Σκληρή κριτική στην κυβέρνηση άσκησε από το βήμα της Βουλής ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής, Νίκος Ανδρουλάκης, κατά τη συζήτηση του νέου Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης, υποστηρίζοντας ότι το κυβερνητικό μοντέλο οδηγεί σε μεγαλύτερη συγκέντρωση εξουσίας και περιορισμό της αυτοδιοικητικής αυτονομίας.
Ο κ. Ανδρουλάκης κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι μέσα από το λεγόμενο «επιτελικό κράτος» συγκεντρώνει ολοένα και περισσότερες αρμοδιότητες σε λίγα κέντρα λήψης αποφάσεων, αποδυναμώνοντας τους θεσμούς και τα αντίβαρα της δημοκρατίας. Όπως ανέφερε, η πολιτική αλλαγή θα πρέπει να συνοδεύεται από ισχυρότερη Τοπική Αυτοδιοίκηση, καλύτερη δημοκρατία και ουσιαστική περιφερειακή ανάπτυξη.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στο ζήτημα της διαφάνειας, εξαπολύοντας ευθείες αιχμές προς την κυβέρνηση, δηλώνοντας χαρακτηριστικά: «Το στοίχημά σας δεν είναι η καταπολέμηση της διαφθοράς, αλλά να κρατάτε τα ηνία της διαφθοράς».
Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ υποστήριξε ακόμη ότι η Ελλάδα εξακολουθεί να βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΟΟΣΑ ως προς τη δημοσιονομική αποκέντρωση, επισημαίνοντας ότι περισσότερες από 21.500 αρμοδιότητες παραμένουν συγκεντρωμένες στο κεντρικό κράτος, ενώ οι δήμοι καλούνται να ανταποκριθούν σε αυξημένες υποχρεώσεις με περιορισμένους πόρους και προσωπικό.
Παρουσιάζοντας τις βασικές ενστάσεις του κόμματός του για τον νέο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ο κ. Ανδρουλάκης υποστήριξε ότι το νέο πλαίσιο αποδυναμώνει τη δημοκρατική νομιμοποίηση μέσω του νέου εκλογικού συστήματος, ενισχύει υπέρμετρα τις εξουσίες δημάρχων και περιφερειαρχών, περιορίζει τον ρόλο των τοπικών κοινοτήτων και δεν εξασφαλίζει πραγματική οικονομική αυτοτέλεια στους δήμους.
Παράλληλα, αναφέρθηκε στην υπόθεση της διαρροής προσωπικών δεδομένων που συνδέθηκε με την Άννα-Μισέλ Ασημακοπούλου, εκφράζοντας την ελπίδα ότι η πρωτοβουλία για την ηλεκτρονική ψήφο δεν θα οδηγήσει σε αντίστοιχα ζητήματα.
Ολοκληρώνοντας την ομιλία του, ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ υποστήριξε ότι στις επόμενες εθνικές εκλογές θα αναμετρηθούν δύο διαφορετικά μοντέλα διακυβέρνησης: από τη μία, όπως είπε, το συγκεντρωτικό μοντέλο του επιτελικού κράτους και από την άλλη η πρόταση του ΠΑΣΟΚ, η οποία δίνει έμφαση στην αποκέντρωση, τη διαφάνεια, το κράτος δικαίου και την ενίσχυση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

