Πολλά άρθρα έχουν γραφτεί για τον Αιγύπτιο θεό Σεθ τα τελευταία χρόνια, αλλά η ουσιαστική του ταυτότητα φαίνεται να έχει διαφύγει από τους σύγχρονους σχολιαστές. Ο ρόλος του Σεθ είναι καθοριστικός στον καθορισμό της ιστορικής αλληλουχίας των καταστροφικών γεγονότων στην περιοχή της ανατολικής Μεσογείου κατά τη δεύτερη χιλιετία π.Χ. Οι σύγχρονες ερμηνείες του Σεθ τον περιγράφουν ποικιλοτρόπως ως απατεώνα, θεό του ουρανού, άρχοντα της ερήμου, κύριο των καταιγίδων, της αταξίας ή του πολέμου, αλλά πουθενά δεν περιγράφεται ως θεός των ηφαιστείων, αν και ο Siegfried Morenz στο The Egyptian Religion έρχεται επικίνδυνα κλείνει στην ανάλυσή του για την αιγυπτιακή λέξη sedjet (που σημαίνει φωτιά ή φλόγα): « Η αρχαία αιγυπτιακή λέξη για το ηφαίστειο, sedjet είναι μια σύνθετη και υποβλητική λέξη. Μπορεί να αναφέρεται τόσο στο ίδιο το ηφαίστειο όσο και στην έκρηξη. Ο Sedjet συνδέεται συχνά με τον θεό Seth, ο οποίος ήταν ο θεός του χάους και της καταστροφής. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα ηφαίστεια θεωρήθηκαν ως μια δύναμη της φύσης που θα μπορούσε να φέρει τόσο την καταστροφή όσο και την ανανέωση ».

Ο Ήφαιστος δεσμεύει τον Προμηθέα για να χαρίσει τη φωτιά στους ανθρώπους, από τον Dirck van Baburen (1623) (CC0)

Ο Ήφαιστος δεσμεύει τον Προμηθέα για να χαρίσει τη φωτιά στους ανθρώπους, του Dirck van Baburen (1623) ( CC0 )

Θεοί των ηφαιστείων

Τόσο οι Έλληνες όσο και οι Ρωμαίοι είχαν μια θεότητα της οποίας η ταυτότητα ήταν προφανώς μια μεταφορά για ένα ηφαίστειο με τη μορφή του Ηφαίστου ή του Βουλκάνου. Σύμφωνα με τον Ηρόδοτο στις Ιστορίες του, οι Αιγύπτιοι εξίσωσαν τον θεό τους Πταχ με τον Ήφαιστο. Τόσο ο Πταχ όσο και ο Ήφαιστος ήταν θεοί των τεχνιτών και των μεταλλουργών και και οι δύο απεικονίζονταν ως κουτσοί. Αυτό φαίνεται να απαντά στην ερώτηση, αλλά ο Ptah είναι ουσιαστικά μια παθητική φιγούρα, που απεικονίζεται στην αιγυπτιακή μυθολογία ως ένας αυτοδημιούργητος θεός του ουρανού χωρίς γονείς, ενώ ο Ήφαιστος στην ελληνική μυθολογία είχε γονείς – απεικονίστηκε ως ο γιος της Ήρας και του Δία . Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι σε μια εκδοχή της μυθολογίας, η χωλότητα του Ηφαίστου προκλήθηκε από το γεγονός ότι η μητέρα του τον πέταξε κάτω από τον Όλυμπο. Όποια και αν είναι η προέλευσή του, ελάχιστα μπορούμε να επαινέσουμε τον Ptah ως την πρωταρχική ηφαιστειακή θεότητα κατά την εξεταζόμενη περίοδο, καθώς παίζει έναν σχετικά ασήμαντο ρόλο στις σωζόμενες αφηγήσεις.

Επικεφαλής του Ptah (τέλη 8ου – μέσα 7ου αιώνα π.Χ.) Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης (CC0)

Επικεφαλής του Ptah (τέλη 8ου – μέσα 7ου αιώνα π.Χ.) Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης ( CC0 )

Σύμφωνα με τις σύγχρονες ερμηνείες, εκτός από το Ptah , οι Αιγύπτιοι προφανώς δεν είχαν καμία ηφαιστειακή θεότητα στο πάνθεον τους, παρά το γεγονός ότι η Αίγυπτος περικλείεται γεωγραφικά από ηφαίστεια τόσο ενεργά όσο και ανενεργά. Κατά συνέπεια, σίγουρα θα είχε νιώσει τις επιπτώσεις οποιασδήποτε ηφαιστειακής έκρηξης, όπως αυτή που προβλεπόταν κατά την καταστροφή της Θήρας (Σαντορίνη).

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ…

Σας αρέσει αυτή η προεπισκόπηση και θέλετε να διαβάσετε; Μπορείς! ΕΛΑΤΕ ΜΑΣ ΕΚΕΙ ( με εύκολη, άμεση πρόσβαση ) και δείτε τι χάνετε!! Όλα τα άρθρα Premium είναι διαθέσιμα πλήρως, με άμεση πρόσβαση.

Στην τιμή ενός φλιτζανιού καφέ, λαμβάνετε αυτό και όλα τα άλλα υπέροχα προνόμια στο Ancient Origins Premium. Και – κάθε φορά που υποστηρίζετε το AO Premium, υποστηρίζετε την ανεξάρτητη σκέψη και τη γραφή.

Ο Nic Costa είναι απόφοιτος του Royal College of Art. Είναι ανεξάρτητος συγγραφέας, λέκτορας και καλλιτέχνης που υπερηφανεύεται για τη μοναδική διάκριση ότι ανακάλυψε τη θέση ενός μέχρι τότε άγνωστου κάστρου σταυροφόρων στη δυτική Κύπρο. Είναι ο συγγραφέας του Searching for Joanna- the Real Arodafnousa: Pierre I de Lusignan and Joanna L'Aleman and Atlantis, the Amazons, and the Birth of Athene: The True Story

Κορυφαία εικόνα : Άγαλμα του Θεού Seth ( Catmando / Adobe Stock )

Από: Νικ Κώστα


source

Από newsok.gr

Translate »