ΙΣΤΟΡΙΑ

Ναός Kailasa στην Ινδία: Ένα Αριστούργημα Λαξευμένο Πάνω σε Έναν Βράχο – Η Σχέση με την Αρχαία Ελλάδα [Βίντεο]

Ο ναός Kailasa (γνωστός και ως Kailasanatha) στην περιοχή Ellora, στο Μαχάραστρα της Ινδίας, αποτελεί ένα από τα πιο εντυπωσιακά και σημαντικά μνημεία της ινδικής αρχιτεκτονικής. Πρόκειται για έναν μεγαλειώδη ναό που έχει σκαφτεί σε βράχο και θεωρείται το μεγαλύτερο από τα ροκ-κομμένα ινδουιστικά κτίρια στις σπηλιές Ellora. Χτισμένος από μια ενιαία πέτρα και με μοναδική αρχιτεκτονική, ο ναός Kailasa είναι ένα αριστούργημα που εντυπωσιάζει όχι μόνο για το μέγεθός του, αλλά και για την εκπληκτική τεχνική κατασκευής του.

Η Ιστορία του Ναού Kailasa

Ο ναός Kailasa ανήκει στις 34 σπηλιές της Ellora, οι οποίες είναι γνωστές για τη θρησκευτική τους ποικιλία, καθώς φιλοξενούν ναούς για τον Ινδουισμό, τον Βουδισμό και τον Τζαϊνισμό. Η κατασκευή του ναού Kailasa αποδίδεται στον βασιλιά Krishna I, κυβερνήτη της δυναστείας των Rashtrakutas, και χρονολογείται στο 8ο αιώνα (756-773 μ.Χ.). Παρόλο που η ακριβής ημερομηνία κατασκευής παραμένει αβέβαιη, οι επιγραφές και οι αρχαιολογικές έρευνες υποδεικνύουν τη σύνδεση του ναού με την περίοδο αυτή. Εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι το έργο αυτό, αντίθετα με την παραδοσιακή κατασκευή ναών εκείνης της εποχής, ολοκληρώθηκε με την εκσκαφή του βράχου από την κορυφή προς τα κάτω, μια μέθοδος που επιτρέπει την κατασκευή ενός ενιαίου και συνεχούς κτιρίου.

Η Αρχιτεκτονική του Ναού Kailasa

Ο ναός Kailasa φέρει ισχυρές επιρροές από τις νότιες αρχιτεκτονικές παραδόσεις, κυρίως της Παλλαβικής και Τσαλούκγιας σχολής, ενώ οι αναλύσεις των ιστορικών δείχνουν και στοιχεία από την αρχιτεκτονική της Αρχαίας Ελλάδας. Στην περίπτωση της αναλογίας με την Αρχαία Ελλάδα, μπορούμε να παρατηρήσουμε την ομοιότητα στη χρήση μεγάλων και γεωμετρικά αυστηρών δομών, καθώς και τη σύνθεση εντυπωσιακών ανάγλυφων και γλυπτών που αποτυπώνουν θεούς, ήρωες και ιστορικές σκηνές, κάτι που παραπέμπει στην ελληνική παράδοση των ναών και της τέχνης της κλασικής εποχής.

Η κατασκευή του ναού, με την έντονη γεωμετρική δομή του και τα εξαιρετικά γλυπτά, θυμίζει τις αρχαιοελληνικές ναούς, οι οποίοι, όπως και ο ναός Kailasa, συνδύαζαν θρησκευτική λατρεία και καλλιτεχνική τελειότητα. Η χρήση των βράχων και η δημιουργία γλυπτών σε φυσικές επιφάνειες του βράχου αναλογεί στην τεχνική των ελληνικών ναών που χρησιμοποιούσαν φυσικά υλικά για την κατασκευή τους, όπως το μάρμαρο, αλλά και την ανάγκη για μια τέλεια σύνθεση μεταξύ κτιρίου και έργων τέχνης.

Ο περίτεχνος αυτός ναός έμεινε στην αφάνεια μέχρι το 1682, όταν ο μουσουλμάνος βασιλιάς Mughal Aurangzeb, ο οποίος για μισό αιώνα αγωνιζόταν φανατικά να εξαλείψει από την Ινδία σχεδόν όλες τις θρησκείες και να κρατήσει τη δική του, διέταξε να καταστραφεί ο ναός και να διαγραφούν τα ίχνη του. Τρία χρόνια προσπαθούσαν χίλιοι άνδρες να διαλύσουν τον ναό Καιλάσα αλλά ο συμπαγής βράχος ήταν πολύ δύσκολο να κατεδαφιστεί.


