Κάθε πρωί ξυπνάω με μεγάλη δυσφορία λόγω πολλών από τους χρόνιους τραυματισμούς που κουβαλάω μαζί μου. Πονάει να ξαπλώνεις εκεί και επίσης να κινείσαι. Αλλά η πρωινή μου «ρουτίνα» είναι να σηκώνομαι, να βγαίνω έξω και να προπονούμαι στις πολεμικές τέχνες για περίπου μία ώρα. Αν το κάνω αυτό, ο εγκέφαλος και το σώμα μου θα είναι έτοιμα για την ημέρα και θα νιώθω πολύ λιγότερη ενόχληση. Αλλά είναι πραγματικά δύσκολο να το κάνεις μερικές φορές, ωστόσο το κάνω πάντα. Κυριολεκτικά κάθε μέρα, ό,τι κι αν γίνει.

Ξέρω ότι η προσπάθεια να ξεπεράσω την αρχική δυσφορία θα μου αξίζει. Αλλά το έμαθα μόνο κάνοντας. Αυτός είναι ο λόγος που σκέφτηκα ότι μια πρόσφατη μελέτη σχετικά με τη λήψη αποφάσεων σε πιθήκους ήταν τόσο ενδιαφέρουσα.

Μερικές φορές πρέπει απλώς να το κάνεις

Ο Mark Burrell, ο Alexandre Pastor-Bernier και ο Wolfram Schultz στο Cambridge του Ηνωμένου Βασιλείου ενδιαφέρθηκαν για το πώς λαμβάνονται οι αποφάσεις συμπεριφοράς. Η δουλειά τους βασίζεται στην ιδέα ότι ό,τι κάνουν τα ζωντανά πλάσματα είναι συνάρτηση της απόκτησης του μέγιστου οφέλους για τη λιγότερη ενέργεια. Η οικονομία της συμπεριφοράς προτείνει ότι οι επιλογές βελτιστοποιούνται σε αποφάσεις που λαμβάνουν το όφελος ή τη χρησιμότητα κάποιου πράγματος και αφαιρούν το υποκειμενικό κόστος της απαιτούμενης προσπάθειας.

Ο Burrell και οι συνεργάτες του έκαναν μια μελέτη με πιθήκους ( Macaca mulatta ) που έπρεπε να λάβουν αποφάσεις και συμπεριφορικές επιλογές , ενώ η ανταμοιβή και η σωματική προσπάθεια διέφεραν. Το συναρπαστικό κύριο αποτέλεσμα ήταν ότι οι πίθηκοι «προεξοφλούν την ανταμοιβή με ένα κόστος προσπάθειας που μετριέται σε σχέση με μια αναμενόμενη προσπάθεια που μάθαιναν από προηγούμενες δοκιμές». Αυτό σημαίνει ότι η προηγούμενη εμπειρία βοηθά στον επηρεασμό των τρεχουσών επιλογών με βάση τόσο το τι μπορεί να αποκτηθεί όσο και το πόσο «κοστίζει» η απόκτηση. Αυτή η μελέτη καταδεικνύει ότι το φυσικό κόστος της προσπάθειας για την επίτευξη ανταμοιβής είναι ένα κρίσιμο μέρος της λήψης αποφάσεων και βασίζεται σε προηγούμενη γνώση της δραστηριότητας.

Αφού κάνεις κάτι μαθαίνεις αν έχει αξία

Ένας βασικός περιορισμός για πολλούς στο να δοκιμάσουν νέα πράγματα ή να αλλάξουν συμπεριφορά είναι ότι είμαστε εξ ορισμού αναγκασμένοι να επιλέξουμε χωρίς να γνωρίζουμε το πραγματικό κόστος αυτού που μπορεί να κάνουμε. Η υποκειμενική αξία ενός πράγματος και η υποκειμενική προσπάθεια που απαιτείται για να επιτευχθεί αυτό μπορεί να εκτιμηθεί εκ των προτέρων, αλλά στην πραγματικότητα επιτυγχάνεται μόνο με την εμπειρία.

Η εκτίμηση αυτού βοηθά να πλαισιώσει τη σύγχρονη αποσύνδεση μεταξύ προσπάθειας, αξίας και ανταμοιβής. Δεν χρειάζεται να κάνουμε πολλά σωματικά για να πάρουμε πολλά. Μπορούμε να καθίσουμε σε μια καρέκλα και να παραγγείλουμε φαγητό, είδη παντοπωλείου και σχεδόν οποιοδήποτε άλλο εμπόρευμα να μας φέρουν απευθείας. Δεν χρειάζεται να κινηθούμε παρά μόνο για να ανοίξουμε την πόρτα, και μπορούμε να το κάνουμε όταν μας βολεύει. Αντίθετα, η νευροβιολογία μας εξελίχθηκε με μια κρίσιμη σχέση μεταξύ της σωματικής προσπάθειας και των αποτελεσμάτων.

