βαρέθηκε. Η μητέρα της αναγνώρισε ότι μπορεί να βαριέται.

Το κορίτσι είπε ότι δεν της άρεσε να βαριέται, στην οποία η μητέρα της απάντησε ότι μπορούσε να καταλάβει ότι δεν της αρέσει το αίσθημα της πλήξης . Πρόσθεσε ότι όλοι μπορούμε να νιώθουμε έτσι από καιρό σε καιρό, αλλά πρέπει να προσαρμοστούμε σε αυτά τα λιγότερο ευχάριστα συναισθήματα. Πρόσθεσε επίσης ότι η κόρη της μπορούσε να επιλέξει να διασκεδάσει για να καταπολεμήσει την πλήξη της.

child, tablet, technology

Μου άρεσε η απάντηση αυτής της μαμάς. Είχε επιβεβαιώσει τα συναισθήματα της κόρης της, δείχνοντας ότι η πλήξη είναι κάτι που όλοι βιώνουμε. Αν και μπορεί να μην είναι το πιο ευχάριστο από τα συναισθήματα, η πλήξη είναι κάτι που μπορούμε να ανεχτούμε, και μπορούμε να ανταποκριθούμε και να το τροποποιήσουμε αναλαμβάνοντας προσωπική δράση.

Καλλιεργήστε εναλλακτικές δραστηριότητες από μικρή ηλικία.

Μην περιμένετε μέχρι το παιδί σας να γίνει έφηβος για να του πείτε να αναπτύξει κάποιες άλλες δραστηριότητες για να περάσει η ώρα. Θέλετε το παιδί σας να συνηθίσει να διασκεδάζει. Για πολλούς από εμάς, χρησιμοποιούμε τεχνολογία επειδή είναι πιο εύκολο από το να κάνουμε οτιδήποτε άλλο. Τα παιδιά που δεν μπορούν να διασκεδάσουν είναι αυτά που είναι πιο ευάλωτα σε επικίνδυνες συμπεριφορές στα εφηβικά τους χρόνια.

Τι μπορείς να κάνετε λοιπόν για να μην όλη την ώρα τα παιδιά μπροστά από μία οθόνη;

Γίνετε πρότυπο εναλλακτικών δραστηριοτήτων.

Βάλτε το παιδί σας να σας δει να επιδιώκετε και να συμμετέχετε σε άλλες δραστηριότητες (π.χ. ανάγνωση ενός βιβλίου, ακρόαση μουσικής, σωματική δραστηριότητα). Βάλτε τους να σας δουν να αλληλεπιδράτε με άλλους σε πραγματικό χρόνο, όχι μόνο εικονικά, μέσω μηνυμάτων ή πλατφορμών κοινωνικών μέσων όπως το Instagram και το Facebook.

Βοηθήστε να ενισχύσετε τις κοινωνικές δεξιότητες του παιδιού σας

Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό αν πιστεύετε ότι έλκονται προς τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επειδή είναι ένας ευκολότερος τρόπος αλληλεπίδρασης με άλλους ή επειδή έχουν κάποιο κοινωνικό άγχος .

Μην περιμένετε μέχρι το παιδί σας να γίνει έφηβος για να περιορίσετε ή να αφαιρέσετε την τεχνολογία ή να θέσετε όρια στη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Εισαγάγετε την έννοια από την αρχή. Εν μέρει, εκπαιδεύετε το παιδί σας να μπορεί να απεμπλακεί από την τεχνολογία—όχι πάντα εύκολη υπόθεση. Και δεν καταργείτε την τεχνολογία για να τιμωρήσετε. Λέτε ότι υπάρχουν κάποια πράγματα που δεν μπορούμε να κάνουμε συνέχεια, όπως η τηλεόραση.

Σχολιάστε πώς αποφεύγετε ορισμένους ιστότοπους επειδή αμφισβητούν την αυτοεκτίμησή σας.

Εξηγήστε ότι μπορεί να σας κάνουν να αμφιβάλλετε για τον εαυτό σας και να δημιουργήσετε μη ρεαλιστικά πρότυπα που μπορεί να προσπαθήσετε να επιτύχετε. Τα παιδιά ηλικίας μεταξύ 10 και 14 ετών μπορεί να είναι ιδιαίτερα ευάλωτα στα μηνύματα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Μοντέλο αυτοσυγκράτησης και όρια.

Αφήστε μακριά το τηλέφωνό σας σε συγκεκριμένες ώρες—μην στέλνετε μηνύματα ή μην το κοιτάζετε στο τραπέζι, ή ίσως μην το κάνετε εκτός εάν έχετε μια σημαντική κλήση ή μήνυμα που περιμένετε και πρέπει να απαντήσετε. Και εξίσου σημαντικό, το δηλώνετε έτσι ώστε να γνωρίζουν τη σχετική σημασία του λόγου για την απόσπαση της προσοχής σας.

Βασικές αναγνώσεις μέσων κοινωνικής δικτύωσης

Ασχοληθείτε με τον εαυτό σας.

Αφήστε το παιδί σας να σας ακούσει να εξηγείτε γιατί βάζετε το τηλέφωνό σας σε μια απομακρυσμένη τοποθεσία τη νύχτα, ώστε να μην μπείτε στον πειρασμό να το κοιτάξετε.

Βοηθήστε το παιδί σας να καταλάβει πόσο χρόνο ξοδεύει στην τεχνολογία.

Αυτό είναι πιθανό να είναι ιδιαίτερα χρήσιμο με τα μεγαλύτερα παιδιά σας, οπωσδήποτε εκείνα στο γυμνάσιο και μετά. Ανάλογα με την ηλικία τους, συνεννοηθείτε μαζί τους ή ζητήστε τους να καταλάβουν ακριβώς πόσο χρόνο αφιερώνουν σε μια μέρα, εβδομάδα, μήνα, ακόμη και κατά τη διάρκεια ενός ολόκληρου σχολικού έτους σε δραστηριότητες που αποσπούν την προσοχή — σε αυτήν την περίπτωση, τεχνολογία και μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Δείτε και το σχετικό βίντεο:

ΠΗΓΗ: PsychologyToday

newsok

Συγκλονιστικά Νέα από την Ελλάδα και τον Κόσμο. Ειδήσεις για Lifestyle, Υγεία, Ψυχολογία, Αθλητικά, Ιστορία, Επιστήμη και Πρόσωπα που εμπνέουν, στο NewsOk