Η σημερινή δομή είναι ως επί το πλείστον ένας μαύρος ηφαιστειακός βράχος, αλλά πίσω στο χρόνο κατασκευής του οι αρχιτέκτονες είχαν καλύψει τα γλυπτά με λευκό ασβεστοκονίαμα για να του δώσουν την ψευδαίσθηση του χιονιού. Αυτό έκανε το ναό να φαίνεται σαν να ήταν στα βουνά των Ιμαλαΐων και οι επισκέπτες ακόμη και σήμερα μπορούν να δουν κάποιες επιφάνειες καλυμμένες με λευκό σοβά.
Αυτά τα εκπληκτικά έργα τέχνης κρύβουν πολλά μυστικά. Οι αρχαιολόγοι εκτιμούν ότι υπάρχουν περισσότερα από 30 εκατομμύρια σανσκριτικές λέξεις στα γλυπτά που δεν έχουν ακόμη μεταφραστεί και πιστεύουν ότι εάν μπορέσουν να βρουν έναν τρόπο να ξεκλειδώσουν την κρυμμένη έννοια της γλώσσας, θα κάνουν τον ναό Kailasa, ένα από τα πιο πολύτιμα ιστορικά αντικείμενα στη Γη.


Ο ναός βέβαια είναι ζωντανή απόδειξη ότι πριν από πολλές χιλιάδες χρόνια, ο μοναδικός αρχαίος πολιτισμός των ΕΛ που εκτείνονταν από την Αμερική στην Ασία κατείχε την πιο εξελιγμένη τεχνολογία με απίστευτες γνώσεις σε όλους τους τομείς, όπως την αστρονομία,τη μηχανική και αρχιτεκτονική -κάτι που διαπιστώνουν και σύγχρονοι επιστήμονες της συμβατικής ιστορίας. Μέχρι και αγάλματα του Βούδα έχουν ελληνικούς χιτώνες και χαρακτηριστικά.


Τίθεται λοιπόν το ερώτημα σύμφωνα με τα σημερινά παραχαραγμένα ιστορικά δεδομένα : Πως κατάφεραν πριν από χιλιάδες χρόνια, οι αρχαίοι εργολάβοι να εξορύξουν υπερμεγέθης πέτρινους λίθους – μερικοί από αυτούς ζύγιζαν πάνω από 50 τόνους – να τις μεταφέρουν σε διάφορα εργοτάξια, να λαξεύσουν απίστευτα σκληρά πετρώματα όπως τον ανδεσίτη και να τοποθετήσουν μαζικά σε διάταξη τόσα μπλοκ, δημιουργώντας αυτό το γιγαντιαίο παζλ;

Η Σχέση του Ναού Kailasa με την Αρχαία Ελλάδα

Η σύνδεση του Ναού Kailasa στην σπηλιά Ellora με την αρχαία Ελλάδα δεν είναι άμεσα επιβεβαιωμένη από τους περισσότερους μελετητές. Ωστόσο, υπάρχουν στοιχεία που δείχνουν ότι οι αρχιτεκτονικές επιρροές από την ελληνική και ρωμαϊκή παράδοση ίσως να υπήρξαν, έστω και έμμεσα, στη διαμόρφωση των αρχιτεκτονικών στοιχείων του ναού.

Σχέση με την αρχαία Ελλάδα:
Οι αρχιτεκτονικές επιρροές του Ναού Kailasa προέρχονται κυρίως από ινδικές, νοτιο-ασιατικές και αργότερα από νότια ινδικές παραδόσεις, με ιδιαίτερη σύνδεση με τα στυλ της Pallava και της Chalukya. Ωστόσο, οι ελληνικές επιρροές στην αρχιτεκτονική της Ινδίας δεν μπορούν να αποκλειστούν εντελώς, δεδομένου ότι οι επαφές μεταξύ της ελληνικής και της ινδικής κουλτούρας υπήρχαν από την εποχή της Ελληνιστικής περιόδου, μετά τις κατακτήσεις του Μεγάλου Αλέξανδρου στην περιοχή του Ινδού ποταμού (4ος αιώνας π.Χ.).

