Ο υπουργός Άδωνις Γεωργιάδης άνοιξε εκ νέου τη συζήτηση για τη χωρητικότητα της αίθουσας όπου διεξάγεται η δίκη των Τεμπών, σχολιάζοντας δημοσίευμα της εφημερίδας «ΤΟ ΒΗΜΑ» που περιγράφει τις άδειες καρέκλες των κατηγορουμένων στην 12η δικάσιμο της υπόθεσης.
Τι έγραψε ο Γεωργιάδης
Σε ανάρτησή του στο X, ο υπουργός θύμισε τις πρώτες ημέρες της δίκης, όταν —όπως σημειώνει— πολλοί υποστήριζαν ότι η αίθουσα ήταν μικρή και ανεπαρκής, ενώ ο ίδιος είχε προβλέψει δημόσια ότι σε λίγες συνεδριάσεις η αίθουσα θα έμενε μισοάδεια και δεν θα χρειαζόταν μεγαλύτερη. Παραπέμποντας σε άρθρο του «ΤΟ ΒΗΜΑ» που περιγράφει την εικόνα της δίκης στην όγδοη εβδομάδα, ο Γεωργιάδης σχολίασε ότι «ο λαϊκισμός και το ψέμα έχουν κοντά ποδάρια» και ότι η αίθουσα τελικά χωράει «μια χαρά» τη δίκη.
Τι ίσχυε πραγματικά στην αρχή της δίκης
Η αναφορά του υπουργού δεν είναι αυθαίρετη — η συζήτηση για τη χωρητικότητα της αίθουσας στο Συνεδριακό Κέντρο «Γαιόπολις» της Λάρισας ήταν πράγματι ένα από τα πιο φλέγοντα ζητήματα στις πρώτες συνεδριάσεις της δίκης, τον Μάρτιο του 2026. Κατά την επίσημη έναρξη της διαδικασίας, στις 23 Μαρτίου, ο αρχικός χώρος των 283,75 τετραγωνικών μέτρων αποδείχθηκε ανεπαρκής για να χωρέσει τους περισσότερους από 250 πληρεξούσιους δικηγόρους, τους δεκάδες κατηγορούμενους, τους συγγενείς των θυμάτων, τους επιζώντες και τους δημοσιογράφους που παρακολουθούσαν τη διαδικασία. Οι αντιδράσεις ήταν τόσο έντονες που η δίκη διακόπηκε επανειλημμένα, με συγγενείς θυμάτων και δικηγόρους να καταγγέλλουν συνωστισμό, ασφυκτικές συνθήκες και ζητήματα ασφάλειας.
Ως αποτέλεσμα των αντιδράσεων, η Πρόεδρος Εφετών Λάρισας υπέγραψε διορθωτική πράξη με την οποία η αίθουσα διαμορφώθηκε εκ νέου, φτάνοντας τελικά τα 452,01 τετραγωνικά μέτρα, αφαιρουμένων γυψοσανίδων που είχαν περιορίσει τον αρχικό χώρο, με προσθήκη επιπλέον καθισμάτων και μικροφώνων.
Η σημερινή εικόνα — λιγότεροι παρόντες, περισσότερος χώρος
Μήνες μετά τη διευθέτηση αυτή, και ενώ η δίκη βρίσκεται πλέον σε προχωρημένο στάδιο, η εικόνα στην αίθουσα έχει αλλάξει σημαντικά. Σύμφωνα με δημοσιογραφική κάλυψη του «ΤΟ ΒΗΜΑ» από την 12η δικάσιμο, η συντριπτική πλειονότητα των 36 κατηγορουμένων απουσιάζει πλέον συστηματικά από τις συνεδριάσεις, κάνοντας χρήση του νόμιμου δικαιώματός τους να εκπροσωπούνται από τους συνηγόρους τους χωρίς να παρίστανται αυτοπροσώπως. Η ίδια κάλυψη σημειώνει ότι μόνο ελάχιστοι κατηγορούμενοι εμφανίζονται τακτικά, με αποτέλεσμα να έχουν αδειάσει σε μεγάλο βαθμό τόσο τα εδώλια της κατηγορίας όσο και η αίθουσα γενικότερα, καθώς έχουν μειωθεί παράλληλα και οι παρόντες δικηγόροι, δημοσιογράφοι και συγγενείς θυμάτων.
Ένα ζήτημα που εκκρεμεί ακόμη
Το ίδιο δημοσίευμα αναφέρει ότι το δικαστήριο αναμένεται να αποφασίσει σύντομα κατά πόσο οι κατηγορούμενοι θα μπορούν να συνεχίσουν να απουσιάζουν ή θα υποχρεωθούν να εμφανίζονται στις συνεδριάσεις, καθώς το θέμα έχει τεθεί επίσημα από πλευράς υποστήριξης της κατηγορίας. Πρόκειται για ζήτημα που, σύμφωνα με νομικούς κύκλους, αφορά περισσότερο επιλογή στάσης παρά αυστηρή νομική υποχρέωση, δεδομένου ότι ο νόμος επιτρέπει εκπροσώπηση δια συνηγόρου, χωρίς να επιβάλλει αυτοπρόσωπη παρουσία.
Η ευρύτερη πολιτική αντιπαράθεση
Η ανάρτηση του Γεωργιάδη εντάσσεται σε μια ευρύτερη, ήδη πολωμένη δημόσια συζήτηση γύρω από τη διεξαγωγή της δίκης των Τεμπών, που αφορά το σιδηροδρομικό δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου 2023 με 57 νεκρούς. Η επιλογή και η διαμόρφωση της αίθουσας στο Γαιόπολις έχει αποτελέσει αντικείμενο πολιτικής αντιπαράθεσης από την πρώτη στιγμή, με τον υπουργό Δικαιοσύνης να έχει υποστηρίξει δημοσίως ότι επρόκειτο για τη μεγαλύτερη δικαστική αίθουσα στην Ευρώπη, ενώ συγγενείς θυμάτων και τμήμα των δικηγόρων υπεράσπισης της κατηγορίας έχουν κατά καιρούς αμφισβητήσει την καταλληλότητα και τη νομιμότητα του χώρου. Το ζήτημα της παρουσίας ή απουσίας των κατηγορουμένων αναμένεται να συνεχίσει να απασχολεί τη δίκη τις επόμενες εβδομάδες, εν μέσω αντίστοιχης πολιτικής αντιπαράθεσης για τον τρόπο διεξαγωγής της.
Αναλυτικότερα ο Υπουργός Υγείας έγραψε:
“Θυμάστε τις πρώτες μέρες της Δίκης για το δυστύχημα των Τεμπών που όλοι φώναζαν ότι δεν φτάνει η αίθουσα και ότι είναι μικρή κλπ και είχα πει σε πολλές εκπομπές ότι σε λίγες συνεδριάσεις θα είναι άδεια η αίθουσα και δεν χρειάζεται μεγαλύτερη; Ε τότε είχαν πέσει ως συνήθως όλοι να με φάνε αλλά για διαβάστε αυτό: https://tovima.gr/2026/06/18/stiles/aytoptis-martyras/diki-tempon-evdomada-8-oi-adeies-karekles-kai-to-noumero-23/ ο λαϊκισμός και το ψέμα έχουν κοντά ποδάρια. Μία χαρά χωράει η αίθουσα την Δίκη”
