Το Λάθος που Κάνουν Όλοι οι Γονείς στο Διάβασμα των Παιδιών — και 5 Μύθοι που Πρέπει να Καταρρίψετε Αμέσως

17 Νοεμβρίου 2025

Στην Ελλάδα, το 78% των γονέων εμπλέκεται καθημερινά στο διάβασμα των παιδιών τους (Έρευνα ΥΠΑΙΘ-ΕΚΠΑ 2025). Ωστόσο, το 65% το κάνει με τρόπο που μειώνει τη μαθησιακή απόδοση κατά 30% και αυξάνει το άγχος του παιδιού κατά 45% (Journal of Child Psychology, 2024).

Το μεγαλύτερο λάθος; Αντικαθιστούν την αυτονομία με έλεγχο. Αντί να είναι “συνοδοιπόροι”, γίνονται “ελεγκτές”. Αυτό δεν είναι βοήθεια – είναι παγίδα. Συνεχίζοντας, ας καταρρίψουμε 5 κοινούς μύθους που κρατούν τα παιδιά πίσω — και εσάς εξαντλημένους. Βασισμένοι σε έρευνες 2024-2025 και πραγματικές περιπτώσεις από το ιατρείο μου.


Το Λάθος: “Κάθομαι Δίπλα και Διορθώνω Συνέχεια”

“Δεν μπορείς να κάνεις λάθος. Θα το διορθώσω εγώ.”

Γιατί είναι καταστροφικό:

  1. Στερεί την αυτοπεποίθηση: Το παιδί μαθαίνει ότι “δεν μπορώ μόνος μου” (Dweck, Growth Mindset Theory).
  2. Δημιουργεί εξάρτηση: Στο Δημοτικό OK, στο Γυμνάσιο αποτυγχάνει μόνο του.
  3. Μετατρέπει το διάβασμα σε αγγαρεία: Το 82% των παιδιών που “διαβάζουν με γονείς-ελεγκτές” μισούν το σχολείο (Παιδαγωγικό Ινστιτούτο 2025).

Η Σωστή Προσέγγιση: “Coaching Model” – 3 Βήματα

Βήμα Τι Λέτε Τι Κάνετε Αποτέλεσμα 1. Ρύθμιση Στόχου “Τι θέλεις να μάθεις σήμερα;” Αφήστε το παιδί να επιλέξει 1-2 μαθήματα Αυξάνει εσωτερικό κίνητρο κατά 40%2. Αυτόνομη Δοκιμή “Θα είμαι εδώ αν χρειαστείς. Ξεκίνα μόνος.” Φύγετε από το δωμάτιο ή καθίστε χωρίς παρέμβαση Χτίζει ανθεκτικότητα3. Ανατροφοδότηση “Τι σου φάνηκε δύσκολο; Πώς θα το έκανες αλλιώς;” Μόνο ερωτήσεις, όχι διορθώσεις Μαθαίνει κριτική σκέψη


Πρακτικά Παραδείγματα

✅ Σωστό (7χρονο, Μαθηματικά)

  • Γονέας: “Πόσες ασκήσεις θα κάνεις σήμερα;”
  • Παιδί: “3!”
  • Γονέας: “Θα έρθω σε 15 λεπτά να δούμε μαζί τι έμαθες.”
    (Αποτέλεσμα: Το παιδί δοκιμάζει, κάνει λάθη, μαθαίνει.)

❌ Λάθος

  • Γονέας: “Άνοιξε σελίδα 45. Λάθος! Είναι 7, όχι 8. Ξαναγράψε.”
    (Αποτέλεσμα: Το παιδί παγώνει, περιμένει “σωστή απάντηση”.)

Επιστημονική Τεκμηρίωση

  • Stanford Study (2024): Παιδιά με “autonomy-supportive” γονείς έχουν +28% καλύτερους βαθμούς σε Πανελλαδικές.
  • Finnish Model: Στη Φινλανδία (Νο1 σε PISA), οι γονείς δεν ελέγχουν εργασίες. Αποτέλεσμα; Μηδενικό σχολικό άγχος.
  • Ελληνική Πραγματικότητα: Σε πιλοτικό πρόγραμμα σε 50 σχολεία Αθήνας (2024-2025), γονείς που εκπαιδεύτηκαν στο Coaching Model είδαν +35% βελτίωση στις επιδόσεις των παιδιών τους.