Πιο συγκεκριμένα, η ελληνιστική τέχνη και η αρχιτεκτονική είχαν επιρροές στις περιοχές που κατέκτησε ο Αλέξανδρος, αλλά και στους διάδοχους βασιλείς του. Η βασιλεία των Ελληνιστικών Βασιλείων της Βακτριανής και του Ινδού, αλλά και η ελληνική παρουσία στην περιοχή, δημιούργησαν ένα μίγμα πολιτισμών. Ωστόσο, αυτό το μίγμα πολιτισμών δεν φαίνεται να επηρεάζει άμεσα τον ναό Kailasa στην Ellora, καθώς η κατασκευή του ναού ακολουθεί κυρίως τις παραδόσεις του ινδικού αρχιτεκτονικού στυλ.

Κλασικές επιρροές:
Ορισμένοι μελετητές έχουν υπογραμμίσει ότι η οργάνωση του χώρου και η σκάλισμα από πάνω προς τα κάτω στον ναό Kailasa θυμίζει στοιχεία που μπορεί να συναντήσει κανείς σε διάφορους πολιτισμούς, όπως ο ελληνικός. Αυτή η διαδικασία “κάτω προς τα πάνω” μπορεί να φέρει κάποια συγγένεια με μεθόδους που εφαρμόζονταν στην ελληνική κλασική αρχιτεκτονική, όπου οι ναοί συνήθως οργανώνονταν γύρω από γεωμετρικές αρχές και συμμετρικές διατάξεις.

Ωστόσο, οι πιο σημαντικές επιρροές που αναγνωρίζονται στον ναό Kailasa είναι αυτές από τις παλαιές ινδικές και νοτιοασιατικές παραδόσεις, και όχι από την αρχαία Ελλάδα. Η σύνδεση με την ελληνική αρχιτεκτονική και τέχνη μπορεί να θεωρηθεί μια υποθετική αναλογία, αλλά δεν αποτελεί την κύρια πηγή έμπνευσης.

Η επίδραση της αρχαίας ελληνικής αρχιτεκτονικής στη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, και αργότερα στην Ινδία, διακρίνεται σε μερικά από τα στοιχεία του ναού Kailasa. Η παραλληλία που μπορεί να τραβηχτεί ανάμεσα στην ελληνική κλασική παράδοση και την κατασκευή αυτού του ναού αφορά την εντυπωσιακή χρήση της τρισδιάστατης γλυπτικής και την ανάδειξη της θεότητας μέσω της αρχιτεκτονικής. Τα περίφημα γλυπτά του ναού Kailasa, όπως οι παραστάσεις του Σίβα και του Ναπολέοντα (με τη μορφή που παλεύει με τον Δαίμονα), παραπέμπουν στις ελληνικές παραστάσεις των θεών και ηρώων στην ελληνική τέχνη και αρχιτεκτονική. Οι παραστάσεις αυτές, με την ισχυρή εκφραστικότητα και τις δυναμικές στάσεις των μορφών, είναι χαρακτηριστικά στοιχεία που συναντώνται και στους ελληνικούς ναούς, όπως ο Παρθενώνας στην Αθήνα.

Συμπεράσματα

Ο ναός Kailasa δεν είναι μόνο ένα αρχιτεκτονικό θαύμα, αλλά και ένα σημαντικό δείγμα του τρόπου με τον οποίο οι διάφοροι πολιτισμοί, συμπεριλαμβανομένων των Ελλήνων και Ινδών, επηρεάστηκαν και ανταλλάχθηκαν αρχιτεκτονικές και καλλιτεχνικές παραδόσεις. Μέσα από την ιστορία, την κατασκευή και τη σχέση του με την αρχαία ελληνική τέχνη, ο ναός Kailasa παραμένει ένα σύμβολο του πώς οι πολιτισμοί συνδέονται και αλληλοεπιδρούν στην παγκόσμια αρχιτεκτονική και καλλιτεχνική κληρονομιά.

newsok

Συγκλονιστικά Νέα από την Ελλάδα και τον Κόσμο. Ειδήσεις για Lifestyle, Υγεία, Ψυχολογία, Αθλητικά, Ιστορία, Επιστήμη και Πρόσωπα που εμπνέουν, στο NewsOk