ΕΛΛΑΔΑ

Κώστας Ηλιάκης: Σαν σήμερα έπεσε εν ώρα καθήκοντος ο ηρωικός σμηναγός μας

Επέτειος της θυσίας του Σμηναγού Κώστα Ηλιάκη

Στις 23 Μαΐου 2006, πριν από 19 χρόνια, ο Σμηναγός Κωνσταντίνος Ηλιάκης έχασε τη ζωή του, όταν το ελληνικό μαχητικό του συγκρούστηκε με τουρκικό αεροσκάφος στο Αιγαίο.

Το περιστατικό προέκυψε έπειτα από επικίνδυνες κινήσεις από την πλευρά της τουρκικής πολεμικής αεροπορίας.

Τι συνέβη τότε

Κατά την ημέρα εκείνη, τουρκικά αεροσκάφη παραβίασαν τον ελληνικό εναέριο χώρο με πορεία προς την Κρήτη, χωρίς να έχουν καταθέσει σχέδιο πτήσης, περιλαμβάνοντας και ένα RF-4 αναγνωριστικό. Πιθανολογείται ότι ο σκοπός τους ήταν η αεροφωτογράφιση των συστημάτων S-300.

Αμέσως δόθηκε εντολή από τη Σούδα για απογείωση δύο ελληνικών F-16, με αποστολή την αναγνώριση και αναχαίτιση των παραβατών. Η συνάντηση έγινε στον εναέριο χώρο δυτικά της Καρπάθου.

Ο Σμηναγός Κώστας Ηλιάκης, πλησιάζοντας την τουρκική τριάδα, αντιμετώπισε επιθετικούς ελιγμούς από τον Τούρκο πιλότο, που κατέληξαν σε σύγκρουση. Από τη σύγκρουση, τα δύο αεροσκάφη συνετρίβησαν. Ο Τούρκος πιλότος διασώθηκε στη θάλασσα από διερχόμενο πλοίο. Ο Κωνσταντίνος Ηλιάκης αγνοείτο για ώρες, μέχρι να εντοπιστεί νεκρός από τη φρεγάτα «Λήμνος».

Οι τελευταίες του λέξεις

Σε βίντεο που μεταδόθηκε από το Star, ακούγονται οι τελευταίες επικοινωνίες μεταξύ των Ελλήνων πιλότων:

  • «έχω πάει δεξιά που κάνουν τα S»
  • «παίρνω τον αριστερό εγώ, περνάω από δεξιά Κώστα»
  • «Μάκη μείνε πίσω του»
  • «Ναι ναι πίσω του. “Κρόνος” ο 550 πηγαίνει για τον “χοντρό” (RF-4). Είμαι πίσω του»

Αμέσως μετά καταγράφηκε η σύγκρουση. Ο δεύτερος Έλληνας πιλότος ανέφερε:

  • «Κρόνος, Κρόνος, βλέπω φωτιά κατευθείαν μπροστά στα 20 μίλια σαν έκρηξη. Συνεχίζω ψηλότερα από την έκρηξη, οδηγίες»
  • «“Κρόνος” έχουν τρακάρει δύο F16 νότια της Καρπάθου»

Το ζεύγος «Αλεπού 370» επιβεβαίωσε ότι:

  • «“Κρόνος” ο 550 (Κώστας Ηλιάκης) πήγε να προσεγγίσει να δει το POD (ατρακτίδιο φωτογράφισης). Δεξιά από το RF-4 ήταν ένα F-16 τουρκικό. πήγε να περάσει από δεξιά το ελληνικό f-16 και μετά έγινε η σύγκρουση»

Όταν ζητήθηκε επιβεβαίωση για την τύχη του πιλότου, η απάντηση ήταν:

  • «ο 551 δεν είδε τίποτα. Δεν είδα τίποτα έγινε μια ισχυρή έκρηξη. Η έκρηξη ήταν πολύ ισχυρή»

Η επίσημη ανακοίνωση

Το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας στις 30 Μαΐου 2006 ανακοίνωσε:

«Την 21:00 της Κυριακής 28 Μαΐου 2006, με τη συμπλήρωση 128 ωρών, ολοκληρώθηκαν οι επιχειρήσεις έρευνας διάσωσης που ακολούθησαν το αεροπορικό δυστύχημα της 23ης Μαΐου 2006 στην περιοχή νοτιοανατολικά της Καρπάθου.
Η συγκέντρωση και η ανάλυση των ευρημάτων, επιβεβαίωσε τον θάνατο του σμηναγού (Ι) Ηλιάκη Κωνσταντίνου. Ο σμηναγός Ηλιάκης, έπεσε κατά την εκτέλεση του καθήκοντος σε αποστολή αναγνώρισης τουρκικών αεροσκαφών εντός του FIR Αθηνών».

Η διαχείριση της κρίσης

Η κρίση που προέκυψε ήταν σοβαρή. Η ελληνική πλευρά απογείωσε 40 μαχητικά, ενώ και η τουρκική αντέδρασε με 80 αεροσκάφη. Διεξήχθη συνεννόηση υψηλού επιπέδου μεταξύ των αρχηγών των ενόπλων δυνάμεων, ενώ η παράδοση του Τούρκου πιλότου στους Τούρκους διασώστες έγινε με ψυχραιμία για να αποφευχθεί κλιμάκωση.

Ο άνθρωπος Κώστας Ηλιάκης

Γεννημένος στα Χανιά το 1970, σπούδασε στη Σχολή Ικάρων, ενώ εξελίχθηκε σε έναν από τους πιο ικανούς χειριστές F-16. Πατέρας δύο παιδιών, είχε έντονη παρουσία στις αποστολές αναχαίτισης και εκπαιδευτικών προγραμμάτων.

Η πορεία του στην Πολεμική Αεροπορία ήταν αξιοθαύμαστη, με σταθμό την αποστολή του στις ΗΠΑ για εκπαίδευση στα Block 52+, και την επιστροφή του στην αγαπημένη του 340 Μοίρα, την «Αλεπού».

author avatar
NewsOk
Νέα από την Ελλάδα και τον Κόσμο & Ιστορικά Βίντεο