autism
Ο Κουίν, ένα αυτιστικό αγόρι, και η σειρά παιχνιδιών που έφτιαχνε πριν αποκοιμηθεί. Η επανειλημμένη στοίβαξη ή η ευθυγράμμιση αντικειμένων είναι μια συμπεριφορά που συνήθως σχετίζεται με τον αυτισμό. Πίστωση: Wikipedia.

Καθώς μεγαλώνουν, τα παιδιά εστιάζουν όλο και περισσότερο την προσοχή τους σε κοινωνικά στοιχεία του περιβάλλοντός τους, όπως πρόσωπα ή κοινωνικές αλληλεπιδράσεις. Ωστόσο, τα παιδιά με αυτισμό συχνά ενδιαφέρονται περισσότερο για μη κοινωνικά ερεθίσματα, όπως οι υφές ή τα γεωμετρικά σχήματα.

Παρακολουθώντας πού κοιτάζουν τα παιδιά ενώ βλέπουν ένα κινούμενο σχέδιο, μια ομάδα από το Πανεπιστήμιο της Γενεύης (UNIGE) αποκάλυψε ότι η προσοχή στα αυτιστικά παιδιά δεν ακολουθεί την ίδια αναπτυξιακή τροχιά με αυτή των τυπικά αναπτυσσόμενων παιδιών. Αντίθετα, ο καθένας αναπτύσσει σταδιακά τις δικές του μοναδικές προτιμήσεις προσοχής.

Αυτά τα αποτελέσματα, που δημοσιεύθηκαν στο eLife , υποστηρίζουν τις πρώιμες παρεμβάσεις που στοχεύουν στην ενίσχυση της κοινωνικής προσοχής, οι οποίες θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην καθοδήγηση των αυτιστικών παιδιών σε αναπτυξιακά μαθήματα πιο παρόμοια με τους συνομηλίκους τους, ανοίγοντας το δρόμο για εξατομικευμένη, εξατομικευμένη υποστήριξη.

Από τη γέννηση, τα μωρά είναι προικισμένα με έμφυτες ικανότητες καθοριστικές για την επιβίωση και την προσαρμογή. Μεταξύ αυτών των έμφυτων ικανοτήτων είναι ένα πολύπλοκο σύστημα προσοχής, λεπτώς ρυθμισμένο ώστε να ανιχνεύει την παρουσία άλλων. Έτσι, από την αρχή της ζωής τους, τα νεογέννητα δείχνουν μια γοητεία για τα πρόσωπα και τις διαμορφώσεις που μοιάζουν με πρόσωπο, ιδιαίτερα τις κινούμενες.

Στην αρχή της ζωής, αυτή η προτίμηση για βιολογική κίνηση είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη, χρησιμεύοντας ως πρωταρχικός μοχλός εξερεύνησης και αλληλεπίδρασης με το περιβάλλον, θέτοντας τελικά το έδαφος για πιο σύνθετες κοινωνικές αλληλεπιδράσεις.

Αυτή η θεμελιώδης, ευρέως κοινή κοινωνική προσοχή μπορεί, ωστόσο, να μειωθεί σε παιδιά με διαταραχές του φάσματος του αυτισμού (ΔΑΦ). Αυτή η εξαιρετικά ποικιλόμορφη νευροαναπτυξιακή κατάσταση χαρακτηρίζεται από επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές και συγκεκριμένα ενδιαφέροντα που συνοδεύονται από σημαντικές προκλήσεις στην επικοινωνία και τις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις.

Παρακολούθηση ματιών

Αυτές οι κοινωνικές προκλήσεις εκφράζονται παρόμοια σε όλα τα παιδιά με ΔΑΦ; Διαφέρουν ανάλογα με την ένταση της διαταραχής ή/και την ηλικία; Χρησιμοποιώντας μια συσκευή παρακολούθησης ματιών που καταγράφει τις κινήσεις των ματιών σε πραγματικό χρόνο, μια ομάδα UNIGE ανέλυσε τις οπτικές προτιμήσεις 166 παιδιών με ΔΑΦ και 51 τυπικά αναπτυσσόμενων παιδιών (TD) ενώ έβλεπαν ελεύθερα ένα σύντομο καρτούν. Οι συμμετέχοντες, όλοι αγόρια για την ομοιογένεια του δείγματος, κυμαίνονταν από δύο έως επτά ετών και ελέγχονταν επανειλημμένα καθώς αναπτύχθηκαν.

"Κάθε παιδί παρακολούθησε ένα τρίλεπτο καρτούν με ένα μικρό γαϊδουράκι σε διάφορες κοινωνικές καταστάσεις χωρίς συγκεκριμένες οδηγίες. Αυτό δεν ήταν ένα κινούμενο σχέδιο ειδικά σχεδιασμένο για τη μελέτη μας, αλλά μάλλον ένα πολύ δημοφιλές μεταξύ των παιδιών αυτής της ηλικιακής ομάδας", εξηγεί η Nada. Kojovic, μεταδιδακτορικός υπότροφος στο Τμήμα Ψυχιατρικής της Ιατρικής Σχολής UNIGE και πρώτος συγγραφέας της μελέτης.