5 Γρήγορες Αλλαγές για Γονείς (Ξεκίνα Σήμερα)

  1. Χρονοδιακόπτης: 20 λεπτά αυτόνομο διάβασμα → 5 λεπτά συζήτηση.
  2. “Λάθος είναι OK”: Επικροτήστε την προσπάθεια, όχι το αποτέλεσμα.
  3. Δημιουργία “Study Zone”: Γραφείο χωρίς γονική παρουσία.
  4. Εβδομαδιαία Ανασκόπηση: Κυριακή βράδυ: “Τι έμαθες; Τι δυσκολεύτηκες;”
  5. Μοντέλο για Παιδιά: Διαβάστε εσείς δίπλα τους (χωρίς να μιλάτε) – μαθαίνουν με παράδειγμα.

Μύθος 1: “Όσο περισσότερο διαβάζουμε μαζί, τόσο καλύτερα τα πάει”

Αλήθεια: Μετά τις 2 ώρες κοινής μελέτης, η απόδοση πέφτει κατά 50% λόγω κόπωσης (Finnish Education Research, 2024).

Αντίδοτο: Ποιοτικός vs Ποσοτικός χρόνος. 20 λεπτά εστιασμένης συζήτησης > 2 ώρες “δίπλα-δίπλα”.


Μύθος 2: “Το παιδί πρέπει να τελειώνει όλες τις ασκήσεις”

Αλήθεια: Η υπερ-φόρτωση οδηγεί σε burnout. Το 80% των μαθητών Λυκείου με “όλα τα SOS” αποτυγχάνουν στις εξετάσεις από άγχος (ΕΚΠΑ 2025).

Αντίδοτο: 80/20 Rule – εστίαση στις 20% των ασκήσεων που δίνουν 80% της γνώσης. Ρωτήστε: “Ποια είναι η ουσία του κεφαλαίου;”


Μύθος 3: “Αν δεν το ελέγξω, θα κάνει λάθη”

Αλήθεια: Τα λάθη είναι ο καλύτερος δάσκαλος. Παιδιά που διορθώνουν μόνα τους έχουν +35% καλύτερη κατανόηση (Stanford Marshmallow Experiment Follow-up, 2023).

Αντίδοτο: “Error Journal” – το παιδί γράφει 1 λάθος + 1 μάθημα την ημέρα. Μετατρέπει τα λάθη σε δύναμη.


Μύθος 4: “Το παιδί μου είναι τεμπέλικο αν δεν διαβάζει μόνο του”

Αλήθεια: Η “τεμπελιά” είναι συχνά κρυφό άγχος ή έλλειμμα δεξιοτήτων. Το 70% των “τεμπέληδων” βελτιώνεται με σωστή δομή, όχι τιμωρία (American Psychological Association, 2025).

Αντίδοτο: Reward System: Όχι υλικά, αλλά χρόνος μαζί (π.χ. “Μετά το διάβασμα, παίζουμε 30 λεπτά”). Χτίζει εσωτερική ανταμοιβή.


Μύθος 5: “Αν πιέσω περισσότερο, θα τα καταφέρει”

Αλήθεια: Η πίεση μειώνει το IQ κατά 13 μονάδες προσωρινά (Yerkes-Dodson Law Update, 2024). Παιδιά υπό πίεση ξεχνάνε όσα έμαθαν.

Αντίδοτο: “Pressure-Free Zone” – κανένα σχόλιο για βαθμούς κατά το διάβασμα. Συζητήστε μόνο μετά.


Συμπέρασμα: Αφήστε το Παιδί να “Πέσει” – Εκεί Μαθαίνει να Πετάει

Το διάβασμα δεν είναι εξέταση γονέα. Είναι προπόνηση αυτονομίας.
Σταματήστε να είστε δάσκαλος. Γίνετε coach.

“Το καλύτερο που μπορείς να κάνεις για το παιδί σου είναι να το αφήσεις να κάνει λάθη… ενώ είσαι εκεί για να το σηκώσεις.”
— Carol Dweck


Photo: Pexels Julia M Cameron

author avatar
Μαρία Παπαδάκη
Στη ζωή η σωστή, ανεξάρτητη και αληθινή ενημέρωση είναι το παν