Τα πράγματα που εκτιμούμε έχουν αξία

Αυτό σημαίνει ότι για να καθορίσετε τι αξίζει απαιτείται εμπειρία. Αυτές οι εμπειρίες σημαίνουν να περνάμε πράγματα ακόμα και όταν δεν ξέρουμε αν θα νιώσουμε υποκειμενικά «αξίζει τον κόπο» μέχρι μετά. Αυτή είναι μια πραγματική πρόκληση για όλους εμάς, ειδικά για όσους προσπαθούμε να κάνουμε κάποιες «αλλαγές συμπεριφοράς». Εξ ορισμού ένα νέο πράγμα που προσπαθούμε σημαίνει ότι δεν ξέρουμε αν έχει αξία για εμάς ακόμα. Πολλές φορές πρέπει απλώς να το δοκιμάσουμε και να δούμε.

Αυτό μπορεί να είναι μια πραγματική πρόκληση, επειδή εργαζόμαστε ενάντια σε μια ισχυρά εξελικτικά διατηρημένη επιταγή για την ελαχιστοποίηση της ενεργειακής δαπάνης. Είμαστε προγραμματισμένοι να μην «σπαταλάμε» πόρους και να είμαστε φειδωλοί με την εξάντληση της ενέργειας. Αν και αυτό είναι πολύ οικονομικό από την άποψη της διατήρησης ενός είδους, ίσως δεν είναι τόσο χρήσιμο στη σύγχρονη ζωή μας, όπου συνήθως έχουμε μια αποσύνδεση μεταξύ ανταμοιβής και προσπάθειας.

Ως τέτοιος τρόπος για να δούμε τη λήψη αποφάσεων που βασίζεται στην προσπάθεια είναι αντίθετα γύρω από μια οικονομία που σχετίζεται με το πώς αισθανόμαστε και αντιδρούμε σε μια κατάσταση. Αυτή η «οικονομία εμπειρίας» μπορεί να καθοδηγήσει εννοιολογικά τις αποφάσεις που μπορεί να λάβουμε, ειδικά σε νέα περιβάλλοντα όπου γίνονται νέες επιλογές, εκείνες χωρίς ιστορικό γνωστής ανταμοιβής ή συγκεκριμένου κόστους.

Το τι είναι χρήσιμο δεν είναι πάντα προφανές

«Απορροφήστε ό,τι είναι χρήσιμο» είναι κάτι που έγραψε ο Bruce Lee και μίλησε πολύ για το σύντομο διάστημα που είχε μαζί μας. Συχνά ερμηνεύεται από την έννοια ότι μπορείτε να κοιτάξετε ορισμένα πράγματα και να διαλέξετε αυτό που πιστεύετε ότι μπορεί να είναι χρήσιμο, ειδικά στο πλαίσιο των πολεμικών τεχνών, αλλά ισχύει μόνο για να βάλετε όλα όσα θα πρότεινα. Πολλές φορές δεν ξέρετε τι είναι χρήσιμο μέχρι να προσπαθήσετε να το χρησιμοποιήσετε. Μερικά πράγματα είναι δύσκολο να προβλεφθούν πριν από τη δοκιμή τους. Γι' αυτό είναι τόσο σημαντικό να συνειδητοποιήσουμε ότι η ικανότητά μας να έχουμε αξιολογικές κρίσεις δεν μπορεί να προέλθει μόνο από μια απλή ματιά ή αυτό που νιώθουμε ότι είναι η κατανόησή μας για την κατάσταση. Πρέπει να το δοκιμάσουμε για να ξέρουμε.

Βασικές αναγνώσεις λήψης αποφάσεων

Παραδόξως, όσο περισσότερο δουλεύουμε σε κάτι και γίνεται συνήθεια, τόσο περισσότερο μπορούμε να εκτιμήσουμε αυτό που αρχικά είχε το ίδιο φυσικό κόστος. Ή σε ορισμένες περιπτώσεις, ακόμη και αν το κόστος είναι υψηλότερο. Η δική μου εμπειρία με την καθημερινή μου προπόνηση πολεμικών τεχνών και όλοι οι συσσωρευμένοι τραυματισμοί μου όλα αυτά τα χρόνια το έκαναν πολύ πιο δύσκολο σωματικά, αλλά αντί να είναι μια μειωμένη λειτουργία που αλλάζει την αντίληψή μου για την αξία, την εκτιμώ περισσότερο.

Εάν σχεδιάζετε κάτι καινούργιο στη ζωή σας, ίσως μετατρέψετε μια γωνιά σε ένα νέο έτος, αυτό που προτείνω εδώ είναι να συνδυάσετε την απορρόφηση του χρήσιμου από τον Bruce Lee με την ιδέα να το κάνετε απλώς. Μερικές φορές το να το κάνουμε τώρα είναι ο μόνος τρόπος για να μάθουμε αν θα συνεχίσουμε να θέλουμε να το κάνουμε στο μέλλον.

(γ) E. Paul Zehr (2024)

source

Από newsok.gr

Translate »