Αποσυγχρονισμένη προσοχή σε ΔΑΦ

Τα τυπικά αναπτυσσόμενα παιδιά παρατηρείται ότι εστιάζουν την προσοχή τους στις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις μεταξύ των χαρακτήρων και, καθώς μεγαλώνουν, βλέπουν όλο και περισσότερο τα ίδια κοινωνικά στοιχεία σε μια σκηνή. Αυτό το φαινόμενο του «συγχρονισμού» που παρατηρείται σε τυπικά αναπτυσσόμενα παιδιά απουσιάζει στα παιδιά με ΔΑΦ. Το τελευταίο δείχνει ενδιαφέρον για άλλους τύπους ερεθισμάτων—όπως αντικείμενα ή ορισμένες ανωμαλίες στο σκηνικό κινουμένων σχεδίων—και με την πάροδο του χρόνου, κάθε παιδί με ΔΑΦ αναπτύσσει τις δικές του μοναδικές οπτικές προτιμήσεις.

"Είναι πιθανό ότι θα μπορούσαμε να εντοπίσουμε υποομάδες με κοινές προτιμήσεις μεταξύ των παιδιών με ΔΑΦ, αλλά δεν υπάρχει πραγματικός συγχρονισμός της προσοχής κατά τη διάρκεια της ανάπτυξής τους, σε αντίθεση με αυτό που παρατηρείται στα παιδιά με ΣΔ. Αυτή είναι η πρώτη φορά που μια μελέτη έχει ανέδειξε αυτό το αναπτυξιακό φαινόμενο», δηλώνει ο Daphné Bavelier, τακτικός καθηγητής στο Τμήμα Ψυχολογίας της Σχολής Ψυχολογίας και Επιστημών της Αγωγής του UNIGE και συν-συγγραφέας της μελέτης.

Οι ερευνητές παρατήρησαν επίσης ότι τα αυτιστικά παιδιά των οποίων το βλέμμα έμοιαζε περισσότερο με αυτό των τυπικά αναπτυσσόμενων λειτουργούν καλύτερα στην καθημερινή ζωή και έχουν καλύτερες γνωστικές δεξιότητες. Είναι πολύ σημαντικό, ο τρόπος με τον οποίο ένα παιδί βλέπει μια κοινωνική σκηνή, όπως το κινούμενο σχέδιο που χρησιμοποιείται εδώ, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να προβλέψει μελλοντικές κοινωνικές δυσκολίες.

Υπέρ της έγκαιρης παρέμβασης

"Αυτά τα ευρήματα δείχνουν πόσο σημαντικό είναι για τις θεραπευτικές παρεμβάσεις να στοχεύουν την κοινωνική προσοχή σε πολύ πρώιμο στάδιο στα παιδιά με ΔΑΦ, ειδικά σε αυτά με τη μεγαλύτερη αναπτυξιακή καθυστέρηση. Πράγματι, αυτή η εργασία δείχνει ότι εάν τα αυτιστικά παιδιά δεν δείχνουν ενδιαφέρον για τις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις νωρίς , θα γίνονται όλο και πιο αδιάφοροι για αυτά», εξηγεί η Marie Schaer, αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Τμήμα Ψυχιατρικής της Ιατρικής Σχολής UNIGE, η οποία ηγήθηκε αυτής της έρευνας.

Προχωρώντας προς τα εμπρός, η ερευνητική ομάδα UNIGE σχεδιάζει να εφαρμόσει τη μέθοδο παρακολούθησης των ματιών της για να αξιολογήσει τα παιδιά που έχουν ωφεληθεί από μια συμπεριφορική παρέμβαση γνωστή ως Early Start Denver Model (ESDM). Αυτή η εντατική συμπεριφορική παρέμβαση, που αναπτύχθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες, ενισχύει τις επικοινωνιακές δεξιότητες σε μικρά αυτιστικά παιδιά μέσω παιχνιδιάρικων αλληλεπιδράσεων. Από το 2012, πάνω από εκατό αυτιστικά παιδιά κάτω των τριών ετών επωφελήθηκαν από αυτή τη μέθοδο στη Γενεύη, παρουσιάζοντας ενθαρρυντικά αποτελέσματα.

Οι ερευνητές ελπίζουν ότι η καινοτόμος τεχνική παρακολούθησης των ματιών τους θα ρίξει φως στο πώς αυτή η συμπεριφορική παρέμβαση συμβάλλει στην πρόοδο των παιδιών με ΔΑΦ, παρέχοντας ένα μοναδικό εργαλείο για τη βελτίωση των στρατηγικών για την υποστήριξη της ανάπτυξής τους.

Περισσότερες πληροφορίες: Nada Kojovic et al, Ξετυλίγοντας την αναπτυξιακή δυναμική της οπτικής εξερεύνησης των κοινωνικών αλληλεπιδράσεων στον αυτισμό, eLife (2024). DOI: 10.7554/eLife.85623

Πληροφορίες περιοδικού: eLife
Παρέχεται από το Πανεπιστήμιο της Γενεύης

Αναφορά : Πώς αναπτύσσεται η κοινωνική προσοχή στα αυτιστικά παιδιά; (2024, 11 Ιανουαρίου) ανακτήθηκε στις 11 Ιανουαρίου 2024 από https://medicalxpress.com/news/2024-01-social-attention-autistic-children.html

Αυτό το έγγραφο υπόκειται σε πνευματικά δικαιώματα. Εκτός από κάθε δίκαιη συναλλαγή για σκοπούς ιδιωτικής μελέτης ή έρευνας, κανένα μέρος δεν μπορεί να αναπαραχθεί χωρίς τη γραπτή άδεια. Το περιεχόμενο παρέχεται μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς.


source

Από newsok.gr

Translate »